روستا؛ اولویت امروز جهاد کشاورزی
کد خبر: 4148211
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۴
یادداشت

روستا؛ اولویت امروز جهاد کشاورزی

جهاد کشاورزی در حال حاضر اولویت خود را به روستاهای محروم و مناطق دورافتاده معطوف ساخته و تأمين امکانات در روستاهایی که از ساده‌ترین امکانات رفاهی برخوردار نیستند و نیز مشارکت دادن روستاییان در فعالیت‌های روستا و حرکت به سمت رشد هر چه بیشتر شخصیت والای انسانی در بین روستانشینان از اولویت‌های امروز این نهاد انقلابی به‌شمار می‌رود.

حبیب الله زمانی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری

جهادسازندگی یکی از نهادهای انقلابی شناخته می‌شود که تاریخ تأسیس آن به دستور امام خمینی(ره) به 27 خرداد 1358 باز می‌گردد که هدف از تشکیل این سازمان رسیدگی به مناطق دور افتاده و محروم کشور بود.

نهضت جهادسازندگی در هفتم آذرماه 1362 با طرحی سه فصلی شامل اهداف، وظایف و مقررات عمومی پس از تأیید مجلس شورای اسلامی به وزارتخانه جهاد کشاوری تغییر نام یافته و فعالیت خود را تداوم بخشید. سال‌ها بعد با وجود نابسامانی‌هایی که در بخش کشاورزی وجود داشت و بر طبق قانون برنامه سوم توسعه در جهت اصلاح نظم اداری، ارتقای بهره‌وری، حذف موازی‌کاری و تجمع امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی، لایحه ادغام وزارت جهادسازندگی و کشاوری صادر شد در ششم دی‌ماه 1379 مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که در دهم دی‌ماه 1379 توسط شورای نگهبان تأیید و منجر به تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شد.

جهادسازندگی در طول جنگ تحمیلی نقش بسیار مهمی ایفا کرد. طبق گفته برخی از فرماندهان یکی از علل عدم سقوط ایران در این جنگ، وجود این نهاد انقلابی بود که با نقش مهندسی خود در ساخت پل، جاده، سنگر و خاکریز در نقاط مختلف به پیشرفت سربازار کمک شایانی کرد.

از جمله وظایف و اقدامات جهادسازندگی که بعدها پس از ادغام به جهادکشاورزی تغییر نام و فعالیت داد، رسیدگی به امور روستایی در زمینه‌های مختلف سازندگی و آموزش بود. این وظایف پس از تشکیل سازمان جهادکشاورزی از بین نرفته و با تعریف وظایف جدید به امور تحت اجرای این سازمان افزوده شد. برخی از این وظایف در بخش‌های مختلف به شرح زیر است:

بخش عمران و صنایع روستایی: انتقال و تأمین آب، برق، ساخت جاده و توسعه صنایع روستایی.

بخش منابع طبیعی: حفظ، احیاء و بازسازی، حمایت و بهره برداری اصولی و پایدار از زمین‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی.

بخش دام و شیلات: تولید و تأمین فرآورده های دامی و پروتئینی.

بخش آبخیزداری: حفاظت از آب و خاک و کاهش احتمال بروز سیلاب، توسعه آبخیزهای کشور و انجام فعالیت های آبخیزداری

بخش ترویج و مشارکت مردمی: تشویق مردم برای فعالیت‌های جمعی و انتقال دانش فنی به روز به آنها برای تولید و سازندگی بهتر.

بخش دامپزشکی: تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های گرفته شده از دام.

بخش امور عشایر: تلاش برای بالا بردن سطح زندگی عشایر با خدمات رسانی مناسب به آن‌ها.

خدمات فنی و مهندسی: ساخت انواع سازه‌ها نظیر سد، پل و سیلوی نگهداری از غلات و …

اهمیت پاسداشت جهاد کشاورزی 

این روزها بخش کشاورزی دارای وضعیت خوبی نیست، شیوع تغییر کاربری اراضی زراعی به فعالیت‌های غیر تولیدی، کاهش میزان تولید در واحد سطح، افت بهره‌وری، عدم مدرنیزه کردن روند تولید، عدم وجود نقدینگی، کاهش سرمایه‌گذاری، نبود سیستم بازاریابی، عدم به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و در نتیجه نبود نوآوری در مزارع، بالا بودن هزینه‌های تولید، کاهش انگیزه جوانان روستایی برای فعالیت در سرزمین اجدادی خود و ده‌ها مشکل دیگر موجب شده تا بخش کشاورزی آن‌طور که بایسته و شایسته است در اقتصاد کشور رشد نداشته باشد و این امر بر لزوم توجه به بخش کشاورزی افزوده است.

از آنجا که بخش کشاورزی مهم‌ترین تأمين‌کننده موادغذایی، یعنی مهم‌ترین نیاز بشر محسوب می‌شود، بنابراین توجه به این امر و اختصاص سازمانی به‌عنوان جهادکشاورزی و همچنین انتخاب روز جهادکشاورزی برای تجلیل از زحمتکشان این عرصه و بررسی راهکارهای تازه به منظور ارتقای کیفیت و کمیت در محصولات کشاورزی در حین حفاظت از زمین، امری ضرورت دارد.

از دیگرسو، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که پیشرفت بخش کشاورزی می‌تواند به شکل مؤثری به شکوفایی اقتصادی و رونق تولید منجر شده و محصولات با کیفیت که نیاز روز مردم جهان است تبدیل به جایگزین خوبی برای صادرات نفت باشد.

جهادکشاورزی اهداف متنوع و پرشماری را دنبال می‌کند که حرکت در راستای استقلال و خودکفایی ایران با تلاش به سمت بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی روستاها و نقاط عشایرنشین از طریق پیشرفت کشاورزی و دامداری و تشویق و بسیج اقشار مختلف جامعه روستایی برای بهبود وضعیت و سازندگی در محیط روستا و توسعه در جوامع محلی جزو اصلی‌ترین اهداف این نهاد است.جهادکشاورزی در حال حاضر اولویت خود را به روستاهای محروم و مناطق دور افتاده معطوف ساخته و تأمين امکانات در روستاهایی که از ساده‌ترین امکانات رفاهی نیز برخوردار نیستند و نیز مشارکت دادن روستاییان در فعالیت‌های روستا و حرکت به سمت رشد هر چه بیشتر شخصیت والای انسانی در بین روستانشینان از اولویت‌های امروزین این نهاد انقلابی به‌شمار می‌رود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله زمانی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری

انتهای پیام
captcha