پیشنهادهایی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی؛ مجلس خلأ قرآنی دولت انقلابی را برطرف کند
کد خبر: 4148443
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
طی نشستی با حضور نمایندگان مجلس و فعالان قرآنی مطرح شد

پیشنهادهایی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی؛ مجلس خلأ قرآنی دولت انقلابی را برطرف کند

طی نشستی با حضور تعدادی از اعضای فراکسیون قرآن و عترت مجلس و فعالان قرآنی، پیشنهادهای متنوعی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور و نیز استفاده از این موضوعات در برنامه هفتم توسعه ارائه شد.

پیشنهادهایی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی؛ مجلس خلاء قرآنی دولت انقلابی را برطرف کند

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست اعضای فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با تعدادی از اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی کشورمان عصر شنبه 27 خردادماه به منظور بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات فعالان قرآنی در مورد قانون برنامه هفتم توسعه و سایر فعالیت‌های قرآنی کشور در محل کمیسسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه که مدیریت آن را محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا بر عهده داشت، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از عملکرد این فراکسیون پرداخت. 

وی در ابتدا با اشاره به اینکه سعی ما بر این است که از ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: فراکسیون قرآن، عترت و نماز در همه مجالس تشکیل شده و عموماً هم به بحث‌های حمایتی در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده است. در مجلس دهم و یازدهم که با افتخار مسئولیت فراکسیون را بر عهده داشتم، تلاش بر این بود که بتوانیم جریانی در حوزه حفظ قرآن داشته باشیم تا مجلس بتواند از این طریق فارغ از کمک‌های جزئی به جریان‌سازی در حوزه مسائل قرآنی بپردازد.

گزارشی از عملکرد فراکسیون قرآن مجلس

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه ما این بود که خُرد و کلان فعالیت‌های قرآنی در کل کشور دیده شود و این حس که موضوع قرآن از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، ایجاد کنیم تا در اقصی نقاط کشور بتوانیم شبکه انتقال و پیگیری مسائل را داشته باشیم. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا ساختاری برای این موضوع درست کنیم. بنابراین از همه مجامع نمایندگان استان‌ها در ابتدای شروع فعالیت‌شان در مجلس خواسته شد تا یک نفر را به عنوان رابط نمایندگان با فعالان قرآنی معرفی کنند و این فرد در جلسات مختلف استان حضور داشته باشد. 


گزارش تصویری نشست فراکسیون قرآن مجلس با جمعی از پیشکسوتان و فعالان قرآنی


پژمانفر تصریح کرد: در ادامه با تمامی استاندارها نامه‌نگاری شده و طی آن رابط قرآنی برای حضور در جلسات معرفی شد، این موضوع باعث می‌شود تا هم مطالب قرآنی استان‌ها از طریق این رابط به مجلس منتقل شود و فراکسیون نیز از حالت تشریفاتی خارج شده و موضوعات را به یک جریان کاری تبدیل کنیم. همچنین این شبکه ارتباطی مردمی می‌تواند از طریق این رابط با مجلس ارتباط بگیرند. 

نماینده مردم مشهد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطرح شد تا مدیران کل ارشاد استان‌ها نیز بتوانند مباحث را منتقل کنند. باید صادقانه بگویم چون این کار پشتوانه قانونی ندارد، خیلی جدی گرفته نشده است، این کار یک امر امدادی بود تا از طریق آن ظرفیتی ایجاد شود. 

وی با تأکید بر اینکه هیچ فراکسیونی را سراغ ندارم که جلساتی در این حد منظم داشته و پیگیر جدی مباحث باشد، گفت: در این مدت چندین جلسه با آموزش و پرورش داشتیم تا به این نتیجه‌ در مورد آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن در بین دانش‌آموزان برسیم. در همین زمینه حتی یک نوبت با رئیس جمهور موضوع را مطرح کردیم تا بتوانیم در یک بازه زمانی به صورت عملیاتی ریشه بیسوادی قرآنی را از بین ببریم. 

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای این موضوع سازوکار لازم را داریم، بیان کرد: در همین زمینه سراغ آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت تعاون رفتیم تا شاید این موضوع عملیاتی شود. مقاومت‌ها و بهانه‌جویی‌هایی صورت گرفت، ابتدا دستگاه‌ها بحث اعتبارات را مطرح کردند. به سراغ سازمان برنامه رفتیم آنها نیز اعلام کردند در تکالیف ما چیزی برای این موضوع وجود ندارد. 

نماینده مردم مشهد در مجلس یازدهم در جمع فعالان قرآنی بیان کرد: بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که مباحث قرآنی را به صورت تکلیف و قانون داشته باشیم. من امروز مصر هستم در قانون برنامه هفتم و بر اساس برش‌های یک‌ساله بتوانیم برنامه‌هایی داشته باشیم که تکالیفی ایجاد کند و بر اساس آن تکالیف، بگوییم برش یکساله باید این موضوع و این نتیجه باشد. وقتی اینگونه باشد می‌توانیم بازخواست و سوال کنیم و کمیسیون اصل نود را پای کار داشته باشیم. این کمیسیون به عنوان دستگاه نظراتی در ارتباط با حسن اجرای قانون عمل می‌کند. 

پژمانفر با اشاره به اینکه در حال حاضر اذهان معطوف به مباحث اقتصادی است، گفت: بحث‌های فرهنگی و قرآنی هم از مسائلی است که اگر پشتوانه قانونی در این موضوع داشته باشیم، می‌‍توانیم دستگاه‌ها را ملزم به تبعیت کنیم.

وی در ادامه به برنامه هفتم توسعه اشاره و اظهار کرد: انتظار داشتیم دولت در پیش‌نویس خود برای قانون برنامه هفتم توسعه مقداری جدی‌تر به بحث‌های قرآنی بپردازد.آنچه ما در این پیش‌نویس به دنبال آن هستیم وجود ندارد، اما در مجلس این کار را پیگیری خواهیم کرد. این کار البته با کمک‌هایی که شما انجام می‌دهید، صورت خواهد گرفت.

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگرچه مقداری درگیری‌های مجلس اجازه حضور بیشتر در محضر قرآنیان را نداد، گفت: این جلسه برگزار شد تا همه کمک کنیم. تلاش ما در این است تا بتوانیم کار را انجام دهیم. این محور به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم باید چه کرد تا مجلس بتواند در حوزه قانونگذاری و نظارت بیشتر در خدمت قرآن کریم باشد. 

پژمانفر افزود: تا کنون متولی این بخش شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده است، من هیچ وقت در سنوات گذشته دخالتی در این شورا نداشته‌ام، اما گلایه‌های فراوانی داشته و دارم. هر موقع کار با مشکل بودجه مواجه می‌شد، ارتباط و تماس برقرار می‌کردند، ما هم از تریبون مجلس نهایت تلاش خودمان را به کار می‌بستیم تا مشکل بودجه برطرف شود. اما بعد از تهیه شدن اعتبار دیگر خبری از این عزیزان نبود غافل از اینکه ما بابت بودجه‌ای که از آن دفاع کرده‌ایم باید پاسخگو باشیم. 

وی با اشاره به اینکه این فضای مطالبه‌گری باعث شد، مقداری فاصله ایجاد کند، گفت: در عین حال اقتضای مجلس روی این است که همه مجموعه‌هایی که بودجه گرفته‌اند باید جوابگو باشند. اینها از جمله مسائلی بود که کم و زیاد با آن روبرو بودیم.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست هر کدام از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. در این بخش ابتدا محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا که مدیریت جلسه را نیز بر عهده داشت از اهتمام فراکسیون قرآن و عترت برای ایجاد فضای مطالبه‌گری از دستگاه‌ها طی یک سال اخیر قدردانی کرد و گفت: در بسیاری از جلسات حضور داشته و شاهد این مطالبه‌گری بوده‌ایم و می‌توانیم شهادت دهیم که فراکسیون از حق قرآن هیچگاه کوتاه نیامده اما اینکه خروجی فعالیت دستگاه‌ها چه بوده است یک بحث دیگر است.

راه‌اندازی جریان مقدس تلاوت 

در ادامه سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان با اشاره به اینکه به عنوان یک معلم قرآن مباحثی را بیان می‌کند به آیه 121 سوره مبارکه بقره «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ» اشاره کرد و گفت: اهل کتاب، کتاب را تلاوت می‌کنند، خود همین یک نکته است که کتاب را مطالعه نمی‌کنند، بلکه تلاوت می‌کنند. من همیشه با صراحت گفته‌ام اگر به مطالعه باشد، دشمنان ما هم قرآن را مطالعه کرده و اتفاقاً خیلی بیشتر و دقیق‌تر از ما مطالعه می‌کنند و اگر مطالعه دقیقی که آنها در قرآن و عترت کرده‌اند نبود امروز داعش نداشتیم.

