توسعه اخلاق عملی؛ پیام جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان
کد خبر: 4139802
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان شد

توسعه اخلاق عملی؛ پیام جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان گفت: مهمترین پیام جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان، توسعه و بسط اخلاق عملی براساس آموزه‌های اسلامی است.

علی‌اکبر کجباف رئیس دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان امروز، 19 اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان برگزار شد.

علی‌اکبر کجباف، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان اصفهان میزبان سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان است که از 23 تا 27 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. این جشنواره در سه مرحله استانی، کشوری و ملی برگزار می‌شود؛ مرحله استانی آن با شرکت ۱۲ هزار نفر در زمستان سال گذشته برگزار شد و هزار نفر برگزیده که در قالب ۷ بخش و ۴۵ رشته رقابت کرده بودند، به مرحله کشوری راه یافتند.

وی ادامه داد: هدف این جشنواره، افزایش تأثیر و میزان معنویت و روحانیت براساس معارف قرآن و عترت(ع) است. لذا می‌خواهیم با برگزاری این رویداد فرهنگی، جریانی در کشور شکل بگیرد که به تقویت بنیه فرهنگی، معنوی و روحانی دانشجویان منجر شود. مهمترین پیام جشنواره قرآن و عترت، توسعه و بسط اخلاق عملی براساس آموزه‌های اسلامی است، همچنین توجه به مکارم اخلاقی و سیره پیامبر(ص) نیز از جمله پیام‌های اصلی این جشنواره به شمار می‌رود و سعی می‌شود جشنواره به نام قرآن و اهل بیت(ع) برگزار شود.

رئیس ستاد اجرایی مرحله کشوری سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان گفت: همه تلاش ما، ترویج بیشتر آموزه‌های قرآنی با برگزاری این نوع جشنواره‌ها در چارچوب سند دانشگاه اسلامی است. لذا، به دنبال ایجاد و توسعه زمینه‌های گسترش آموزه‌های قرآنی در دانشگاه هستیم و از اساتید، مربیان و داورانی که زمینه مشارکت دانشجویان در این جشنواره را فراهم کردند، قدردانی می‌کنیم. در مرحله اولیه داوری، داوران شاخص ملی و بین‌المللی حضور دارند، زیرا جشنواره استانی مقدمه جشنواره کشوری و جشنواره کشوری مقدمه جشنواره ملی است و خوشبختانه امسال هر سه مرحله در دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود.

وی در توضیح تفاوت مرحله ملی و کشوری بیان کرد: مرحله کشوری فقط میان پردیس‌های دانشگاه‌ فرهنگیان سراسر کشور است، ولی سطح ملی همه دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت را شامل می‌شود. مرحله کشوری جشنواره در استان اصفهان و مرحله ملی به احتمال زیاد در ارومیه برگزار خواهد شد.

کجباف ادامه داد: سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان در بخش‌های آوایی، معارفی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و نوآوری قرآنی برگزار می‌شود که هر کدام چند رشته را دربر می‌گیرد و به‌طور کلی، ۴۵ رشته در جشنواره وجود دارد. ۴۳۶ نفر از شرکت‌کنندگان در بخش آقایان و ۳۸۷ نفر در بخش بانوان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی اضافه کرد: اختتامیه جشنواره به‌دلیل معرفی افراد شاخص، گسترده‌تر از افتتاحیه خواهد بود؛ همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای دانشجویان در ایام امتحانات پایان‌ترم، رقابت‌ها در اردوگاه شهید بهشتی باغ ابریشم، مرکز شهید رجایی و کانون امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان تصریح کرد: از حداکثر مشارکت دانشجویان در برگزاری جشنواره استفاده خواهیم کرد. بنابراین، بخش اجرایی برنامه به عهده دانشجویان است تا تمرین مدیریتی برای آنها باشد. همچنین از مشارکت فعال دانشجویان در یاری رساندن به مسئولان اجرایی دانشگاه استفاده می‌شود.

جشنواره‌ای با ۳۳ سال قدمت

در ادامه، حسن محسنی، دبیر ستاد اجرایی مرحله کشوری سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این جشنواره برای سی‌وسومین سال متوالی برگزار می‌شود، در حالی که دانشگاه فرهنگیان قدمت ۱۲ ساله دارد، ولی از زمان شکل‌گیری رشته تربیت معلم، یعنی از اواخر دهه ۶۰ این جشنواره کلید خورده، تا امروز ادامه داشته است و به برکت قرآن و عترت، ان‌شاءالله در آینده هم ادامه خواهد داشت. هدف جشنواره، گسترش و تعمیق مفاهیم دینی و قرآنی است تا دانشجومعلمان با کلام انسان‌ساز الهی بیش از پیش آشنا شوند.

وی افزود: مسابقات در ۱۰ بخش برگزار می‌شود که ما میزبان ۹ بخش آن هستیم. بخش آوایی به‌عنوان اولین بخش مسابقات با حضور ۵۸۶ نفر راه‌یافته به مرحله کشوری در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ پنج جز، ۱۰ جز، ۲۰ جز و ۳۰ جزء، حفظ کل، مداحی، اذان و تواشیح برگزار خواهد شد. مسابقات بخش معارفی در رشته‌های آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، آشنایی با سیره معصومین(ع)، حفظ موضوعی قرآن، احکام، پرسمان معارفی، سبک زندگی اسلامی، معارف و حفظ فرازهایی از نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه خواهد بود. پس اگر جزئی‌تر نگاه کنیم، این ۹ بخش به ۴۵ رشته تقسیم می‌شود.

دبیر ستاد اجرایی مرحله کشوری سی‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: حدود ۱۲ هزار نفر در مرحله استانی شرکت کردند و پنج نفر برتر هر استان به مرحله کشوری راه یافتند که دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، میزبان برگزاری این مرحله از مسابقات است.

وی تأکید کرد: افتخار داریم در این جشنواره از توان حدود ۶۰ داور برجسته در سطح بین‌المللی کمک بگیریم که شامل ۳۲ نفر مرد و ۲۸ نفر زن هستند. ۲۶ گروه ۶ نفره تواشیح شامل ۱۳ گروه مرد و ۱۳ گروه زن نیز در جشنواره حضور دارند. ما میزبان ۳۱ استان کشور در این جشنواره هستیم و طبق آمار، بیشترین شرکت‌کنندگان از استان‌های کردستان، یزد و خراسان رضوی هستند.

زهراسادات مرتضوی 

انتهای پیام
captcha