نمایشگاه ملی «مد و لباس» در یزد برپا می‌شود
کد خبر: 4147577
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳

نمایشگاه ملی «مد و لباس» در یزد برپا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری نمایشگاه بزرگ مد و لباس با حضور بیش از 60 برند مطرح کشوری و عرضه انواع پوشاک اجتماعی بانوان با رویکرد پوشش عفیفانه در این استان خبر داد.

نشست خبری مد و لباس یزدبه گزارش ایکنا از یزد، احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، امروز، 23 خرداد در حاشیه کارگروه مد و لباس استان در جمع خبرنگاران گفت: در قالب این کارگروه، جشنواره‌های مختلفی در حوزه پارچه و همچنین رویدادهایی در حوزه تولید لباس عبادت یا اربعین و ... برگزار شده است.

وی برگزاری پنج رویداد مد و لباس در سطح استان در سال گذشته را یادآور شد و افزود: 10 مؤسسه فعال در عرصه مد و لباس در سطح استان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند و عمده اقدامات و برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در سطح مد و لباس انجام می‌شود، به همت این مؤسسات صوت می‌گیرد.

عابدی ادامه داد: سال گذشته از محل تبصره 16 تسهیلات اشتغالزایی دو میلیارد و 100 میلیون تومان به طراحان مد و لباس اختصاص یافت و امید است این رقم در سال جاری با توجه به شناسایی فعالان این عرصه و طراحان مد و لباس و وجود بانک اطلاعاتی از این قشر، و با هدف تقویت مد ایرانی اسلامی افزایش یابد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، طراحی، تولید و توزیع پوشاک عفیفانه و در دسترس‌پذیر کردن پوشاک سالم و عفیفانه از اهداف اصلی اقدامات در این حوزه برشمرد و بیان کرد: در این راستا نمایشگاهی از فردا، 24 خردادماه در محل مجتمع ستاره برپا خواهد شد و تا روز 26 خردادماه برای بازدید عموم دایر است.

وی با اشاره به ابلاغ طرح زیست عفیفانه در سال 1400 به استانداران اظهار کرد: در این زمینه استان‌ها مکلف شدند زمینه تولید و عرضه زیست عفیفانه و پوشاک سالم را فراهم کنند و سال گذشته به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری لازم صورت گرفت تا زیرساخت لازم فراهم شود و برگزاری بازارچه‌ها و فروشگاه‌هایی را برای توزیع پوشاک سالم و ایرانی - اسلامی داشته باشیم.

عابدی ادامه داد: در اسفندماه 1400 شاخص‌های نظارت بر تولید، طراحی و عرضه پوشاک اجتماعی تدوین و به مجموعه مراجع مسئول در سطح کشور ابلاغ شد که چارچوب مدونی از شاخص‌های لباس و پوشاک اجتماعی است و لذا اجرا شدن این دستورالعمل نیازمند عزم جدی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به برپایی نمایشگاه مد و لباس در استان یادآور شد: این نمایشگاه از 24 الی 26 خردادماه و با حضور بیش از 60 تولیدکننده و برند مطرح و برجسته حوزه پوشاک اجتماعی بانوان برگزار می‌شود و از 12 استان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

آسیب جدی قاچاق به صنعت پوشاک 

محمدکاظم صادقیان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این نشست گفت: پوشاک یک زنجیره بسیار پیچیده دارد که برخی کشورها در حوزه پوشاک، طراحی و تولید انبوه فعالیت بسیاری داشته و موفق هستند.

وی با اشاره به قاچاق پوشاک افزود: متأسفانه قاچاق، صنعت پوشاک را با آسیب‌هایی جدی دچار می‌کند که رنگ، تنوع و فرهنگ آن کشور را به همراه دارد و باعث می‌شود هر چه کم کار کنیم بیشتر خود را نشان دهد.

صادقیان با اشاره به اینکه در بخش طراحی در سطح کشور بسیار خلأ داریم گفت: هم اکنون 1500 فروشنده پوشاک داریم ولی تعداد تولیدکنندگان ما کم است که در حوزه طراحی به حمایت دولتی نیاز دارند و در این زمینه به‌هم‌رسانی هنرمندان و تولیدکنندگان مورد انتظار است که باید محقق شود.