وی افزود: آنها ریزه‌کاری‌های مکتب را از قرآن و عترت گرفته و مطالعه کردند، اما به این قصد و به این نیت که نقض و ضد آن را بیاورند. هر چند که در نهایت محکوم به خسران هستند، اما به شکل مرحله‌ای تا حد بسیار زیادی موفق شده‌اند. داعش که نه تنها برای مبارزه با شیعه بلکه برای مبارزه با اهل تسنن نیز ساخته‌اند، محصول همین مطالعه قرآن است و هر دو جریان تشیع و تسنن از این برنامه‌ریزی‌ها ضربه خورده‌اند. در واقع دشمنان، قرآن را مطالعه می‌کنند و مؤمنان آن را تلاوت می‌کنند. تفاوت بین آنچه از ما خواسته شده است این است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان به روایتی از امام صادق(ع) در مورد حق تلاوت اشاره و کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند: حق تلاوت سه مسئله است که اگر پیاده شود این حق پیاده شده است. حق اول «یُرَتِّلُونَ آیَاتِهِ» است. در مورد این حق اول کتاب‌ها نوشته شده است که ترتیل چه معنایی دارد. حق دوم «یَتَفَقَّهُونَ فِیهِ» است. یعنی تلاوت این است که اول قرائت به ترتیل و دوم فهم معانی باشد، حق سوم هم «یَعْمَلُونَ بِأَحْکَامِه» است. بنابر این وقتی بحث تلاوت می‌شود، نباید تنها به بحث قرائت بسنده شود، بلکه تلاوت یعنی عمل کردن به قرآن؛ بر همین اساس با صراحت می‌گویم ما به این نیاز داریم که جریان مقدس تلاوت را در کشور راه‌اندازی کنیم. این همان چیزی است که به آن نیاز داریم و باید آن را پیگیری کنیم. 

نویسنده کتاب حلیةالقرآن اظهار کرد: این افتخاری برای همه ما از مردم تا مسئولان و از صدر تا ذیل خواهد بود که حول محور تلاوت زندگی و فعالیت کنیم. در زمینه تلاوت یک استثناء وجود دارد که داشتن این استثناء هم جای شکر و افتخار و هم به شدت تأسف دارد. علت شکر و افتخار این است که رهبر یک کشور در دنیای امروز خود سردار بحث جریان مقدس تلاوت است. کدام رهبر در دنیای اسلام به ریزه‌کاری‌های این مسئله ورود پیدا کرده است؟ اما تأسف من از این بابت است که ایشان در این راه تنهاترین سردار هستند. بدون تعارف می‌گویم نه در حوزه و نه در حاکمیت نفر دومی نداریم که مانند ایشان باشد. 

موسوی‌بلده با تأکید بر اینکه آنچه در این فراکسیون اتفاق می‌افتد کمکی برای آن سردار است، گفت: باید قبول کنیم که آنچه در این فراکسیون اتفاق می‌افتد بسیار بسیار ناکافی است. پیشنهادم این است که با افتخار بحث قرآن و بحث فراکسیون قرآن را از این به بعد با عنوان فراکسیون جریان مقدس تلاوت ادامه دهیم و در این مسیر گام برداریم.

وی افزود: اینکه مرحله اول تلاوت، مرحله دوم فهم و مرحله سوم عمل است، این مراحل به معنای پله‌های یک پلکان نیست که از آن بالا برویم، در پلکان هرگاه از یک پله بالا برویم دیگر نیازی به پله پایین‎تر نداریم، اما در بحث تلاوت و فهم و عمل به قرآن دیگر پلکان نیست، بلکه بحث همزمانی این سه عمل است. نمونه عینی این موضوع هم پیامبر گرامی اسلام است. چه کسی بهتر از پیامبر(ص) قرآن را تلاوت کرد، بهتر فهمید و بهتر عمل کرد؟ همه قرآن در یک لحظه بر وجود پیامبر نازل می‌شود، قرآنی که اگر بر آفرینش نازل شود از سنگینی این وحی متلاشی می‌شود. 

این پیشکسوت قرآنی بیان کرد: این پیامبر که بهترین تلاوت و فهم و عمل به قرآن را دارد، پس چرا موظف می‌شود، شب‌ها و تا آخرین شب عمر هر شب قرآن را تلاوت کند؟ من می‌گویم در تلاوت قرآن یک چیزی هست که پیامبر موظف می‌شود در تمام طول زندگی آن انجام دهد. این یعنی ما هیچ وقت از تلاوت بی‌نیاز نیستیم. این دیدگاه باید بر فعالیت‌های قرآنی کشور حاکم شود.  

67 مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه قرآن

بر اساس گزارش ایکنا در این جلسه محمدرضا پورمعین، سرپرست انجمن خادمان قرآن کریم نیز به بیان نکاتی پرداخت. وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه به فعالیت‌ها و کارهای قرآنی بسیار امیدوار است، گفت: ما هنوز با قله فاصله داریم، اما می‌توان با همین منابع انسانی، با همین مقدار سرمایه و با همین دستگاه‌هایی که در جریان فعالیت‌های قرآنی هستند نتایج بهتری بگیریم.

پورمعین با اشاره به اینکه مردم در جریان اخبار و رویدادهای قرآنی کشور نیستند، بیان کرد: در همین شرایطی که به آن اشاره کردم مردم از اخبار و فعالیت‌های قرآنی خبر ندارند. این موضوع دو دلیل دارد. یا خبری نیست یا خبر در حد مردم نیست. مردم منتشرکننده خبر نیستند، اگر شما در مجلس یک قانونی را امروز به نفع قرآن و به نفع مشمولان قرآن تصویب کنید مردم مطلع نمی‌شوند مردم سال‌هاست از فعالیت‌های قرآنی به ویژه از سوی مجلس بی‌خبر هستند.

این فعال قرآنی کشورمان به جستجویی که در زمینه قانون‌های تصویب شده در حوزه قرآن کریم داشته است اشاره و بیان کرد: بر اساس این جستجو به این نتیجه رسیدم که قوانین حوزه قرآن کریم کمتر از انگشتان یک دست است. دو یا سه قانون محکم در مورد قرآن در مجلس تصویب شده است که یکی از آنها اعطای درجه کارشناسی به حافظان قرآن کریم است. اگر به این آزمون مراجعه کنید متوجه سختی بسیار بالای آن خواهید شد، به حدی سخت است که بسیاری اصلاً به آن ورود پیدا نمی‌کنند.

سرپرست انجمن خادمان قرآن با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری 67 مطالبه در حوزه قرآن کریم مطرح کرده‌اند، گفت: برخی از این مطالبات به صورت مستقیم به برخی دستگاه‌ها همچون صدا و سیما یا آموزش و پرورش و ... مربوط می‌شود. جالب است که بیش از نیمی از این مطالبات به مجلس شورای اسلامی مربوط می‌شود. آخرین و مهم‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه تربیت حفاظ قرآن کریم بوده است. مجلس شورای اسلامی اصلاً چنین مطالبه‌ای را به روی خود نیاورده است. چرا مجلس در این باب چندین بار جلسه نگذاشته است؟ چرا دولت و مجلس این مطالبه را به خود نگرفته است؟ 

پورمعین در پایان با اشاره به اینکه برخی موسسات به اندازه یک دولت فعالیت قرآنی دارند، بیان کرد: برخی نمایندگان مجلس امسال در نمایشگاه قرآن مهمان ما بودند، به دقت صحبت‌های آقایان را گوش دادم، احساس کردم افرادی که آمده بودند در جریان فعالیت‌های قرآنی کشور نبودند و خیلی از مطالبی که ارائه دادند چند سال قبل اجرایی شده بود. این دوری از قرآن به نفع هیچکس نیست. 

اضافه شدن بند توسعه فعالیت‌های قرآنی به برنامه هفتم

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست سه ساعته حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیرعامل موسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) در سخنانی با اشاره به اینکه هر چه در برنامه هفتم توسعه جستجو کرده است به یک بند یا ماده جدی در زمینه قرآن کریم نرسیده است، گفت: اگر این برنامه بر اساس سیاست‌های کلانی که مقام معظم رهبری برای کشور تعیین کرده‌اند، تنظیم شده است، قطعاً یکی از این سیاست‌ها مباحث قرآنی است. 

وی در ادامه به اشارات مقام معظم رهبری به موضوعات قرآنی در سخنرانی‌های مختلف اشاره کرد و افزود: ایشان بارها در مورد توسعه فعالیت‌های قرآنی، تربیت حافظان و قاریان قرآن، تدبر در قرآن و... مباحث مختلفی را مطرح کرده‌اند. بحث مظلومیت فرهنگ که شاخص اصلی آن مظلومیت قرآن است، بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. همچنین معظم‌له بارها تأکید داشته‌اند کار امروز قرآنی‌ها، یک کار راهبردی است. در همان بیانی که فرمودند کشور 10 میلیون حافظ قرآن نیاز دارد، فرمودند اگر کشور 10 میلیون حافظ داشته باشد به یک کشور نفوذناپذیر تبدیل می‌شود.

این عضو مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که اگر بخواهیم یک کار جدی در برنامه توسعه داشته باشیم، همانطور که برنامه توسعه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و ... داریم، باید ماده جداگانه‌ای در برنامه توسعه بیاید که مربوط به توسعه فعالیت‌های قرآنی بر اساس دستورالعمل‌های کلان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، باشد. در همین راستا و بر اساس صلاحدید مجلس شورای اسلامی افرادی موظف شوند تا بر اساس این بند و ماده اضافه شده پیشنهادهایی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری ارائه کنند.

