امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس شاهچراغ(ع)
کد خبر: 4140590
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
در سفر رئیس جهاددانشگاهی به فارس انجام شد؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس شاهچراغ(ع)

طی مراسمی با حضور رئیس جهاددانشگاهی، تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) به‌منظور برقراری و گسترش تعاملات و همکاری‌های مذهبی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و بهره‌گیری از امکانات موجود منعقد شد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، در ادامه سفر حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی و هیئت همراه به استان فارس، طی مراسمی با حضور وی تفاهم‌نامه همکاری بین جهاددانشگاهی فارس و آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) منعقد شد.

این تفاهم‌نامه به‌منظور برقراری و گسترش تعاملات و همکاری‌های مذهبی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و بهره‌گیری از امکانات موجود بین حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)(شاهچراغ) و امیرحسین استقلال، رئیس جهاددانشگاهی استان فارس، طی مراسمی، امروز، 23 اردیبهشت‌ماه امضا شد.

جهاددانشگاهی در همه عرصه‌ها پیشتاز است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابراهیم کلانتری در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: جهاددانشگاهی جزو شجره‌های طیبه نظام اسلامی است. بخش اعظمی از نیروهای انقلابی در جهاددانشگاهی پرورش‌ یافته‌اند و می‌توان مدعی بود که ریشه نهادهایی که در انقلاب ایجاد شد و رشد پیدا کرد و آثار گرانقدری به‌دنبال داشت، همین جهاددانشگاهی است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) اضافه کرد: شاید یکی از دستاوردهای انقلاب، به لحاظ روشی، این است که عده‌ای از جوانان دانشگاهی حرکتی را انجام داده و تشکیلاتی راه انداختند و همراه با زمان حرکت خود را ادامه دادند و در این مسیر هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ فرهنگی درخشش‌های فراوانی داشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه جهاددانشگاهی نهادی متکی‌ به‌ خود است که بر پایه تلاش‌ها و دستاوردهایش پیشرفت کرده است، گفت: هر آنچه جهاددانشگاهی کسب کرده، به همت بچه‌های انقلابی بوده است. این نهاد همیشه پیشتاز بوده و این موضوع را می‌توان در خبرگزاری‌ها دید؛ کسی آن زمان گمان نمی‌کرد که با جنگ رسانه‌ای همه‌جانبه مواجه شویم، اما جهاددانشگاهی ایسنا و ایکنا را ایجاد کرد که هر یک در جایگاه و کارکردهای خود، منحصر به‌فرد است.

وی ضمن اشاره به ایجاد پژوهشکده‌های متعدد در حوزه‌های مختلف به همت جهاددانشگاهی، به نیکی از سعید کاظمی آشتیانی به‌عنوان دانشمندان برجسته و از بنیانگذاران حرکت این نهاد انقلابی یاد کرد و افزود: آن افراد چقدر عظمت داشتند که مقام معظم رهبری بارها از ایشان به نیکی یاد کرده‌اند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) ضمن یادآوری اینکه جهاددانشگاهی نهادی مقدس محسوب می‌شود که به برکت انقلاب اسلامی شکل‌ گرفته و به بالندگی و ثمردهی خوبی رسیده است، گفت: خبر انتصاب آقای مسلمی‌نائینی که سابقه درخشانی در عرصه‌های علمی دارند، موجب مسرت ما شد، زیرا فردی دانشمند، مؤمن و متعهد در این مسند قرار گرفته است. جهاددانشگاهی ظرفیتی بزرگ و جزو امیدهای کشور در حوزه علم و فناوری است و از افتخارات این نهاد، نکاتی است که مقام معظم رهبری در خصوص آن فرموده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه جهاددانشگاهی فارس نیز همواره همراهی مناسبی با آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) داشته است، به اقدامات این نهاد در ارتباط با شهدای حرم اشاره کرد و ضمن یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پاسداشت حرمت این شهدا افزود: رهبر معظم انقلاب درباره حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) فرمودند «مثل حادثه کربلا باید آن را زنده نگه داشت و هنرمندان تلاش کنند که این حادثه در تاریخ ماندگار شود... .»

کلانتری با بیان اینکه از سراسر جهان پیام‌هایی در این‌ ارتباط ارسال و کتاب‌هایی منتشر شد که در نوع خود کم‌نظیر است، گفت: این خون‌های به‌ ناحق ریخته شده قطعاً دل‌های سخت را تحت تأثیر قرار داد و آب سردی بر فتنه اخیر پاشید. هزاران مراسم در کشور و خارج کشور برای این شهدا برپا شد که بزرگ‌ترین آن در شیراز بود. این از الطاف خداوند است که عده‌ای گلچین شده به دیدار حرم می‌آیند و شهید می‌شوند، خودشان به اوج می‌رسند و جامعه را معطر می‌کنند.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) برای هرگونه همکاری با جهاددانشگاهی اعلام آمادگی کرد و با اشاره به انجام پژوهش و اقدامات علمی گفت: اکنون در کتابخانه حرم بالغ‌ بر 100 هزار جلد کتاب در بخش‌های تخصصی مختلف وجود دارد، از طرفی موزه حرم نیز امکانی ارزشمند و بسیار غنی است.

حجت‌الاسلام کلانتری همچنین از بسترسازی برای ایجاد و راه‌اندازی موزه قرآنی در صحن حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: در آینده نزدیک این موزه افتتاح می‌شود.

وی از فعال بودن بخش‌های مختلف از جمله بخش مشاوره در بحث خانواده یاد کرد و افزود: امروز فعالیت‌های تولیت در ابعاد مختلف با تنوع فراوان در حال پیگیری و انجام است.

آمادگی کامل جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری‌ها

حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب و نظام اسلامی به‌ویژه شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: اعتقاد داریم که به‌ هیچ‌ وجه نباید ارتباط با روحانیت کم‌رنگ شود، زیرا برکاتی در این ارتباطات وجود دارد که باید قدردان آن بود.

وی با اشاره به مأموریت‌های مختلف جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بیان کرد: این نهاد انقلابی، اقدامات متفاوتی در ابعاد مختلف انجام داده است. در اساسنامه جهاددانشگاهی، فعالیت‌های فرهنگی جزو مهم‌ترین وظایف این نهاد است و همه پروژه‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد، زیرا اگر پروژه‌ای پیوست فرهنگی نداشته باشد ناقص است.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) گفت: مقام معظم رهبری نمی‌گویند جنایت، می‌فرمایند حادثه پرشکوه که باید نسبت به این کلمات تأمل و در بخش بخش آنها دقت کرد. ایشان فرمودند در حوزه‌های فرهنگی و هنری مسائل بسیاری فراموش‌ شده است.

وی ادامه داد: نباید اجازه داد جنایت‌هایی که نسبت به ملت ایران روا داشته شده و افرادی که توسط منافقان شهید شده‌اند، فراموش شوند، به همین دلیل از جهاددانشگاهی فارس درخواست کردیم که کل توان خود را متمرکز کند و از کل کشور هم خواسته‌ایم که اقدامات مختلفی در حوزه‌های گوناگون درباره این موضوع دنبال کنند.

مسلمی‌نائینی اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای تبیین ابعاد مختلف حادثه حرم مطهر شاهچراغ(ع) نباید فراموش شود؛ حتی باید برای کودکان تولید محتواهای متناسب در قالب انیمیشن و داستان را در دستور کار داشت؛ نباید اجازه دهیم که این موضوع مانند جنایات منافقان فراموش شود، باید بتوانیم نظریه مقام معظم رهبری، که یک نظریه بسیار علمی و مهم است را محقق کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی نکات مطرح‌ شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص این نهاد انقلابی و شخصیت‌های دانشمند برجسته‌ای نظیر مرحوم سعید کاظمی آشتیانی را مایه مباهات همه جهادگران دانشگاهی دانست و گفت: مرحوم کاظمی آشتیانی، پرچم مباحث علمی در بعد سلول‌های بنیادی را در کشور برافراشتند و ما امیدواریم که بتوانیم این پرچم را همواره در اهتزاز نگه‌ داریم.

