حضور «لباس‌شخصی‌ها» در نمایشگاه کتاب قطعی شد
کد خبر: 4138963
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
مدیر انتشارات 27 بعثت به ایکنا گفت

حضور «لباس‌شخصی‌ها» در نمایشگاه کتاب قطعی شد

جواد کلاته‌عربی از انتشار دو کتاب جدید خود با عنوان «لباس شخصی‌ها» و «عروج از شاخه زیتون» خبر داد و گفت: «لباس‌شخصی‌ها» به تازگی به چاپ رسیده و در غرفه انتشارات 27 بعثت در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.

حضور «لباس‌شخصی‌ها» در نمایشگاه کتاب تهران قطعی شد

جواد کلاته‌عربی، نویسنده با سابقه ادبیات دفاع مقدس و مدیر انتشارات 27 بعثت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از انتشار دو کتاب جدید خود خبر داد و گفت: کتاب «لباس‌شخصی‌ها» از جدیدترین کتاب‌های بنده است که به تازگی به چاپ رسیده و انشاالله در غرفه انتشارات 27 بعثت در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه و جشن امضای آن  با حضور راوی اثر برگزار خواهد شد.

وی با اعلام اینکه «لباس‌شخصی‌ها»، خاطرات شفاهی قاسم صادقی از رزمندگان گروه فدائیان اسلام است، اضافه کرد: جذابیت قصه زندگی و فضای متفاوت از فضای معمول محتوای حضور در جنگ و جبهه این رزمنده باعث انتخاب این رزمنده و نگارش «لباس‌شخصی‌ها» شد.

کلاته‌عربی اضافه کرد: صادقی هم در دوره کودکی و نوجوانی و هم در دوران حضور در گروه فدائیان اسلام و دفاع مقدس، یکسری خاطرات غیرمعمول و البته جذاب یا شاید خاکستری دارد که خیلی شبیه خاطرات معمول این فضا نیست. مثلاً سرک کشیدن در بعضی حوزه‌های خط قرمز یا روایت‌هایی که یک مقدار به خط قرمزها نزدیک می‌شود.

نویسنده کتاب «لباس شخصی‌ها» در بیان برخی ویژگی‌های راوی این کتاب عنوان کرد: در هر مقطعی یک سری اتفاقات و خاطرات غیرمعمول وجود دارد؛ به عبارتی همیشه تا حدی خارج از چارچوب بوده است. مثلاً در دوران کودکی یک آدم خارج از چارچوب است که از مدرسه فرار می‌کند و آخر هم ترک تحصیل می‌کند. در نوجوانی به مکان‌های ممنوعه تهران در زمان شاه سرک می‌کشد. در دوران سربازی با فرماندهان خودش درگیر می‌شود. در دوران انقلاب مثلاً در آتش زدن بانک و شیشه شکستن و این کارها فعال بوده است.

روایت واقعی از زیست خاکستری یک رزمنده

کلاته‌عربی با تاکید بر اینکه راوی «لباس‌ شخصی‌ها» یک زیست خاکستری داشته و صادقانه آن را روایت کرده است، اضافه کرد: البته راوی قصه ما با اینکه در معرض این اتفاقات خط‌ قرمزی قرار داشته، به یک‌سری اصول پایبند و به اصطلاح آدم حلال‌خوری بوده است.

وی ادامه داد: مثلا تعریف می‌کند زمانی که با دوستانمان شمال می‌رفتیم، برخی با خود مشروبات الکلی هم می‌آوردند اما من چون نماز می‌خواندم، به آن لب نمی‌زدم و برخی اتفاقات اینچنینی دیگر. درواقع هر جا که بوده سعی کرده خود را حفظ کند.

نویسنده «لباس ‌شخصی‌ها» با اشاره به اینکه راوی کتاب او در فضایی متفاوت از روایت‌های معمول به جنگ می‌رود، اضافه کرد: پس از شروع جنگ فراخوان عمومی اعزام اعلام می‌شود و راوی «لباس شخصی‌ها» به همراه یک گروه دوهزار نفره مردمی از آدم‌های کاملاً کف خیابان، از قمارباز، کفتر باز، دخترباز، چاقوکش و خلاصه همه‌جور آدمی، بیست روز پس از شروع جنگ به آبادان اعزام می‌شود؛ که قصه اعزامش هم ماجرایی دارد.