این فعال قرآنی کشورمان اظهار کرد: بسیاری از موارد وجود دارد که اگر مجلس قانونی در مورد آن تصویب کند به اندازه صدها قدم شاهد توسعه و پیشرفت در آن حوزه خواهیم بود. اگر تشویق‌های مناسبی مانند اولویت برای استخدام، معافیت سربازی و ... در برنامه توسعه دیده شود شاهد پیشرفت‌ها و توسعه‌هایی خواهیم بود. چه اشکالی دارد بگوئیم هر حافظ قرآن که به ازای حفظ یک جزء، یک ماه از خدمت سربازی او بخشیده خواهد شد. بسیاری از مشوق‌های دیگر هم وجود دارد. به عنوان مثال کمیته امداد حمایت‌های بسیار زیادی از اقشار ضعیف دارد، اما چرا این حمایت‌ها وارد سبد قرآنی نمی‌شود، چه ایرادی دارد اگر به ازای فرزندان حافظ قرآن یک خانواده، حمایت مادی اضافه در نظر گرفته شود. 

شاهسونی در پایان با تأکید بر اینکه می‌توان پیوست‌های قرآنی برای بسیاری از حمایت‌های فرهنگی در نظر گرفت، بیان کرد: هزینه‌های زیادی در حوزه فرهنگی کشور انجام می‌شود، اما متاسفانه پیوست قرآنی ندارد. خلاصه صحبت من این است که ماده‌ای با عنوان توسعه فعالیت‌های قرآنی بر اساس منویات مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه درج شود. 

چرا مجلس وزرا را در حوزه قرآن پاسخگو نمی‌کند 

در ادامه این نشست محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی کشور نیز گفت: در هیچ حوزه‌ای در کشور مانند حوزه قرآن کریم همه چیز شفاف و روشن نیست، در این حوزه نه نیازی به پایش جدید و نه نیاز به سند و این قبیل مسائل وجود دارد. در این حوزه همه چیز روشن است اما متأسفانه اراده‌ای برای اجرای آن نیست. تمام تکالیف دستگاه‌ها از سوی شورای توسعه مشخص شده است، وظایف ستاد حفظ کاملاً روشن است، اما عملی نمی‌شود. اگر این موارد تبدیل به قانون شود، وقتی وزیر می‌خواهد رای اعتماد بگیرد اجرای این قوانین هم از او خواسته می‌شود و مجبور می‌شود به دنبال پاسخ برای اینها هم برود. 

وی با اشاره به اینکه همه اعتراض می‌کنند که وزارت آموزش و پرورش 12 سال دانش‌آموز را در اختیار دارد و در این مدت ساعت‌های زیادی به او قرآن آموزش می‌دهد، اما در نهایت 80 درصد دانش‌آموزان توانایی خواندن قرآن ندارند، گفت: کدام وزیر آموزش و پرروش به مجلس کشیده شده و از او سوال و بازخواست شده است که این همه هزینه شده است، چرا همچنان هشتاد درصد دانش‌آموزان نمی‌توانند قرآن بخوانند؟ 

خواجه‌پیری با اشاره به اینکه بسیاری از معلم‌های قرآن نمی‌توانند قرآن را آموزش دهند، اظهار کرد: چه زمانی مجلس از وزیر آموزش و پرورش پایش سنگینی در این حوزه انجام داده است؟ چه زمانی مجلس به وزیر آموزش و پرورش گفته است در پایان چهار سال باید این وضعیت را در حوزه قرآن تحویل دهد؟ 

رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با تأکید بر اینکه در هیچ حوزه‌ای مانند حوزه قرآن تا این حد تکلیف از سوی مقام معظم رهبری شفاف و روشن تعیین نشده است، گفت: مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن عدد و رقم به ما داده‌اند و فرموده‌اند 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، در مورد مفاهیم، در مورد تدبر، در مورد کرسی تدبر، کرسی تلاوت، مسجد و ... هم مطالبه مطرح کرده‌اند که همه اینها باید به قانون تبدیل شود. در زمینه حفظ قرآن کریم سهم هر دستگاه مشخص شده و سند هم موجود است که هر دستگاه باید چه کاری انجام دهد، لذا الان هیچ گره‌ای وجود ندارد، تنها مشکل این است که اراده‌ای برای اجرای وجود ندارد.

وی در ادامه به تعطیلی بسیاری از موسسات مردمی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: فعالیت بخش مردمی برای اینکه پا بگیرد باید حمایت شود.

خواجه پیری به برنامه اتقان اشاره و اظهار کرد: اتقان یک برنامه بسیار جامع است که اگر اجرا شود تمام معلمان آموزش و پرورش برای تدریس قرآن آماده خواهند شد، اما این کار برای اجرای درست بودجه می‌خواهد. الان معلم‌هایی هستند که نمی‌دانند قرآن درس بدهند و ناگزیر ساعت قرآن را به ورزش یا درس‌های دیگر اختصاص می‌دهند.

رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: سه سال است دستگاه‌ها ملزم شده‌اند برنامه‌های خود را با اسناد شورای توسعه هماهنگ کنند، کدام دستگاه این کار را کرده است؟ بودجه قرآنی تا کنون 400 میلیارد تومان بوده است که بر باد رفت. ما سال 90 دویست میلیارد تومان بودجه داشتیم، یک دستگاه مشابه ما هم همان سال اندازه ما بودجه داشت، اما امسال بودجه آنها دو هزار میلیارد تومان شده ولی بوده قرآنی کاهش داشته است؛ علت این کاهش چه چیزی می‌تواند باشد جزء این که ما در مورد بودجه قبلی درست عمل نکرده باشیم. لذا خود ما هم مقصر هستیم، مقصر هستیم چون با عملکرد خود اعتمادها را از بین بردیم. 

وی در پایان به ارائه یک پیشنهاد پرداخت و گفت: یک قانون جامع حمایت از حوزه قرآن نوشته شود، گروهی با همکاری فراکسیون قرآن و عترت و رئیس این فراکسیون تعیین شود، این گروه می‌تواند از کسانی که دست‌اندرکار تدوین اسناد بوده‌اند، تعیین شود تا به یک جمع‌بندی در مورد قانون جامع حمایت از حوزه قرآن برسند. این گروه می‌تواند مواردی که در اسناد آمده و قابلیت تبدیل شدن به قانون دارد، تعیین کنند. اگر اینها تبدیل به قانون شود یک انقلاب در حوزه قرآن رخ خواهد داد. 

راهکارهای اضافه کردن بندهای قرآنی به برنامه هفتم 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست ابراهیمی، مسئول دفتر فرهنگی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: بعد از اینکه برنامه ششم توسعه نوشته شد و اثری از فعالیت‌های قرآنی در آن نبود، گروهی را موظف کردم تا از طریق پژوهش‌های میدانی، مصاحبه با اساتید و ... گزارش‌هایی در این زمینه آماده شود. در نهایت دو گزارش آماده شد. بر اساس این گزارش‌ها آن چیزی که به عنوان کلیدواژه‌های مهجوریت قرآن در کشور به دست آوردیم به سه عامل مربوط می‌شد، یکی از این عوامل مربوط به نظام فکری - فرهنگی، عامل دوم مربوط به نظام آموزشی و عامل سوم هم مربوط به ساختارهای سیاسی و اداری جامعه بود که هر کدام از اینها زیرشاخه‌های متعدد دارد. 

وی با اشاره به اینکه در ادامه راهکارهایی برای اصلاح هر سه رویکرد احصاء شده است، افزود: ظرفیت مساجد عمده‌ترین ظرفیتی است که دوستان می‌توانند از آن استفاده کنند. لذا در همین راستا چند پیشنهاد دارم، پیشنهاد اول اینکه یک کارگروه مورد نیاز است. این یک نیاز جدی است یعنی فارغ از جلسه‌ای که امروز برگزار شده است باید کارگروهی با حضور افراد دست‌اندرکار تدوین متون قانونی تشکیل شود و به ما کمک کنند. این کارگروه در دو یا سه مقطع اقدام کند، در مقطع کوتاه مدت که مربوط به همین برنامه توسعه است ظرف دو هفته موادی را برای اضافه کردن به قانون برنامه توسعه هفتم آماده کنند.

ابراهیمی در ادامه در پاسخ به برخی حاضران در جلسه که اعتقاد داشتند هیچ اشاره‌ای به قرآن در برنامه هفتم توسعه نشده است، گفت: برخی موارد در مورد قرآن در برنامه هفتم توسعه آمده است که البته این نکات در مورد هزینه‌های آب و برق و ... است. 

مسئول دفتر فرهنگی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکاتی که می‌شود از آن استفاده کرد چند لایه دارد. لایه اول این است که قرآن در چه اموری در ساختارهای فرهنگی کشور حضور دارد؟ در این بخش می‌توانیم عبارت قرآن و استفاده از ظرفیت‌های قرآنی را در برنامه هفتم بیاوریم، یعنی در ساختارهایی مانند وزارت ارشاد و سازمان اوقاف و ... که همین الان در برنامه هفتم هستند بحث‌های قرآنی را با استفاده از کلیدواژه‌های خاص به آنها اضافه کنیم.

وی افزود: بحث دوم این است که موادی را به صورت کامل و منقح با رعایت مباحث مالی اضافه کنیم، اگر در این مورد به مباحث مالی نگاه نکنیم در انتهای برنامه چیزی از آن خارج نمی‌شود. اگر این را انجام دهیم و نکات مالی را هم مدنظر داشته باشیم می‌توانیم کار را جدی‌تر پیش ببریم. سومین نکته که معمولاً مغفول است بحث کمک قرآن به ساختارهای موجود در جمهوری اسلامی است. این را مورد توجه قرار دهید که اگر مدیر قرآنی باشد چه میزان از مفاسد کم می‌شود. 

