کمبود مربی تربیتی در یزد مرتفع می‌شود
کد خبر: 4137345
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴

کمبود مربی تربیتی در یزد مرتفع می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: برای رفع نیاز آموزش و پرورش در حوزه مربی تربیتی قرار است جذب 11 هزار معلم در سطح کشور و با رویکرد جدید از بین افراد واجد شرایط صورت گیرد که پس از این اقدام کمبود مربی تربیتی در استان یزد نیز رفع خواهد شد.

محمدکاظم رحیمی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش یزدبه گزارش ایکنا از یزد، محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد، عصر روز شنبه، نهم اردیبهشت در جمع خبرنگاران با تبریک هفته معلم گفت: به دنبال مردمی‌سازی فرایند بزرگداشت مقام معلم هستیم و تأکید داریم به جای اینکه از شخص تقدیر کنیم، شخصیت معلم و فرایند تعلیم و تربیت مدنظر قرار گیرد و لذا خروجی آن ارتقای نفس تعلیم و تربیت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فرایند انتخاب معلم نمونه از طریق نرم‌افزار انجام می‌شود که مدیر، دانش‌آموز و معلم در این زمینه نقش دارند اظهار کرد: در همین راستا مدارس در قالب این طرح معلمان را معرفی و هر مدرسه‌ای که 10 معلم داشته باشد، یک معلم نمونه می‌تواند به سطح منطقه خود معرفی کند و از هر 500 نفر معلمی که به مرحله استانی معرفی شدند، یک نفر به عنوان معلم منطقه معرفی شد.

رحیمی‌نژاد افزود: در قالب این طرح 639 نفر به عنوان معلم نمونه آموزشگاهی معرفی شدند که از این تعداد 64 نفر معلم نمونه منطقه شدند و از این تعداد به ازای هر پنج هزار نفر معلم نمونه استانی در سطح کشور، 4 نفر به عنوان معلم نمونه استانی به کشور معرفی شدند که البته  12 نفر به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شده‌اند اما یزدی‌ها در این لیست قرار ندارند.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته معلم در سطح استان گفت: در این زمینه در تمامی مدارس استان و با حضور مسئولان از مقام معلم تجلیل خواهد شد. همچنین در راستای مردمی‌سازی فرایند بزرگداشت مقام معلم مقرر شد ائمه جماعات نسبت به تجلیل از معلمان محلات اقدام کنند.

دیدار 21 معلم یزدی با رهبر انقلاب

رحیمی‌نژاد، تقدیر از معلمان هنرمند، فرزندان شهیدی که معلم هستند، تجلیل از مقام شامخ شهدای فرهنگی و غبارروبی گلزار شهدا، حضور در نمازجمعه و سخنرانی پیش از خطبه، پویش «معلم خوب من» با هدف به اشتراک گذاشتن خاطرات، تولید محتوا در قالب کلیپ‌های کوتاه، شب شعر و ... را از دیگر برنامه‌های این هفته اعلام کرد و ادامه داد: اعضای انجمن اولیا و مربیان نیز با حضور در کلاس درس به عنوان نمایندگانی از مردم از تلاش‌ها و فعالیت‌های معلمان تجلیل خواهند کرد.

وی از انتخاب 21 معلم برای دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد و تصریح کرد: تلاش ما انتقال تجربیات زیسته معلمان است و بر این اساس از تعدادی از معلمان پیشکسوت استان دعوت شده و مصاحبه‌های شفاهی با آن‌ها ثبت و ضبط شده و به عنوان آرشیو تاریخ شفاهی از آن نگهداری می‌شود. همچنین 135 نفر از معلمان به عنوان برترین‌های کیفیت‌بخش که در فرایند جداگانه‌ای انتخاب شده‌اند، در مراسمی با حضور چهار هزار معلم تجلیل می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه در مجموع 37 برنامه در این راستا دنبال و در دست اجراست بیان کرد: امیدواریم برنامه‌ها با هدف افزایش و ارتقای جایگاه والای معلم مؤثر باشد و در این زمینه از نظرات صاحب‌نظران و کسانی که دل در گروی ارتقای نظام تعلیم و تربیت دارند، بهره‌مند خواهیم شد.

رحیمی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی نیز گفت: این آزمون در مقطع ابتدایی و استثنایی با حضور 3104 نفر برگزار شد که در نهایت 295 نفر انتخاب می‌شوند و برای ورود به مباحث آموزشی در سال تحصیلی جدید آماده خواهند شد و در ادامه در دو دوره پودمانی شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: مرحله دیگری از استخدام در قالب استخدام 500 نفر برای مقطع متوسطه خواهیم داشت که با توجه به شرکت‌کنندگان و افراد ذی‌شرط انتخاب خواهند شد. برنامه دیگری برای تکمیل نیاز آموزش و پرورش در حوزه مربی تربیتی با رویکرد جدید از بین افراد واجد شرایط صورت خواهد گرفت که 11 هزار نفر در سطح کشور استخدام می‌شوند.

فعالیت 23 مدرسه قرآنی در یزد

رحیمی‌نژاد با اشاره به استخدام نیروهای خدماتی بیان کرد: نیروی خدماتی به عنوان بابای مدرسه است و در برخی موارد جایگاهی به اندازه مدیر مدرسه می‌تواند داشته باشد بویژه نقش تربیتی و لذا تلاش می‌کنیم نیروهایی وارد شوند که در تکمیل نقش تربیتی و آموزشی ایفای نقش کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش  استان یزد با اشاره به پرداخت بدهی معلمان نیز گفت: امسال تمام همت خود را به کار گرفته‌ایم  تا هم پرداخت‌های آنها به روز شود و هم بدهی‌های قبل نیروهای خرید خدمات و نیروهای خدماتی پرداخت شود. ضمن اینکه در آزمون استخدامی نیز شانس استخدام این قشر بیشتر شد.

وی در پاسخ به سؤال ایکنا در زمینه فعالیت مدارس قرآنی در استان بیان کرد: هم اکنون 23 مدرسه قرآنی در سطح استان فعالیت دارند. فعالیت مدارس قرآنی حرکتی بود که در دهه 90 رقم خورد و تاکنون توسعه‌ای با همان رویکرد نداشته‌ایم و لذا اگر تقاضایی وجود داشته باشد منعی برای توسعه نداریم.

رحیمی‌نژاد، جمعیت فرهنگیان استان را 15 هزار و 256 نفر اعلام کرد و گفت: در مجموع 16 هزار و 546 نفر در موقعیت‌های مختلف اداره کل آموزش و پرورش استان مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام
captcha