وی ادامه داد: قاچاق مشکلی اصلی در این حوزه به‌شمار می‌رود، اما طراحی بسیاری از مشکلات در این حوزه را رفع و دسیسه‌های دشمنان را خنثی می‌کند و برگزاری چنین رویدادها و نمایشگاه‌هایی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد بیان کرد: خوشبختانه در سطح کشور و استان یزد هنرمندان توانمندی داریم و به‌هم‌رسانی و مضاعف شدن انرژی آنان باعث ارتقای این صنعت و هنرصنعت پوشاک خواهد شد.

حضور 12 استان در نمایشگاه مد و لباس یزد

محمد میرجلیلی، مسئول کارگروه مد و لباس استان یزد نیز در این نشست با اشاره به سه پتانسیل ارزشمند استان یزد گفت: یزد شهر دانشگاهی است و دومین دانشکده طراحی پوشاک و مد و لباس را دارد، همچنین از وجود دانشکده‌های فنی در این حوزه برخوردارست و یک شهر صنعتی محسوب می‌شود. پیشنیه فرهنگی و هنری استان یزد از دیگر پتانسیل‌های این استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کارگروه مد و لباس سه موضوع را در برنامه‌های خود قرار داده که ایجاد فضای تعاملی برای فعالان حوزه مد و لباس، در دسترس گذاشتن پوشاکی که سالم بودن آن هم از نظر فرهنگ و هم نگاه پوششی مدنظر است، همچنین کیفیت و طراحی پوشاک عفیفانه از آن جمله است و تلاش می‌کند این پوشاک را در اختیار علاقه‌مندان نه تنها استان بلکه کشور قرار دهد.

میرجلیلی، ترویح فرهنگ و پوشش عفیفانه را از دیگر موارد دانست که این سه حرکت منجر به توسعه کسب و کارهای این حوزه می‌شود و بیان کرد: امیدواریم برگزاری چنین رویدادهایی در راستای رسیدن به اهداف طراحی شده و توسعه جایگاه مد و لباس استان تأثیرگذار باشد.

سعید جام‌آبادی، مدیر اجرایی نمایشگاه مد و لباس نیز در این نشست گفت: عرضه هر چقدر کم باشد قیمت ناخودآگاه افزایش می‌یابد و از سوی دیگر بسیاری از مغازه‌های موجود لباس‌های مناسب و عفیفانه عرضه نمی‌کنند و برای پیدا کردن پوشاک مناسب با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه بازدید کنندگان تنوع بسیار بالای پوشاک عرضه شده را مشاهده می‌کنند که می‌تواند با سلیقه افراد همراه باشد. 100 غرفه راه‌اندازی شده و محصولات با حضور 65 برند و نشان در نمایشگاه عرضه خواهد شد و مهمترین محصول چادر است که بالغ بر 15 الی 20 فضا به بحث عرضه چادر اختصاص یافته و از 290 هزار تومان تا قیمت‌های متفاوت برای سلایق مختلف ارائه می‌شود. تعویض چادر کهنه با نو نیز از دیگر بخش‌ها است.

جام‌آبادی، پوشش عبا و مانتو با ارائه بیش از 200 مدل عبا، مانتو مناسب فصل یزد بویژه برای قشر جوان در مدل‌های مختلف، پوشش روسری و سر و ... را از دیگر محصولات ارائه شده در این نمایشگاه برشمرد و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای یاد شده از ساعات 11 الی 14 و 17 الی 22 برای بازدید مراجعه کنند.

مهدیه‌السادات حسینی‌مطلق، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد نیز در این نشست گفت: عدم لباس‌های مناسب و درخور برای افراد دغدغه‌مند و بویژه جوانان با مشکل مواجه بودیم و برگزاری این برنامه‌ها می‌تواند آغازی برای کمک به رفع این مسئله باشد.همچنین باید در زمینه تقویت و حمایت از فعالان مد و لباس استان تلاش شود.

انتهای پیام
captcha