کلاته‌عربی ادامه داد: در منطقه هم از شانس عضو گروه فدائیان اسلام می‌شود که ظاهراً تنها گروهی است که از سازمان‌های نظامی ما نبوده و شاید بتوان گفت غیررسمی‌ترین گروه نظامی کشور در ابتدای جنگ بوده است. این گروه خطی در جبهه ذوالفقاریه آبادان داشتند و در تمام مدت حصر آبادان در کنار شهید شاهرخ ضرغام، شهید سیدمجتبی هاشمی و دیگر شهدا و رزمندگان گروه فدائیان اسلام حضور دارند و می‌جنگند و خاطرات بسیار زیبایی در این مدت رقم می‌زنند تا زمانی که گروه فدائیان اسلام منحل می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه  کتاب «لباس شخصی‌ها» در 250 صفحه جمع‌آوری و تالیف شده که تحقیق و نگارش آن حدود پنج سال به طول انجامیده است؛ گفت: فصل انتهایی کتاب درباره حضور آقای صادقی در جماران و قبل از پیوستن او به لشکر 27 محمدرسول‌الله است؛ یعنی قبل از ورودشان به لشکر 27 کتاب تمام می‌شود.

انتشار نخستین اثر جامع  از زندگی حاج احمد متوسلیان

کلاته‌عربی در بخش دیگر صحبت‌های خود ضمن اشاره به کتاب «عروج از شاخه زیتون»، دیگر کتاب جدید خود، اعلام کرد: این کتاب با محوریت زندگی سردار احمد متوسلیان، هنوز منتشر نشده اما طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است به نمایشگاه کتاب برسد.

وی ادامه داد: «عروج از شاخه زیتون» 33 فصل یا بخش است که هر بخش آن یک مصاحبه با یکی از راوی‌هایی است که با حاج احمد متوسلیان حشر و نشر داشتند. یک اثر روایت‌محور است یعنی هر شخصی روایت خودش را از حاج احمد متوسلیان را تعریف و در یک فصل تمام می‌کند.

نویسنده کتاب «عروج از شاخه زیتون» ضمن اشاره به اینکه هر فصل این کتاب شامل روایتی است که یکی از نزدیکان حاج احمد دارد، تاکید کرد: می‌توان گفت «عروج از شاخه زیتون» نخستین اثر جامع درباره زندگی حاج احمد متوسلیان است. جامع به این معنی که به همه مقاطع زندگی ایشان می‌پردازد، چیزی که تاکنون نداشتیم.

کلاته‌عربی توضیح داد: پیش از این اثری درباره کودکی و نوجوانی حاج احمد متوسلیان، حضور او در دانشگاه، فعالیت‌های انقلابی او که منجر به زندانی شدن او پیش از انقلاب می‌شود و... مقاطعی از زندگی سردار متوسلیان است که تاکنون روایت نشده است. تنها گوشه کوچک و چند دقیقه‌ای از آن را در فیلم سینمایی ایستاده در غبار دیده‌ایم اما تاکنون در حوزه آثار مکتوب اثری اینچننی نداشته‌ایم. بنابراین ویژگی اول این کتاب، جامع و مفصل بودن آن است.

نویسنده کتاب «عروج از شاخه زیتون» ضمن بیان اینکه این کتاب در حدود 600 صفحه از کودکی تا اسارت و پیگیری‌های بعد از اسارت حاج احمد متوسلیان را شامل می‌شود، اضافه کرد: برای مثال بحث خانه و خانواده، حضور متوسلیان در مدرسه، در دانشگاه، در کوچه و محله، در زندان خرم‌آباد، در سپاه تهران، در سقز،  بانه، پاوه و مریوان، در تشکیل تیپ 27، در عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس و اعزام او به سوریه و مسئله اسارت او در لبنان، از جمله مباحث پرداخته شده در این کتاب است.

کلاته‌عربی در پایان درباره کتاب‌های در دست نگارش خود هم عنوان کرد: کار جدید در دست نگارش هم دارم اما فعلا کار نزدیک به انتشار ندارم.

گفت‌وگو مطهره میرشکاری

انتهای پیام
captcha