وی در پایان تأکید کرد: موضوع دیگر این است که چه مقدار از اوقات غیررسمی دانش‌آموزان به بحث قرآن اختصاص یابد؟ آموزش و پرورش ساختار رسمی ماست که در حد محدود آن هم بدون توجه به مقوله پرورشی است اما ساختارهای غیررسمی اولاً متولی واحد ندارند و دوماً هیچ کدام پاسخگو نیستند این از مسائلی است که باید در برنامه هفتم به آن توجه شود، اما همچنان معتقدم اصل ماجرا کارگروهی است که بعد از این جلسه باید شکل گیرد.

جایگاه مناسب قرآن در برنامه پنجم توسعه  

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: تقریباً شش ماه قبل جلساتی در مورد برنامه هفتم توسعه برگزار شد و هم‌اندیشی خوبی هم صورت گرفت. علاوه بر آن یک بررسی بر روی شش برنامه قبلی و فراز و فرودهای آنها هم صورت گرفت.

وی افزود: به نظر برنامه پنجم توسعه قابلیت الگوگیری جدی در فضای قرآنی دارد، چرا که تنها برنامه‌ای بوده است که به صورت جدی به مباحث قرآنی پرداخته و توانسته فضایی را ایجاد کند و لذا قابلیت این را دارد در برنامه هفتم از ظرفیت آن برنامه استفاده کنیم. برخلاف برنامه پنجم، برنامه ششم عاری از هر موضوع قرآنی بوده است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه بعد از چهل و سه سال نیاز به یک آسیب‌شناسی کلان در حوزه قرآن داریم، تصریح کرد: طبیعتاً اینکه در فعالیت‌های قرآنی تمرکز کنیم و برای برخی فعالیت‌ها زیرساخت اندکی تدارک ببینیم، کافی نیست. چیزی که ما در این مدت به عنوان ریشه بسیاری از مشکلات قرآنی فهم کرده‌ایم، این است که قبل از فعالیت‌های قرآنی برای اینکه ببینیم مخاطب چه نسبتی با قرآن می‌گیرد، هیچ برنامه‌ای نداریم.

تقی‌زاده اظهار کرد: بسیاری از افرادی که در این فضا غور کرده‌اند، اعتقاد دارند که جامعه توانسته است نسبت درستی با اهل بیت شکل دهد و این باعث شده مخاطبان و عوام در نقاط کلیدی و حساس زندگی خود به اهل بیت رو بیاورند، اما تعبیر تلخ یکی از دوستانی که در این حوزه غور کرده بود این بود که نه تنها جامعه و توده‌ها، بلکه فقط تعداد معدودی از علما و بزرگان توانسته‌اند نسبت درستی با قرآن بگیرند. لذا کم می‌بینیم فردی در جامعه به سمت قرآن رو کند و آن را یک حی متعالی بداند و به قرآن یک نگاه واقعی موثر داشته باشد. تا این نگاه حل نشود و به تعبیر آیات قرآن حس بی‌نیازی وجود داشته باشد که این حس در جامعه ما هم هست بهترین فعالیت‌ها و طراحی‌ها هم ثمربخش نخواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: اینکه برای حل ریشه‌ای مشکلات چه کار می‌توان کرد؟ یکی از موارد، می‌تواند همین گفت‌وگوها باشد. طبیعتاً باید کارگروه تخصصی شکل گیرد و حداقل باید یک ماده در برنامه هفتم توسعه در بحث قرآن داشته باشیم. اینکه دولت سیزدهم با رویکرد انقلابی نسبت به لایه قرآنی بی‌توجهی داشته باشد، یک خلاء است و مجلس باید کمک کند، این خلاء برطرف شود.

چگونگی رسیدن به 10 میلیون حافظ طی 15 سال 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق حق‌شناس، مدیر موسسه قرآن پژوهان نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در بین همه فعالیت‌های قرآنی هیچ کلاسی به اندازه کلاس حفظ قرآن مخاطبان را با قرآن مأنوس نمی‌کند. نکته دیگر اینکه هیچ کلاسی به اندازه کلاس حفظ قرآن عاملیت ندارد. یعنی وقتی شما برنامه قرآنی را حفظ‌محور انجام می‌دهید در آن روخوانی و روانخوانی هست، تجوید و تفسیر و تدبر و صوت و لحن هم هست. لذا اگر همه فعالیت‌های قرآنی را روی بحث حفظ متمرکز کنیم، پیشران بقیه کلاس‌ها هم خواهد بود. 

وی افزود: نکته دیگر اینکه در بحث حفظ بسیاری از اتفاقاتی که قبلاً باید برای انجام یک کار بزرگ رقم بخورد، رقم خورده است. ما در حال حاضر 18 قانون برای حمایت از حافظان قرآن داریم. اگر در حوزه تحصیل قرآن بخواهید حرکتی انجام دهید باید بر روی پیش نیازهای قانونی کار کنید تا بتوانید پیوست آن، حرکتی را در جامعه ایجاد کنید. بسیاری از این قوانین حمایتی حفظ در مجالس دیگر دیده شده است و لذا در بحث حفظ همه اتفاقات افتاده است.

حق‌شناس با اشاره به اینکه بر اساس وضعیت موجود می‌توان به قله مورد نظر مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم رسید، گفت: طبق بررسی و محاسبه‌ای که ما انجام داده‌ایم به راحتی و طی 35 سال می‌توان به عدد مورد نظر مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم رسید. اگر فقط دانشگاه آزاد اسلامی در این طرح همکاری داشته باشد، این 35 سال به 20 سال می‌رسد. اگر فقط آموزش و پرورش همکاری داشته باشد، طی کمتر از 15 سال می‌توانیم به 10 میلیون حافظ قرآن دست پیدا کنیم.

مدیر موسسه قرآن‌پژوهان در ادامه به چهار چالش اصلی در حوزه حفظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: حمایت‌هایی که در بحث حفظ قرآن کریم وجود دارد یک خلأ دارد که آن هم خلأ شروع حفظ است. یعنی وقتی فرد حافظ کل می‌شود به او مدرک کارشناسی و سایر مزایا را می‌دهند، اما برای اینکه طرف حافظ شود و کار را شروع کند خلأ قانونی وجود دارد. الان اگر یک نفر در المپیاد فیزیک در دنیا اول شود به اندازه یک حافظ قرآن مورد حمایت قرار نمی‌گیرد. لذا ما به اندازه کافی در مجالس قبلی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات خوب داریم، اما این باعث نشده جامعه به سمت حفظ قرآن رو بیاورد. 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به جای اینکه 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم، کمتر از 10 هزار نفر تربیت کرده‌ایم، گفت: عمده مشکل این است که ما در حرکت اولیه مشکل داریم. یعنی الان طرف می‌خواهد بیاید حافظ قرآن شود، موسساتی که بخواهند بیایند و این خدمات را بدهند تا این فرد حافظ قرآن شود، خیلی محدود هستند. موسسات می‌خواهند این کار را انجام دهند باید مجوز بگیرند، گرفتن این مجوز یک سال و یک سال و نیم طول می‌کشد. وقتی مجوز می‌گیرند، می‌بینند مشکل مکان دارند. این در حالی است که در تهران 3000 مسجد داریم که حاضر نیستند میزبان موسسات قرآنی باشند. مکان‌های بسیار بزرگی دارند، اما قانونی نیست که آنها را موظف کند تا مکان خود را در اختیار موسسات قرار دهند. 

حق‌شناس در ادامه یکی دیگر از چالش‌ها در این زمینه را چالش تبلیغ بیان کرد و گفت: صدا و سیما برای پخش 10 تیزر یک و نیم دقیقه‌ای مبلغ بسیار زیادی از ما مطالبه کرد(یازده هزار میلیارد تومان) کدام موسسه می‌تواند این مبالغ را پرداخت کند؟ چالش دیگر هم بودجه است. بسیاری از موسسات برای اینکه کلاس را دایر کنند یا باید از یک خیر کمک بگیرند یا از قرآن‌آموزان شهریه بگیرند وقتی شهریه بگیریم خیلی‌ها ندارند پرداخت کنند. این در حالی است که افرادی که می‌خواهند وارد بحث حفظ قرآن شوند عملاً هزینه آنها از دوش آموزش و پرورش برداشته می‌شود، یعنی مثلاً با طرح نخبه‌پروری طرف از سال سوم دبستان طی سه سال حافظ کل قرآن می‌شود و بعد می‌تواند لیسانس بگیرد. این یعنی هزینه تحصیل این فرد روی دوش آموزش و پرورش و آموزش عالی نیفتاده است، یعنی دانش‌آموز از سال سوم دبستان تا سال چهارم دانشگاه که مجموعاً 14 سال می‌شود خارج از فضای وزارت آموزش و پرورش وزارت علوم بوده است، لذا هزینه سرانه‌ای که به آموزش و پرورش داده می‌شود، اگر به دستگاهی مانند ارشاد داده شود تا به موسسات قرآنی کمک کند، مشکل بودجه این کار حل می‌شود. 

مدیر موسسه قرآن‌پژوهان یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این زمینه را بحث مکان موسسات بیان کرد و گفت: مکان‌هایی که موسسات دارند فضای مناسبی برای تربیت حافظ نیست، اما مدارس آموزش و پرورش فضای خوبی دارند. وقتی موسسات قرآنی 100 هزار دانش‌آموز را از طریق طرح نخبه‌پروری از آموزش و پرورش بیرون بکشند آموزش و پرورش هم باید به همان اندازه فضا را در اختیار موسسات برای تربیت حافظ قرار دهد. در پایان هم باید به چالش مربی حفظ اشاره کنم که به اندازه کافی در کشور نداریم. 

نیاز به تغییر رویکرد در مواجهه با قرآن 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست ولی یاراحمدی، فعال قرآنی طی سخنانی با اشاره به اینکه در مراحل تنظیم برنامه هفتم توسعه چنین جلساتی باید با حضور نمایندگانی از دولت برگزار می‌شد، گفت:‌ متأسفم که دلخوش به این شده‌ایم که نام قرآن سه بار در برنامه هفتم توسعه آمده است. دوستان بروند ببیند این سه بار حول چه موضوعاتی است و سطح نگاه به قرآن در کشور به چه صورت بوده است.

رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه این نگاه سطحی به قرآن است، افزود: نقطه شروع خطای ما اینجاست، همه این مشکلات در فعالیت‌های قرآنی که ذکر می‌شود میوه‌های ریشه غلط نگاه ماست. ما نیازمند تغییر رویکرد در مواجهه با قرآن هستیم. با حرف و سخن نه مردم قرآنی می‌شوند و نه قرآن در کشور ما مانند روضه و مداحی نهادینه می‌شود. با خودمان تعارف نداشته باشیم. سازمان‌ها بودجه‌های زیادی را برای قرآن هزینه می‌کنند، اما همه در لایه سطحی فعالیت‌های قرآنی مانده‌ایم.

یاراحمدی تصریح کرد: اینکه در برنامه هفتم توسعه به مسائل اساسی قرآن حتی فعالیت‌های قرآنی اصلاً پرداخته نشده است و اینکه برنامه هفتم دنبال حل مسائل و مشکلات حوزه قرآن نیست، این نشان بی‌توجهی مسئولان به قرآن و دوست نداشتن قرآن و ... نیست، همه ما بهترین و نفیس‌ترین قرآن‌ها را در خانه داریم. اما در مقام عمل چون رویکرد اشتباه است، سراغ یک سری کارهای تزئینی می‌رویم. 

این فعال قرآنی با طرح این سوال که برنامه هفتم توسعه برای برطرف کردن کدام مسئله از مسائل حوزه قرآن نقش‌آفرین خواهد بود، گفت: ما بیشمار مسئله اساسی در حوزه قرآن داریم، با وجود این مسائل باید به دنبال رایگان کردن آب و برق موسسات باشیم یا اینکه دنبال حاکمیت قرآن در نظام جمهوری اسلامی باشیم؟ آیا حل مسائل کشور به کمک قرآن باید مطالبه جامعه قرآنی باشد یا رایگان کردن آب و برق؟ آیا باید پیاده‌سازی قرآن در گفتمان، در ذهن و در مرکز تصمیم‌گیری‌های مردم ترویج شده است یا فقط روخوانی قرآن کریم؟ من اصلاً این موضوع را که قرآن تنها برای خواندن صرف آمده است، قبول ندارم. قرآن کتاب خواندن برای عمل در رفتارهای فردی و اجتماعی است. قرآن برای آن مدل خواندنی آمده است که شهدا در آن مسیر رفتند. یک نفر شهادتش با دادن خون است و یکی هم با زندگی بر اساس مفاهیم و سبک و سیاق قرآنی است.

این صاحب‌نظر امور قرآنی در ادامه بیان کرد: اگر با وجود این همه تلاش هنوز جوان‌های ما نمی‌توانند قرآن بخوانند به دلیل این است که نیازی به کارآمدی قرآن در زندگی خودشان احساس نکرده‌اند. این دقیقاً همان مفهومی است که دشمن به دنبال ترویج آن بوده است. به نظر من بزرگترین کار دشمن اثبات ناکارآمدی قرآن در زندگی ماست. جوان ما این را باور ندارد وگرنه مشکل ما کلاس روخوانی و روان‌خوانی نیست. مشکل ما چاپ قرآن‌های نفیس نیست، به خودمان نشانی اشتباه ندهیم.

یاراحمدی اظهار کرد: در مقدمه قانون اساسی و در بخش شیوه حکومت در اسلام آمده است «قانونگذاری که مبین ضابط‌های مدیریت اجتماعی است بر مدار قرآن و سنت جریان می‌یابد». مجلس شورای اسلامی در شش برنامه توسعه قبل چقدر به این پرداخته است؟ در خوشبینانه‌ترین حالت برنامه توسعه چقدر موفق بوده است؟ این شکاف‌های عجیب و غریب بین‌نسلی نشان‌دهنده اوج فاصله ما از حکمرانی قرآنی در کشور است. اعتقادم این است که برنامه‌های توسعه ادامه همان برنامه‌های قبلی بوده است و ما فقط یک ویرایش بر آن انجام داده‌ایم و آن را با آیات قرآن تزئین کرده‌ایم وگرنه اگر این برنامه‌ها مبتنی بر قرآن نگاشته می‌شد، این همه شکاف و تضاد در توسعه ایجاد نمی‌شد. 

وی افزود: کدام یک از ما می‌توانیم ادعا کنیم آنچه در قرآن آمده است، نمی‌تواند جامعه را به جلو ببرد؟ پس برنامه‌ها دور از قرآن نوشته شده که موفق نشده و اجرا نشده است. آن بخشی هم که اجرا شده است مصیبت‌های بسیاری به بار آورده است. پس باید این رویکرد را حتماً اصلاح کنیم. 

این فعال قرآنی کشورمان به این سخن از امام خمینی(ره) که «هیچ مقصدی جز پیاده‌سازی قرآن نداریم» اشاره کرد و گفت: حدود 32 سال از اولین مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری در رابطه به حفظ قرآن سپری شده است، آمار حافظان ما چقدر است؟ حدود 13 سال است در مورد توسعه فرهنگ قرآنی بحث می‌شود. در مورد مسجد پایگاه قرآنی دو سال است بحث می‌شود. به نظرم کار جدی در این زمینه انجام نشده است.

این پیشکسوت قرآنی کشور با طرح این سوال که تا چه زمانی باید سطح توقع ما در مورد حمایت از فعالیت‌های قرآنی در سطح پشتیبانی باقی بماند؟ گفت: باید در مورد این بحث کنیم. من با ایجاد آن کارگروه موافق هستم، اما به شرطی اینکه کار شروع شود و روی کاغذ باقی نماند. قرار است جمهوری اسلامی ایران با نمایش حکمرانی قرآنی، تمدن‌سازی قرآنی را پیش بگیرد نه اینکه در مورد آب و برق موسسات بحث کنیم. 

وی در پایان اظهار کرد: دغدغه قرآنی همه اعضای فراکسیون قرآن و عترت و نمایندگان مجلس را ارج می‌نهیم، اما آیا اگر در این جلسه بحث در مورد خودرو یا مسائل دیگر بود باز هم شاهد حضور تعداد اندکی از نمایندگان در این جلسه بودیم؟ خلاصه حرف من این است که تا آن نگاه را تغییر ندهیم و به سمتی نرویم که قرآن در بطن و ذهن و قلب و دل مردم نهادینه شود، یعنی فعالیت‌های قرآنی مردمی نشده است. یعنی هر چقدر بودجه بدهیم به همایش‌ و آمار تبدیل می‌شود که باید گروهی را برای پایش و صحت‌سنجی این آمار اختصاص داد. درخواست من این است که جلوی این مسائل گرفته شود.

تلاش برای اضافه کردن بندهای قرآنی به برنامه هفتم 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند در مجلس یازدهم نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در تکمیل صحبت‌های مطرح شده به جملاتی از شهید مطهری اشاره می‌کنم که گفتند پیشرفت اسلام دو دلیل دارد، یکی سیره نبی مکرم اسلام و یکی هم محتوای غنی قرآن کریم است. ما این محتوای غنی را در این سال‌ها چقدر جا انداخته‌ایم؟

وی در ادامه به برنامه ماه عسل اشاره کرد و افزود: قبل از همه پیشنهادها اگر بتوانیم احساس نیاز به قرآن کریم را در جامعه ایجاد کنیم، توانسته‌ایم کار را بسیار پیش ببریم. پیامبر در زمان فتنه‌ها به قرآن پناه ببرید. ما چقدر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اخلاقی و ... از قرآن در جامعه استفاده کنیم تا جوان و مخاطب احساس کند راه سعادت از این طریق است؟

خسروی تصریح کرد: دوستان اعلام کردند بررسی‌ کرده‌اند برنامه پنجم بهترین برنامه از حیث قرآنی بوده است، اگر اینگونه است از این برنامه به عنوان الگو استفاده شود. شورای توسعه فرهنگ قرآنی 11 پیشنهاد در این زمینه داده است به نظر می‌رسد اگر در برنامه هفتم به همین دو موضوع توجه کنیم، کفایت خواهد کرد.

