نگاه قدرت‌های بزرگ به خلیج فارس سلطه‌گرایانه است
کد خبر: 4137745
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
مدرس دانشگاه لرستان:

نگاه قدرت‌های بزرگ به خلیج فارس سلطه‌گرایانه است

علی امیری با اشاره به اهمیت اقتصادی و وجود ذخایر نفتی و گازی در منطقه خلیج فارس گفت: به علت وجود این ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی، نگاه قدرت‌های بزرگ به خلیج فارس یک نگاه سلطه‌گرایانه است.

نشست «خلیج تا ابد فارس»به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه لرستان، نشست «خلیج تا ابد فارس» 10 اردیبهشت‌ماه به‌مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس، با همکاری گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان و معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، سخنرانان مختلفی همچون مهدی شاهین، سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه لرستان و عضو هیئت علمی علوم سیاسی این دانشگاه، حجت‌الاسلام عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، داریوش نظری، عضو هیئت علمی تاریخ دانشگاه لرستان و علی امیری، عضو هیئت علمی جغرافیا دانشگاه لرستان درباره اهمیت نام خلیج فارس، تاریخ نام‌گذاری این خلیج و تحولات سیاسی و جغرافیایی مرتبط با خلیج فارس، توضیحاتی ارائه کردند.

علی امیری، عضو هیئت علمی جغرافیا دانشگاه لرستان در سخنانی با بیان اینکه پهنه آبی خلیج فارس ماهیت سیاسی دارد، خلیج فارس را دارای اهمیت بالای ژئوپلیتکی دانست و افزود: مسائل سیاسی این پهنه، باعث ایجاد درگیری و تنش‌هایی شده است.

مدرس دانشگاه لرستان با اشاره به اهمیت اقتصادی این منطقه با توجه به وجود ذخایر نفتی و گازی افزود: به علت وجود این ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی، نگاه قدرت‌های بزرگ به خلیج فارس یک نگاه سلطه‌گرایانه است.

عابدین درویشی‌پور، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان در این نشست گفت: سیاست استکبار و نظام سلطه، این است که همواره بین کشورهای اسلامی اختلاف و تنش و درگیری وجود داشته باشد.

وی روز ملی خلیج فارس را گرامیداشت یکی از رویدادها و تحولاتی دانست که ریشه در روحیه ضد استکباری مردم ایران دارد.

داریوش نظری، عضو هیئت علمی تاریخ دانشگاه لرستان در سخنانی تبار و تاریخ نام خلیج فارس را با استناد به منابع تاریخی تبیین کرد و گفت: اسم خلیج عربی یک اسم کاملاً جعلی است.

وی اضافه کرد: سیاست و رویکرد قدرت‌های استعماری و نظام سلطه آن است که بین ایران و سایر کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای همسایه، تنش، اختلاف و درگیری ایجاد شود تا وحدت در جهان اسلام، وجود نداشته باشد.

نظری به راه انداختن اسم جعلی همچون خلیج عربی را تداوم همان سیاست‌های نظام سلطه برای ایجاد درگیری، تنش و اختلاف در منطقه خاورمیانه دانست.

انتهای پیام
captcha