توجه به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در تولید محتواهای فرهنگی ضرورت دارد
کد خبر: 4146075
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲

توجه به نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در تولید محتواهای فرهنگی ضرورت دارد

مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثقلین هوسم رودسر گفت: در کنار توجه به تولید محتوای قرآنی برای عرضه در رسانه‌ها، فعالان این عرصه در نشر مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز ورود داشته باشند زیرا در کنار قرآن، ثقلین نیز وجود دارد که هر دو توأمان چراغ راه سعادت را برای ما روشن می‌کنند.

موسسه قرآن و عترت ثقلین هوسم رودسر

محمد منزوی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثقلین هوسم رودسر در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، در خصوص نیاز مخاطبان به تولید محتوای فرهنگی، اظهار کرد: با توجه به استفاده روزافزون مخاطبان و افراد از فضای مجازی، تولید محتوا و برنامه‌های قرآنی در این فضا باید مورد توجه دست‌اندرکاران فرهنگی و مذهبی و همچنین مؤسسات قرآنی باشد.

منزوی با بیان اینکه تولید محتوا با محوریت مفاهیم قرآنی برای بارگذاری در فضای مجازی یکی از محورهای فعالیت این مؤسسه است، افزود: این تولیدات علاوه‌ بر مفاهیم قرآنی در زمینه مضامین مرتبط با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز انجام می‌شود. برنامه‌هایی که با محوریت مفاهیم دینی و قرآنی در فضای مجازی عرضه می‌شوند باید شرایط جامعه هدف از جمله سن، سطح تحصیلات، میزان آشنایی با آیات نورانی وحی و... را در نظر بگیرند و هر محتوا متناسب با نیاز مخاطبان تولید و عرضه شود.

وی با تأکید بر اینکه فعالان عرصه فرهنگی و قرآنی باید در نشر مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بیشتر ورود کنند زیرا در کنار قرآن، به ثقلین نیز توجه شود که هر دو توأمان چراغ راه سعادت و مسیر خیر دنیا و آخرت را برای ما روشن می‌کنند، گفت: آیات کاربردی قرآن به‌ویژه از جزء ۳۰ برای محتواسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تلاش می‌شود تا محتوای رسانه‌ای در قالب فیلم و داستان‌های کوتاه تولید شود تا علاوه‌ بر سهولت در بارگذاری، مخاطب در مدت کوتاه بتواند مفاهیم دینی و قرآنی را ببیند و بشنود.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثقلین هوسم رودسر تصریح کرد: در کنار فعالیت‌های مجازی نباید از تأثیر آموزش‌های چهره به چهره غافل شد، در حال حاضر به‌ویژه بعد از ایام کرونا برگزاری جلسات عمومی برای حضور مخاطبان در مکان‌های عمومی و مذهبی از جمله مساجد، حسینیه‌ها همچنین سالن‌های اجتماعات ارگان‌های دولتی مورد توجه قرار گرفته و در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های قرآنی و فرهنگی توسط این مؤسسه برگزار می‌شود تا بهانه‌ای برای گرد هم آمدن علاقه‌مندان به فراگیری آیات نورانی وحی باشد.

منزوی با بیان اینکه حضور کودکان و نوجوان در این ویژه‌برنامه‌ها بیشتر مدنظر است تا از همان دوران ابتدایی زندگی زمینه حضور در فراگیری قرآن ایجاد شود، اظهار کرد: در ویژه‌برنامه‌هایی که دانش‌آموزان را در مناسبت‌های مختلف گرد هم آورده هر جلسه پیرامون یک موضوع قرآنی صحبت می‌شود.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثقلین هوسم رودسر با اشاره به نقش خیرین در تولید محتوای قرآنی افزود: خیرین همواره یکی از بازوهای توانمند اجرای برنامه‌های قرآنی بوده و هستند و حمایت آنها را در زمینه فعالیت در فضای مجازی نیز نباید نادیده گرفت. هر چند در این مؤسسه قرآن‌آموزان به‌صورت آتش به اختیار به فضای مجازی ورود پیدا کرده‌اند و خوشبختانه تاکنون تولیدات قرآنی و فرهنگی خوبی داشتند، اما حضور و حمایت خیرین در کنار قرآن‌آموزان و فعالان قرآنی در حوزه نیز به وحدت رویه و پیشبرد فعالیت‌ها کمک می‌کند.

منزوی گفت: اگر خیرین قرآنی اثرگذار بودن کار را ببینند بیشتر مایل به اقدامات حمایتی می‌شوند و بر همین اساس تلاش می‌شود علاوه‌ بر بیان روند کار به خيران در مناسبت‌های مختلف نیز از این عزیزان تقدیر شود هر چند تعدادی از خیرین قرآنی تمایلی به مطرح شدن و بردن نام خود در محافل ندارند و ترجیح می‌دهند گمنام در راه اشاعه فرهنگ دینی و قرآنی کمک کار باشند.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت ثقلین هوسم رودسر گفت: تعداد قرآن‌آموزانی که در سنین مختلف موفق به اخذ گواهینامه شده‌اند تاکنون ۳۸۰ نفر بوده و تعداد فراگیران با موضوعات حفظ اجزای قرآن، مفاهیم قرآن کریم، تفسیر و شأن نزول آیات هستی بخش قرآن، مفاهیم نهج‌البلاغه ویژه آقایان، مفاهیم صحیفه سجادیه ویژه بانوان، یک‌هزار و ۵۰ نفر هستند که تلاش می‌کنیم همه این عزیزان عضو سامانه ملی حمد قرار بگیرند.

انتهای پیام
captcha