در مهجوریت قرآن همه مقصر هستیم

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اجرایی، مدیر موسسه قرآنی، نویسنده کتاب بهترین روش حفظ قرآن کریم و امام جمعه تفرش گفت: خوشبختانه فریادهایی که طی این سال‌ها زده شد در حد همین جلسه خروجی داشته است. چند سال است بر سر مدیران قرآنی فریاد زده‌ایم که در این برنامه‌های پنج ساله از بسیاری از مسائل که فاقد اهمیت است، بحث به میان آمده اما کمترین اشاره به برنامه‌های قرآنی مطالبه مقام معظم رهبری نشده است. 

وی در ادامه به نگارش سند تحول دولت مردمی اشاره کرد و افزود: متأسفانه در این سند هیچ اشاره‌ای به موضوعات قرآنی نشده است. در این سند در مورد دوچرخه‌سواری بانوان و دختران و بسیاری مسائل دیگر سخن به میان آورده است، اما اشاره‌ای به قرآن نکرده است.

نویسنده کتاب بهترین روش حفظ قرآن بیان کرد:‌ فراکسیونی که در آن حضور داریم با عنوان فراکسیون قرآن، عترت و نماز شناخته می‌شود اما نماز در جایگاه مظلومی واقع شده است. در آموزش و پرورش نیز به این موضوع بسیار بی‌توجهی شده است. در دوران کرونا کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شد، اما یک روحانی یا یک استاد نماز نبود تا در این سال‌ها کمترین خدماتی در حوزه نماز به دانش‌آموزان دهد.

امام جمعه تفرش تصریح کرد: در اسنادی که نوشته شده است فردی مانند حاج حسین یکتا با دولت و مجلس رایزنی کرد و بحث راهیان نور را در برنامه‌های مختلف توسعه گنجاند. در برنامه پنجم یک بار به بحث راهیان نور اشاره شد اما در برنامه ششم چهار بار بحث راهیان نور آمده و دولت را ملزم کرده است تا تمام زیرساخت‌های لازم جهت بازدید اقشار مردم از مناطق جنگی را مهیا کند. در حوزه قرآن یک فردی همچون حسین یکتا نداشتیم تا این کار را انجام دهد. 

اجرایی با اشاره به اینکه همه ما در زمینه مهجوریت قرآن کریم مقصر هستیم، گفت:‌ ابتدا باید این تقصیرها را بپذیریم و همواره به این اشاره نکنیم که اگر بودجه بود فلان کار را انجام می‌دادیم. من می‌گویم اگر همین الان 100 میلیارد تومان برای بحث حفظ قرآن تأمین کنیم نمی‌توانیم یک میلیون حافظ قرآن تربیت کنیم به این دلیل که عطشی در بین مردم برای حفظ قرآن وجود ندارد. برای رسیدن به یک میلیون حافظ قرآن باید پنج میلیون متقاضی وجود داشته باشد.

وی در ادامه به گذشت 12 سال از مطالبه قرآنی مقام معظم رهبری در زمینه حفظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: در این 12 سال 10 هزار حافظ قرآن را نتوانسته‌ایم به تعداد حافظان قرآن کشور اضافه کنیم یعنی نتوانسته‌ایم سالی هزار حافظ قرآن تربیت کنیم. اگر در این شرایط فعالیت‌ و تلاش خودمان را 10 برابر هم کنیم هزار سال طول خواهد کشید تا به مطالبه مقام معظم رهبری برسیم. 

این فعال قرآنی کشورمان در ادامه به برنامه خود برای بحث حفظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: برنامه من اجرای طرح «قرآن بانو» است. در این طرح می‌توانیم طی 10 سال به افق مد نظر برسیم. اکثر گروه‌هایی که ما رصد کرده‌ایم اصلا فرصت حفظ کردن ندارند. ما می‌‌گوییم طلبه‌ها را حافظ قرآن کنیم، در صورتی که این قشر آنقدر فعالیت دارند که فرصت این موضوع را ندارند. سایر اقشار از جمله دانش آموزان و ... هم چنین وضعیتی دارند. ما گروهی را پیدا کرده‌ایم که هم زیرساخت است و هم نسبت به او غفلت کرده‌ایم و این گروه مادران و بانوان هستند. ما در کشور 27 میلیون خانواده داریم اگر همه دستگاه‌ها بیایند یک درصد از این خانواده‌ها را درگیر کنند طی روزانه دو ساعت حافظ کل قرآن خواهند شد. 

مجلس اجرای اسناد راهبردی را تبدیل به قانون کند

بر اساس این گزارش در ادامه محمدحسین فریدونی، پژوهشگر و فعال قرآنی کشورمان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در این جلسه به برنامه پنجم توسعه بسیار اشاره شد، گفت: مجلس در برنامه پنجم توسعه در ماده چهارم یک وظیفه بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه قرآن گذاشت که آن هم تدوین اسناد راهبردی آموزش عمومی قرآن، توسعه و تبلیغ قرآن و توسعه آموزش عالی قرآن بود. این اسناد با مشارکت دستگاه‌های مختلف تدوین شد. تقریباً تمام نیازها و مسائل و کارها در این اسناد آمده است. در کنار اینها برخی سندهای فرعی نیز تدوین شده است.

وی افزود: اگر مجلس شورای اسلامی بیاید و اینها را تقویت کند یعنی الزام حقوقی و قانونی ایجاد کند که همه دستگاه‌ها اگر می‌خواهند کار قرآنی انجام دهند، ذیل اقدامات این اسناد باشد، این تقویت برنامه پنجم توسعه نیز خواهد بود. در همین راستا لازم است اشاره کنم که شورای مهندسی فرهنگی کشور بعد از شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین شورا در حوزه فرهنگ است و رئیس آن هم رئیس جمهور است. اولین جلسه‌ محتوایی که این شورا بند اول راهبردهای ملی و راهبردهای کلان بود که به اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و به‎‌روزرسانی آن اختصاص داشت. 

فریدونی تصریح کرد: در این زمینه گزارشی از سوی دبیرخانه به شورای مهندسی فرهنگی کشور ارائه شد، در جلسه‌ای که این گزارش ارائه شد سازمان برنامه و بودجه موظف شد عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های بودجه‌های سالانه تمامی دستگاه‌ها در حوزه قرآنی با هماهنگی شورای توسعه فرهنگی و با محتوای اسناد راهبردی تطبیق پیدا کند، این کار الان روی زمین مانده است. هر کار بشری اشکال دارد، اما مسیر آن اسناد تا حد شناسنامه اقدام هم رفته است. 

این فعال قرآنی کشورمان اظهار کرد: سال 80 سمیناری در مشهد با موضوع آموزش قرآن با حضور بسیاری از دوستانی که امروز در این جلسه حاضر هستند و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، از آن زمان تا کنون تمام مطالعاتی که انجام شده مهم‌ترین مسئله و مشکل توسعه فرهنگ قرآنی که مانع انس جامعه با قرآن است ضعف توانایی آموزش قرآن در آموزگاران قرآن عنوان شده است. لذا این حتما باید در برنامه هفتم توسعه بیاید. طرح اتقان برای این موضوع نوشته شد اما الان بر سر منابع و مشوق‌هایی که برای آن لازم است مسکوت مانده است. دوستان ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان برنامه و بودجه تمام مراحل را گذراندند، اما در کمیته‌ای که در هیئت دولت می‌خواست متن نهایی لایحه را تصویب کند، شخص معاون اول آن را حذف کرد. 

توجه به حفظ قرآن در برنامه هفتم توسعه

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این گزارش اسماعیلی، از فعالان قرآنی استان زنجان طی سخنانی گفت: سال 1360 یک دارالقرآن را زنجان در یک حسینیه راه‌اندازی کردیم. آنجا جمله‌ مقام معظم رهبری در زمان انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری ایشان را نوشتیم. «رسالت ما این است که پرده‌های افکنده بر چهره قرآن کنار زده و او را از انزوا و غربت نجات دهیم» مقام معظم رهبری بیش از 40 سال است توجه به قرآن را فریاد می‌زنند. اما بیشترین مطالبه ایشان همان 10 میلیون حافظ قرآن کریم است.

وی افزود: اگر ما محور کار خودمان را بحث حفظ قرآن قرار دهیم، به همه جوانب قرآن توجه کرده‌ایم، یعنی در حفظ هم قرائت هست، هم تدبر و هم انس، بنابراین محور برنامه ما تربیت حفاظ قرآن کریم از مسیر مساجد باشد، یعنی هر موسسه‌ای تعدادی مسجد را فعال کند. مساجد هم از همه می‌دانیم وضعیت خوبی ندارند اما ظرفیت خوبی هستند که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. 

مدافع بندهای قرآنی برنامه هفتم هستیم

در ادامه این مراسم مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: تمام نکاتی که از سوی دوستان مطرح شد همه برحق است. برنامه هفتم 300 ماده دارد و قرار شده است این بندها خلاصه شود و این خطر وجود دارد که همین بندهای قرآنی موجود در برنامه هم حذف شود، لذا باید مراقبت کنیم که این اتفاق رخ ندهد.

میرسلیم با تأکید بر اینکه بر همه واضح است که باید در زمینه روخوانی و حفظ قرآن کار کنیم، افزود: یک مورد بسیار مهم بحث نماز است، اگر بتوانیم بچه‌هایمان را آموزش دهیم که متوجه شوند اگر نمازخوان باشند موفق خواهند بود، همین کفایت می‌کند که کلی مسائل برطرف شود. باید کاری کنیم روحیه این قضیه در بین بچه‌های ما ایجاد شود. 

