خانواده؛ عامل اصلی انتقال فرهنگ و هویت
کد خبر: 4140887
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد

خانواده؛ عامل اصلی انتقال فرهنگ و هویت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ جامعه‌ای به سعادت نمی‌رسد مگر اینکه خانواده در آن حفظ و حمایت شود چراکه عامل اصلی انتقال فرهنگ و هویت در نظام هویتی و ملی خانواده است.

احمد راستینه، نماینده مجلس

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه در نخستین رویداد «جایزه ملی جوانی جمعیت» در چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی چند موضوع را به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ و با عنایت به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص جمعیت و لزوم متوقف کردن روند پیری جمعیت، راهبرد نخست این کمیسیون تهیه و تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بود.

راستینه افزود: راهبردی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش در جامعه خانواده است و درواقع می‌توان گفت هیچ جامعه‌ای به سعادت نمی‌رسد مگر اینکه خانواده در آن حفظ و حمایت شود چراکه عامل اصلی انتقال فرهنگ و هویت در نظام هویتی و ملی خانواده است.

وی ادامه داد: حفظ و تقویت خانواده قابل دستیابی نیست مگر اینکه قوانین لازم برای حمایت از خانواده و فرزندآوری مدنظر قرار بگیرد، اگر در خانواده موضوع فرزندآوری مورد توجه قرار نگیرد و خانواده‌ها تمایل و انگیزه‌ای برای این موضوع نداشته باشند از معنای خانواده خارج شده و همین موضوع می‌تواند از بین رفتن این خانواده را در پی داشته باشد.

راستینه بیان کرد: بلافاصله پس از تشکیل دولت یازدهم تدوین قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آغاز و در این خصوص جلسات کارشناسی بسیاری تشکیل شد که خروجی آن قانونی است که به عنوان افتخار مجلس یازدهم و دولت شناخته می‌شود؛ در پژوهش‌های انجام شده مشخص شد جهان غرب به رهبری آمریکا سه موضوع را برای نابودی خانواده درنظر گرفت که اولین آن‌ها اختراع و تولید انبوه قرص‌های جلوگیری از فرزندآوری است که به سرعت در تمامی جهان توزیع شد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دومین موضوع، تقویت جریان‌های فمنیستی است که به سرعت به سمت فروپاشی نظام خانواده حرکت می‌کنند و این اتفاق سبب شد در جهان فرهنگ جدیدی شکل بگیرد و متأسفانه تا امروز آسیب‌های جدی به نظام خانواده وارد شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: سومین مورد که توسط کشورهای غربی جهت فروپاشی نظام خانواده در دستور کار قرار گرفته انقلاب جنسی و قانون طلاق است که توسط آمریکا طراحی و در جهان منتشر شد، یعنی زن و مرد در هر زمانی حق دارند به زندگی مشترک خود پایان دهند و این موضوع به عنوان یکی از حقوق بشری به شدت در جهان توسعه پیدا کرده است.

راستینه با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخصوص وضعیت نظام خانواده در کشور بسیار نگران‌کننده است، یادآور شد: دو میلیون و ۵۰۰ زوج نابارور در کشور وجود دارد. همچنین با توجه به شرایط سخت فرزندآوری برخی خانواده‌ها در این خصوص دچار یأس و ناامیدی شدند بنابراین تدوین قانون حمایت از خانواده و فرزندآوری لزوم پیدا کرد و خوشبختانه امروز بالغ بر ۵۷ درصد از احکام این قانون ابلاغ و ۴۵ درصد احکام نیز در مرحله اجرا هستند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بعد فرهنگی و قدرت رسانه غرب به عنوان دو عامل اصلی در بحران جمعیت و عدم انگیزه خانواده‌ها در فرزندآوری شناخته می‌شود که این دو موضوع جهان غرب را نیز با چالش مواجه کرد به همین جهت نیز این کشورها برای انتقال این فرهنگ و بحران به کشورهای شرقی اقدام کردند.

وی تأکید کرد: بُعد فرهنگی و اقتصادی دو موضوع مهمی است که در تدوین قانون جوانی جمعیت و حمایت از فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته است چراکه بدون برطرف کردن دغدغه‌های اقتصادی خانواده و تنها با استفاده از اقدامات فرهنگی نمی‌توان مشکل فرزندآوری را برطرف ساخت به همین جهت نیز طرح‌های تشویقی مانند وام فرزندآوری، خودروی ملی، واگذاری زمین رایگان، سهام فرزند در بازار سرمایه، حمایت‌های ودیعه مسکن برای خانواده‌های پرجمعیت و... در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha