حمایت‌های دولت را برای رونق صنعت فرش نیازمندیم
کد خبر: 4146681
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
به انگیزه روز ملی فرش؛

حمایت‌های دولت را برای رونق صنعت فرش نیازمندیم

دانش‌آموخته و کارآفرین فرش دستباف گفت: افراد زیادی از صنعت فرش و حرفه‌های وابسته به آن دارند ارتزاق می‌کنند که در صورت حمایت از این رشته اشتغالزایی زیادی با هزینه کم امکان‌پذیر است که چندین سال است دغدغه دولت نیز است.

حامد احراری، دانش آموخته فرش دستبافحامد احراری، دانش‌آموخته فرش دستباف با گرامیداشت روز ملی فرش در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: فعالیت را از سال ۸۶ و بعد از فارغ‌التحصیلی شروع کردم و در سال ۹۰ شرکتی در زمینه تولید فرش ثبت کردم و به‌صورت گسترده‌تر و حرفه‌ای وارد عرصه تولید فرش شدم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ فروشگاهی برای فروش تولیدات خود راه‌اندازی کردم که تأثیری زیادی در پیشرفت کاری داشت، افزود: در سال ۹۸  مجتمع تولید فرش دستباف را در روستای چهکند تأسیس کردم که یکی از اهداف مهم کاری بود که محقق شد.

این کارآفرین حوره فرش بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۴۰ نفر به‌صورت متمرکز و در مجتمع مشغول هستند و تعداد ۵۰ نفر در روستاهای مختلف و در خانه خود مشغول بوده که کمک زیادی به اشتغالزایی آنان داشته است.

احراری با اشاره به مشکلات این حوزه تصریح کرد: از مهم‌ترین مشکلات این حوزه می‌توان به نبود متولی قدرتمند و تحریم‌ها اشاره کرد که منظور از متولی قدرتمند یعنی سازمانی که بتواند حق بافنده، تولیدکننده و صادرکننده را از دولت بگیرد؛ چرا بافندگان از حداقل رفاه اجتماعی که بیمه است برخوردار نیستند.

وی افزود: سؤال اینجاست چرا از تولیدکنندگان فرش در راستای خرید مواد اولیه خوب به قیمت تعاونی و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به‌صورت رایگان یا با حداقل هزینه حمایت نمی‌شود؛ چرا به صادرکنندگان فرش یارانه داده نمی‌شود.

این کارآفرین حوزه فرش با بیان اینکه ما بابت این حمایت‌هایی که از دولت انتظار داریم دلایل قانع‌کننده‌ای داریم، تصریح کرد: افراد زیادی از صنعت فرش و حرفه‌های وابسته به آن دارند ارتزاق می‌کنند که در صورت حمایت از این رشته اشتغالزایی زیادی با هزینه کم امکان‌پذیر است که چندین سال است دغدغه دولت نیز است.

وی با بیان اینکه جلوگیری از مهاجرت روستاییان با حمایت ممکن است، چراکه اکثر بافنده‌ها در روستاها ساکن هستند، افزود: ارزآوری با صادرات این کالای ارزشمند فراهم خواهد شد. از همه مهم‌تر ما با صادرات فرش به کشورهای مختلف در حقیقت فرهنگ خود را صادر کرده‌ایم؛ فرش دستباف حکم پرچم دوم کشور ما را دارد؛ چراکه چند کالای تولید داخل مثل فرش در جهان شناخته شده بوده و به‌عنوان یک برند معرف کشور ماست.

این کارآفرین حوزه فرش با بیان اینکه من متعجبم که دولتمردان ما از یک صنعت چه انتظاری دارند که فرش دستباف نمی‌تواند آن را برآورده کند، افزود: در ابتدا باید یک تشکل قدرتمند در حد وزارتخانه برای فرش و صنایع‌دستی تشکیل شود که چتر حمایتی آن گسترده‌تر شده و مشکلات را با سیاست‌گذاری‌های درست برطرف کند.

احراری با بیان اینکه خوشبختانه ما از نظر دانش فنی و نیروی متخصص و مواد اولیه درجه یک داخلی هیچ کمبود و وابستگی به کشور دیگر نداریم و این از نکات مهم در صنعت فرش دستباف بوده که تماما بومی است، تصریح کرد: برقراری بیمه بافندگان که نقش مهمی در حفظ بافندگان کنونی و هم تشویق علاقه‌مندان این هنر به انتخاب این حرفه دارد، از نکات مهم و حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: حمایت از تولیدکنندگان که بخشی از آن به‌صورت قانون در گذشته انجام شده مانند معافیت مالیاتی که متأسفانه درست اجرا نمی‌شود و تأمین مواد اولیه درجه یک با قیمت تعاونی و همچنین حمایت‌های مالی تولیدکنندگان در راستای شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی که کمک بزرگی در بازاریابی و فروش تولیداتشان و حذف واسطه‌ها خواهد داشت.

این کارآفرین حوزه فرش با بیان اینکه حمایت از صادرکنندگان به‌صورت ارائه یارانه که در گذشته انجام می‌شد و بسیاری از هزینه‌های صادرکنندگان را پوشش می‌داد کمک بزرگی به رونق گرفتن این صنعت و ایجاد اشتغال و ارزآوری برای دولت خواهد داشت، تصریح کرد: همیشه از اینکه به‌واسطه حرفه‌ای که دارم افراد دیگری هم مشغول به کار شدند و روزی حلال کسب می‌کنند خدا را شاکرم.

احراری بیان کرد: این امر باعث می‌شود که رونقی در کارم ایجاد شود؛ همین امر سبب ایجاد حس خوب در کار و زندگی‌ام می‌شود؛ وقتی دست بانوانی که هیچ پشتوانه‌ای ندارند می‌گیرم و یا دست‌بافته‌هایشان را به فروش می‌رسانم حس خوبی از زندگی دارم که تنها با این کار نصیبم می‌شود.

انتهای پیام
captcha