وی با اشاره به اینکه قرآن برای زندگی است، افزود: باید کاری کنیم که تمام برنامه‌ها برگرفته از قرآن باشد. اگر این بشود قرآن وارد زندگی ما شده است. موفقیت در برنامه عملیاتی در گروه موفقیت در این زمینه است. 

خلأهای قانونی به تعطیلی موسسات منجر شده است

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز در این جلسه با اشاره اینکه مشکل اساسی ما در حوزه موسسات قرآنی مردم‌نهاد در مجلس و در حوزه تقنین برطرف خواهد شد، گفت: مکاتبات بسیار زیادی برای رفع مشکلات با نمایندگان و اعضای فراکسیون و رئیس مجلس مکاتبه کردم، حداقل انتظار یک همراهی هر چند کوچک داشتم، اما همه ما را از این همراهی کوچک دریغ کردند. 

وی با اشاره به اینکه بر اساس خلأ قانونی طی سه سال حدود 800 موسسه قرآنی تعطیل شده است، افزود:‌ ما امروز نیازمند حمایت مجلس هستیم. تنها یک مشکل از مشکلات بی‌شمار موسسات مباحث بیمه‌ای است. بخشی از دلایل تعطیلی بیش از 550 شعبه یک موسسه قرآنی مشکلات بیمه‌ای بوده است. ما دیدیم در صحن مجلس یک نماینده برای حل مشکلات بیمه‌ای صیادان قیام کرد و این مشکل برطرف شد.

انجم‌شعاع تصریح کرد: در حوزه قرآن چند کلیدواژه وجود دارد که باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد. یکی از این کلیدواژه‌ها مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی است. در طی 40 سال دولتی‌سازی کرده‌ایم الان دیگر نوبت مردمی‌سازی است. 

وی افزود: نکته دیگر این است که زیرساخت‌ها به صورتی نیست که موسسات بتوانند با تکیه بر آنها روی پای خود بایستند. اگر نگاهی به موقوفات قرآنی به عنوان یک منبع پایدار داشته باشید، متوجه خواهید شد دو درصد کل موقوفات کشور قرآنی هستند در صورتی که می‌تواند، بیشتر باشد. شما باید ردپای منابع پایدار را در برنامه‌های توسعه ایجاد کنید تا دیگر درگیر مسائل مالیاتی نباشیم.

مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور به برخی مباحث مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت:‌ نه نظام ارزشیابی مدیران ما قرآنی است و نه شاخص‌های عملکردی قرآنی است. اگر نگاهی به نظام انتصابات سودان داشته باشید متوجه خواهید شد که همه انتصابات بر اساس مباحث قرآنی است. ردپای این موضوع در کشور ما وجود ندارد و می‌توانیم در این زمینه فعالیت داشته باشیم.

انجم‌شعاع در پایان با اشاره به اینکه باید موضوع حفظ قرآن را جدی بگیریم، گفت:‌ قبل از هر کاری باید فرهنگ‌سازی مربوط به آن را انجام دهیم. پخش برنامه تلویزیونی محفل باعث شد، امسال رویکرد مردم به موسسات قرآنی حدود سه برابر شود. ما در زمینه فرهنگ‌سازی نیاز به برنامه‌هایی از این دست داریم. 

بودجه تنها مشکل‌گشای فعالیت‌های قرآنی نیست 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه اعتبار و بودجه تنها مشکل‌گشای برنامه‌های قرآنی نیست، گفت: در همدان ساختمانی با عنوان مرکز همایش‌های بین‌المللی قرآن در همدان کلنگ‌زنی شد که در آن زمان 32 میلیارد تومان برای آن هزینه شد و الان با 500 میلیارد تومان هم راه‌اندازی نمی‌شود. این پول به اسم قرآن و با عنوان قرآن گوشه‌ای افتاده است. 

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که نگاه به قرآن در بحث آموزش و در وزارت علوم در حد یک نگاه فوق برنامه‌ای باشد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت، بیان کرد: فوق برنامه هیچ تأثیری در ارتقای سطح قرآنی افراد ندارد. اگر همین برنامه قرآنی را کنترل نکنیم، خروجی آن مشخص نیست به کجا بینجامد.

فلاحی با اشاره به اینکه آیه «إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ» حدود چهار یا سه بار در قرآن تکرار شده است، تصریح کرد: حدود یک چهارم موضوعات قرآن مربوط به مباحث معاد است و زیرساخت بی‌اعتقادی و بی‌تعهدی در عدم اعتقاد به معاد است. حرف من این است که باید مسئله قرآن به سرفصل‌های آموزشی بیاید، اگر نظام آموزش درست شود، تمام این مشکلات درست خواهد شد. 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستند، گفت: این کانون‌ها هیچ برنامه‌ای ندارند و تقریباً تعطیل هستند. اگر خودشان بخواهند به صورت آتش به اختیار کاری انجام می‌دهند در غیر این صورت تعطیل هستند.

محور بودن حفظ قرآن در گفتمان‌سازی قرآنی

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در مورد گفتمان‌سازی فرهنگ قرآنی در همه کشور نیاز اساسی احساس می‌شود. الان ما بدون بسیاری از تجهیزات زندگی نمی‌توانیم زندگی به این علت که سال‌ها روی این وسایل گفتمان‌سازی شده است. در حوزه قرآن شاهد این گفتمان‌سازی نبوده‌ایم. 

وی افزود: گفتمان‌سازی زمانی شکل می‌گیرد که همه ساختارها و دستگاه‌ها و امکانات در اختیار باشد نه اینکه هر دستگاه خود به تنهایی اقدام کند. وقتی برای پخش یک تیزر قرآنی از صدا و سیما باید راه‌های بسیاری را طی کرد، معلوم است که گفتمان‌سازی شکل نمی‌گیرد. باید گفتمان صدا و سیما و حاکمیت به سمت حمایت از برنامه‌های قرآنی برود. 

لیمویی تصریح کرد: نکته دیگر بحث هویت بخشی به فعالان قرآنی و به خصوص مربیان قرآن است. مربیان قرآن دغدغه کار قرآنی دارند، اما وقتی می‌خواهند کار خود را شروع کنند، هزار مشکل پیش پای آنها گذاشته می‌شود. در حکومت امیرالمومنان که روی بیت‌المال وسواس بسیاری داشتند، ایشان برای حافظان قرآن سالانه 200 دینار در نظر می‌گرفتند. اما ما چه کرده‌ایم، یک مدرک از سازمان دارالقرآن یا هر سازمان دیگری به آنها داده‌ایم و بعد آنها را رها کرده‌ایم. 

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به بحث حفظ قرآن کریم اشاره و اظهار کرد: بارها در مورد این مطالبه مقام معظم رهبری بحث شده اما به این جمله مقام معظم رهبری بعد از این مطالبه توجه نشد که فرمودند تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باعث استحکام می‌شود. در اغتشاشات اخیر که بسیاری از بسیجیان و از جمله یک بسیجی حافظ قرآن به شهادت رسید، یکی از اغتشاشگران می‌گفت قرآن را قبول دارد. حضرت آقا بارها فرموده‌اند من دوست دارم، هرچه دارم، بدهم و به جای آن حفظ قرآن را بگیرم. لذا در بحث گفتمان‌سازی باید حفظ قرآن محور باشد.

وی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر می‌خواهید 10 میلیون حافظ قرآن تحقق یابد از طریق پایگاه قرآنی شدن مساجد محقق می‌شود. برای رسیدن به این تعداد حافظ قرآن به 63 هزار مرکز نیاز داریم، مساجد مراکز آماده‌ای برای این کار هستند و می‌توانند به یاری این مطالبه بیایند. 

محرومیت 85 درصد حافظان از مزایای در نظر گرفته شده  

بر اساس این گزارش در ادامه این نشست محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم نیز در سخنانی با اشاره به اینکه برای حافظان قرآن کریم 18 مورد مزایا شناسایی شده است، گفت: اکثر جامعه از این مزایا بی‌بهره هستند. بخشی از این مزایا که به مباحثی همچون سربازی و ادامه تحصیل و ... می‌پردازد شامل بانوان نمی‌شود در حالی که 85 درصد حافظان قرآن کشور بانوان هستند و از هیچ یک از این مزایا بهره‌مند نمی‌شوند. لذا اگر قرار است، مزایایی برای حافظان قرآن در نظر گرفته شود باید به گونه‌ای باشد که شامل همه حافظان قرآن و از جمله بانوان حافظ قرآن شود.

وی افزود: موضوع دیگر به بودجه‌های قرآنی مربوط است که در سال‌های مختلف ثبات نداشته است. یک سال این بودجه یک درصد است، گاهی نیم‌درصد می‌شود گاهی به دو درصد می‌رسد. تکلیف روشن نیست و نگاه مجلس به بودجه فعالیت‌های قرآنی برای ما روشن نیست. اگر این نگاه روشن باشد ما تکلیف خودمان را در قبال بودجه بهتر می‌دانیم.