مسلمی‌نائینی با یادآوری اینکه خبرگزاری ایکنا، اخبار و گزارش‌های خود را به 21 زبان منتشر می‌کند، یکی از ملزومات این خبرگزاری را توجه جدی به مصاحبه‌های اختصاصی با کسانی که در نقاط مختلف جهان پیام‌هایی برای حادثه تروریستی شاهچراغ(ع) ارسال کردند، دانست.

رئیس جهاددانشگاهی همچنین لزوم توجه به بحث نخبگانی در موضوع شهدای حرم را یادآور و خواستار پررنگ کردن ابعاد شخصیتی و اقدامات افرادی نظیر شهید سیدفرید‌الدین معصومی، شد.

مسلمی‌نائینی آمادگی کامل جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری‌ها در ابعاد علمی، پژوهشی و فرهنگی با تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) را یادآور شد.

ورود جهاددانشگاهی فارس به تولید محتوا در فضای چندرسانه‌ای

امیرحسین استقلال، رئیس جهاددانشگاهی فارس نیز در سخنان کوتاهی به معرفی این نهاد و اقدامات آن در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، پژوهشی و آموزشی در این استان پرداخت.

وی با اشاره به همکاری مناسب جهاددانشگاهی فارس با تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) و گسترش همکاری‌ها به‌ویژه در مباحث فرهنگی از سال گذشته، بیان کرد: در راستای اقدامات جهاددانشگاهی در ارتباط با حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، تا قبل از سالگرد آن حادثه، سه عنوان کتاب منتشر و سه جشنواره در بخش‌های دانشجویی، ادبیات کودک و دانشگاهی برگزار می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس همچنین از همکاری این نهاد با مجموعه تولیت حرم در مباحث طراحی المان مناسب برای قبور شهدای حادثه تروریستی و برگزاری برنامه‌های قرآنی به‌عنوان اقداماتی که تاکنون اجرایی شده است، یاد کرد.

استقلال در ادامه ورود جهاددانشگاهی فارس برای تولید محتواهای مناسب برای فضای چندرسانه‌ای را هم یادآور شد.

محورهای همکاری جهاددانشگاهی و آستان مقدس شاهچراغ(ع)

از محورهای این تفاهم‌نامه می‌توان به همکاری و همیاری در زمینه تبلیغ و ترویج معارف قرآنی و سیره اهل‌ بیت(ع) و به‌ویژه حضرت احمد بن الموسی الکاظم(ع)، فرهنگ زیارت و آرمان‌ها و گفتمان انقلاب در سطح ملی، همکاری و تعامل در راستای الگوسازی و شبکه‌سازی در حوزه‌های تخصصی فرهنگی با رویکرد دینی و انقلابی، همکاری و هم‌افزایی در زمینه‌های فرهنگی و تبلیغی در سطح کشور، استفاده از تولیدات فرهنگی و هنری طرفین با حفظ حقوق مادی و معنوی، همکاری و مشارکت در تولید آثار هنری در راستای ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی و همکاری در برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و جشنواره‌ها در موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هنری اشاره کرد.

همکاری در برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی در موضوعات مهم موردنیاز جامعه و به‌ویژه زائران و مجاوران با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، اماکن تفریحی و اردوگاهی حرم، همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی هنری مانند کتب و محصولات فرهنگی و آثار هنری، تهیه و تألیف کتب و نرم‌افزارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و بازی‌های رایانه‌ای، اشتراک نشریات، مطالعات، کتب، محصولات فرهنگی و رسانه‌ای منتشره دو مجموعه، ایجاد سازوکار همکاری رسانه‌ای و فراهم کردن زمینه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام
captcha