بازگشایی دائمی سامانه «حمد» برای ثبت‌نام فعالان قرآنی خراسان‌رضوی
کد خبر: 4138787
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

بازگشایی دائمی سامانه «حمد» برای ثبت‌نام فعالان قرآنی خراسان‌رضوی

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضوی از بازگشایی سامانه «حمد» برای ثبت‌نام فعالان قرآنی در صندوق اعتباری هنر خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضویحجت‌الاسلام سیدرضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان اظهار کرد: با موضوع اضافه شدن فعالان قرآن و عترت به اساسنامه صندوق اعتباری هنر، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم را برای بهره‌مندی فعالان قرآن و عترت از خدمات و تسهیلات صندوق اعتباری هنر نظیر بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، تسهیلات حمایتی، کمک هزینه ازدواج و .... در دستور کار قرار داده است.

وی در خصوص اهداف طرح گفت: تکریم از فعالان قرآن و عترت، بهبود معیشت و تأمین رفاه هر چه بیشتر فعالان عرصه قرآن و عترت، تأمین و جبران هزینه‌های درمانی و حوزه سلامت فعالان قرآن و عترت و حفظ و ارتقای منزلت اجتماعی و زمینه‌سازی برای استفاده از تسهیلات دوران بازنشستگی از جمله اهداف این طرح است.

حسینی درباره شرایط بهره‌مندی از خدمات بیمه معلمان قرآنی بیان کرد: شرایط عمومی ثبت‌نام این است که فعال قرآنی فاقد پوشش بیمه بازنشستگی و از طرفی سن متقاضی بین 18 و 50 سال باشد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضوی در تشریح شرایط تخصصی ثبت‌نام اظهار کرد: معلمان و مربیان قرآنی فعال در مؤسسات، مساجد و خانه‌های قرآن، قاریان، مرتلان، حافظان پنج جزء به بالا، حافظان کل نهج‌البلاغه و یا صحیفه سجادیه، افراد دارای مدارک تخصصی قرآن کریم، داوران مسابقات قرآن، فعالان حوزه آواها و نغمات دینی، طراحان و تولیدکنندگان سامانه و نرم‌افزارهای قرآن و عترت و پژوهشگران حوزه قرآن و عترت، ضمن ارائه مقالات تخصصی می‌توانند در این صندوق عضو شوند.

وی ادامه داد: سامانه جامع «حمد» برای ثبت‌نام متقاضیان جدید عضویت فعالان قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر و استفاده از بیمه و سایر تسهیلات فعال شده است. در این راستا مدیران مؤسسات قرآنی با توجه به سهمیه‌ای که در پروفایل مؤسسات برایشان لحاظ شده باید نسبت به ثبت‌نام مربیان اقدام کنند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضوی گفت: گروه‌های دیگر فعالان قرآنی با توجه به شیوه‌نامه و آیین‌نامه نسبت به ثبت‌نام و ثبت اطلاعات اقدام کنند. با توجه به بند یک شیوه‌نامه رسیدگی به درخواست متقاضیان عضویت فعالان قرآن و عترت در صندوق اعتباری هنر، از این پس سامانه «حمد» برای ثبت‌نام مشمولان دریافت خدمات صندوق اعتباری هنر به‌صورت دائم باز است.

وی اظهار کرد: با توجه به بند سه شیوه‌نامه، مؤسساتی مجاز به معرفی و تأیید درخواست مربی قرآنی هستند که در سامانه «حمد» به بارگذاری پروانه فعالیت معتبر، ثبت کلاس‌های مربی و تکمیل پروفایل مؤسسات  اقدام کرده باشند و برای ثبت‌نام مربی جدید ثبت کلاس در سامانه «حمد» را انجام داده و برای جلوگیری از قطع بیمه هر هفته در سامانه «حمد» برای تمام مربیان  ثبت کلاس را انجام دهند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضوی گفت: ضرورت دارد فعالان و مدیران مؤسسات قرآن و عترت و همچنین مربیان قرآنی مؤسسات، قبل از ثبت‌نام و عضویت در سامانه‌های «حمد» و صندوق اعتباری هنر، آیین‌نامه و شیوه‌نامه فعالان قرآنی را مطالعه کنند.

حسینی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو بیمه برای فعالان و معلمان قرآنی در حال پیگیری است افزود: یک بیمه فعالان قرآنی از طریق صندوق هنر در سامانه «حمد» صورت می‌گیرد و از طریق صندوق بیمه تأمین اجتماعی پس از احراز شرایط و تکمیل ثبت‌نام فعال می‌شود.

وی ادامه داد: مورد دوم بیمه اجتماعی کشاورزی (بیمه روستایی) است که طبق تفاهم اتحادیه قرآن و عترت کشور با صندوق اجتماعی کشاورزی ویژه معلمان و فعالان حیطه قرآن و عترت  فقط بازنشستگی و از کار افتادگی و مستمری بعد از فوت دارد، اما خدمات درمان ندارد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضوی افزود: سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان مرجع اصلی رسیدگی به درخواست‌های بیمه متقاضیان، مواردی را تحت عنوان شرایط عمومی مشمولان طرح بیمه اعلام کرده که شامل مواردی است.

وی بیان کرد: براساس این شرایط متقاضی باید فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای باشد، برای استفاده از خدمات بیمه طبق ضوابط سازمان تأمین اجتماعی حداکثر 50 سال تمام است و چنانچه سن متقاضی بیش از این مقدار باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی به میزان دو برابر مدت مازاد سنی مقرر است، همچنین تمام افرادی که حداقل 10سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند از اعمال شرط سنی معاف هستند.

حسینی تصریح کرد: مبنای پرداخت حق بیمه برای متقاضیان و افراد تحت تکفل آنان، براساس 18 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال است. این میزان شامل 12 درصد بیمه درمانی و بازنشستگی، چهار درصد بیمه از کارافتادگی و دو درصد فوت تنظیم شده است. از 18 درصد یادشده، 10 درصد توسط دولت و هشت درصد از طرف متقاضی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: 50 درصد از سرانه درمان افراد تحت تکفل بیمه شده که حائز شرایط مقرر در قانون اجتماعی هستند، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین و پرداخت و 50 درصد بقیه توسط متقاضی پرداخت می‌شود.

حسینی گفت: فعالان باید تابعیت ایرانی داشته و آثار آنان در ایران تولید و منتشر شده باشد، همچنین فعالانی که مشمول کلیات این دستورالعمل می‌شوند، اما بنا به ضوابط و مقررات تأمین اجتماعی نظیر سن بالا، بیماری لاعلاج و بیماری خاص، مشمول بیمه تأمین اجتماعی نمی‌شوند، مشمول این بیمه هم نخواهند شد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضوی گفت: با هدف احراز شرط استمرار فعالیت‌های قرآن و عترت برای هر یک از گروه‌های تعریف شده در ماده سه این آئین‌نامه، سرفصلی به‌عنوان شرط استمرار دریافت خدمات از صندوق اعتباری هنر تعریف می‌شود.

وی گفت: به این منظور، برای احراز شروط اولیه و یا شرط استمرار عضویت در صندوق، می‌توان به سه شیوه پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه (بسته به نوع گروه انتخابی) اقدام کرد. تأیید کمیته استانی «احراز صلاحیت فعالان قرآن و عترت»، کسب رتبه مجدد و یا بالاتر در گروهی که برای عضویت در صندوق معرفی شده و برخورداری از شرایط سایر گروه‌های معرفی شده در این آیین‌نامه، سه شیوه استمرار عضویت است.

انتهای پیام
captcha