بحرالعلوم با اشاره به اینکه باید به سمت فعالیت‌های مردمی حرکت کنیم، بیان کرد: دولت باید زمانی وارد مباحث مردمی شود که بخش مردمی از اجرای آن عاجز باشد اما می‌بینیم دولت جایی ورود پیدا می‌کند که مردم نیز توان اجرای آن را دارد. 

این حافظ کل قرآن در ادامه به فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن کریم و تأثیر برنامه‌ای همچون محفل در این زمینه اشاره کرد و گفت:‌ من با موسسات زیادی در استان‌های مختلف صحبت کردم همه تأکید داشتند که بعد از برنامه محفل پاسخگوی حجم ورودی قرآن‌آموزان نیستند. اگر صدا و سیما در جای مناسب وارد موضوع حفظ شود تأثیر بسزایی خواهد داشت. البته این موج ایجاد شده را باید از طریق آموزش و پرورش امتداد دهیم. باید برای دو دستگاه صدا و سیما و آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه تعیین تکلیف داشته باشیم.

مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه مدیران قرآنی ما حسی به قرآن ندارند، گفت: شاید در سخنرانی‌ها و تریبون‌ها حس خود را به خوبی انتقال دهند، اما در واقعیت این حس را ندارند و پای کار نیستند. برخی می‌گویند مقام معظم رهبری 25 مطالبه و فعالیت قرآنی مطرح کرده‌اند که همه مهم هستند و نباید تنها به حفظ پرداخته شود. باید فکری برای این داشته باشیم. 

وی در پایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری در حوزه قرآن بیش از 40 سال و حتی از قبل از انقلاب فرمایشاتی دارند. شورای عالی قرآن فرمایشات معظم له را به صورت منظومه تدوین کرده‌اند، اگر ما بخشی از این منظومه را بگیریم و بخشی را نگیریم این منویات ناقص می‌ماند. مسیر اصلی انس با قرآن خواندن و فهمیدن و عمل کردن به قرآن است. اگر قرار است در مجلس و دولت حرکتی انجام دهیم نگاه کامل باشد. امیدوارم قرآن مسئله مجلس و دولت باشد.

مشکلی به نام منابع انسانی

بر اساس گزاش ایکنا در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه گفت: سال 1388 مرکز قرآن و عترت حوزه‌های علمیه را تأسیس کردیم، ولی مدیریت حوزه‌های علمیه توجهی به این مرکز ندارد.

وی افزود: اگر در نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر قرآن پایه‌گذاری شده و به قرآن اهمیت داده نمی‌شود و اهمیت آن در حد رایگان شدن هزینه آب و برق موسسات است، به این علت است که اصل جمهوری اسلامی قرآنی است. لذا در حوزه برنامه و سند و .... هیچ کم و کاستی نداریم. در همه حوزه‌ها هم این سندها تدوین شده است. مشکل ما منابع انسانی است. چیزی که در نظام جمهوری اسلامی اصلاً به آن بهایی داده نمی‌شود. 

مقنی تصریح کرد: اگر مشکل منابع انسانی حل شود، بدون شک مشکل موسسات و همه دستگاه‌های قرآنی برطرف می‌شود. وقتی قانونگذاری درست انجام شود مردم خودشان می‌توانند راه را ادامه دهند. مشکل این است که در حوزه دولت، مجلس و قانون زیرساخت‌ها به نفع مردم حل نشده است.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست صدیقی، از فعالان قرآنی کشورمان نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت:‌ با توجه به اینکه موضوع اصلی جلسه استفاده از ظرفیت برنامه هفتم توسعه است پیشنهاد می‌دهم برای اینکه مباحث ابتر نماند، حتماً کارگروهی به صورت عاجل تشکیل شود تا به این موضوع بپردازد. به نظر می‌رسد فرصت محدودی برای ارائه پیشنهادات وجود دارد و اگر قرار است بندی اضافه شود زودتر این بند و پیش‌نویس مربوط به آن آماده شود. 

تشکیل پنل مطالبات قرآنی

در ادامه این نشست محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت:‌ ایکنا از یک سال قبل بحث و بررسی در مورد برنامه هفتم توسعه را شروع کرد و در این مسیر از محضر اساتید مختلف استفاده بردیم. 

وی افزود: فارغ از وظیفه مجلس در بحث پشتیبانی، آن چیزی که مهم است استفاده از قرآن برای اداره و حاکمیت جامعه است؛ مجلس در این زمینه وظیفه جدی دارد. پیشنهاد خاص من این است که پنل قرآنی از سوی مرکز تحقیقات مجلس در موضوعات مختلفی که در مجلس مطرح می‌شود تهیه شود. برای سرعت بخشیدن به این کار می‌توان مباحث را به صورت مجازی با قرآنی‌ها مطرح کرد، تا نقطه شروعی برای اقدامات بعدی باشد. برای این پنل می‌شود کارکردهای دیگری هم تعریف کرد. 

مدیرعامل ایکنا تصریح کرد: افراد حاضر در این جلسه سال‌ها در عرصه قرآن کریم فعالیت داشته‌ و از صاحب‌نظران اصلی این حوزه هستند. از این منظر اگر مصوبه‌ای داشته باشیم می‌توانیم نظرات اساتید که بر اساس فهم قرآنی خود ارائه داده‌اند به کار گیریم و بدون اینکه نیاز به کار تحقیقی خاصی باشد، به ما کمک خواهد کرد. ما می‌توانیم در این زمینه همکاری کنیم تا ارزیابی‌های خاص خود را انجام دهیم. تا در زمان کوتاهی بتوانیم نظرات دوستان را جمع‌بندی کنیم.

کمیسیون اصل نود پیگیر کم‌کاری در حوزه قرآن است

بر اساس گزارش ایکنا در بخش پایانی این نشست سه ساعته، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر با اشاره به اینکه مباحث بسیار مفیدی در این جلسه مطرح شد، گفت: این حس در من ایجاد شد که عقبه کاری بسیار زیادی در موضوع قرآن وجود دارد و زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده است. ما یک زمان محدود و یک فرصت طلایی در پیش داریم. فرصت طلایی ما برنامه هفتم توسعه است. زمان هم این است که باید این اقدامات را زودتر انجام می‌دادیم.

وی به پیگیری‌های خود برای اضافه کردن یک بند قرآنی به برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: اگر تا کنون از این فرصت طلایی استفاده نکرده‌ایم یا هر عاملی باعث شده است که نظر قرآنی‌ها در این برنامه نیاید، باید بتوانیم در زمان ارائه این برنامه به مجلس جبران کنیم. ما در مورد این مسائل حتی برخی وزرا را موأخذه کرده‌ایم.  

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای تشکیل کارگروهی که به آن اشاره شد حضور دوستان و اعضا حقوقی را کافی نمی‌دانم و حتماً باید افراد حقیقی هم حضور داشته باشند. پیشنهاد من این است که ایکنا محوریت این کار را داشته باشد اما همه مشارکت داشته باشند. اسناد تهیه شده در شورای توسعه حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: این کارگروه نباید محدود به همین مسئله شود بلکه باید در مورد مسائل اجرایی هرجا با مشکل مواجه شد آنها را به ما ارائه دهد تا از فراکسیون به کمیسیون اصل نود ببریم و در ارتباط با دستگاه‌هایی که در مورد وظایف سازمانی خود و در امور قرآنی کوتاهی کرده‌اند یک دستور کار جدی داشته باشیم. اگر دستگاهی کوتاهی کند حتماً باید پاسخگو باشد. کارگروه می‌تواند در این حوزه به ما کمک کند. اگر در حوزه موسسات کوچکترین بی‌توجهی در مورد قانونگذاری یا در حوزه اجرایی صورت گیرد ما باید به این موضوع پاسخ دهیم. این مسائل با یک جلسه می‌تواند حل شود. یعنی شما دستورجلسه داشته باشید تا ما پیاده‌نظام این کارگروه و این جمع باشیم. 

پژمانفر در پایان اظهار کرد: اگر مسائل مطرح کنیم همه دوستان مجلس همراهی خواهند کرد. مرکز تحقیقات قم در این کارگروه همراهی پررنگی باید با ایکنا داشته باشد. باید یک زمانی را برای این موضوع داشته باشیم و نهایتا تا 10 روز آینده به یک جمع‌بندی در این موضوع برسیم.  

یادآور می‌شود، در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند در مجلس یازدهم و ... حضور داشتند.


همچنین از فعالان قرآنی که در این جلسه حضور داشتند، می‌توان به سیدمحسن موسوی‌بلده؛ پیشکسوت قرآنی کشورمان، محمدعلی خواجه پیری؛ عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ولی یاراحمدی؛ عضو کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن، محمدحسین فریدونی؛ مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدمهدی بحرالعلوم، محمد انجم‌شعاع؛ مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(ع)، محمدرضا پورمعین؛ دبیر موقت انجمن خادمان قرآن و حجج اسلام اجرایی؛ امام جمعه تفرش، علی تقی‌زاده؛ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، علیرضا شاهسونی؛ مدیر مؤسسه قرآنی بیت الاحزان حضرت زهرا(س)، محمدصادق حق‌شناس؛ مدیر مؤسسه قرآن‌پژوهان، حمیدرضا لیمویی؛ رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین و علی مقنی؛ مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه و نیز اسماعیلی؛ از فعالان قرآنی زنجان و محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا اشاره کرد.

تیمور کاکایی

انتهای پیام
captcha