قلم زرین مقوی جریان‌ ادبی کشور است
کد خبر: 4149334
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
رضا رسولی:

قلم زرین مقوی جریان‌ ادبی کشور است

رضا رسولی اعطای جوایز ادبی نظیر قلم زرین را در معرفی و کشف استعدادهای جوان و معرفی آنها به فضای ادبی کشور را لازم دانست و گفت: جشنواره‌ها تقویت‌کننده جریان‌های ادبی کشور هستند.

قلم زرین مقوی جریان‌ ادبی کشور استبه گزارش ایکنا؛ رضا رسولی، نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی، از دبیران و داوران پیشین جایزه قلم زرین در گفت‌وگو با روابط عمومی بیست‌ویکمین دوره این جایزه با بیان آنکه این رویداد از جوایز شناخته‌ شده ادبی است که سال‌هاست در گستره‌ ادبیات کشور در حال برگزاری است گفت: جشنواره قلم زرین طی دو دهه عقبه برگزاری مستمر خود تا به امروز آثار بسیار خوبی را به جامعه ادبی و فضای ادبیات کشور معرفی کرده است.

وی درباره تفاوت جایزه ادبی قلم زرین در قیاس با دیگر جوایز ادبی معتبر کشور خاطرنشان کرد: تفاوت و تمایز این جشنواره با بسیاری دیگر از جوایز ادبی آن است که «قلم زرین» بر مسیر و مدار چارچوب‌ها و معیارهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حرکت می‌کند. بنای این جایزه ادبی بر تقویت گفتمان جبهه فرهنگی انقلاب، ادبیات انقلاب و متعهد است.

دبیر دهمین جایزه ادبی قلم زرین ادامه داد: با این ‌وصف انتظار می‌رود آثاری که به لحاظ روایت، محتوا و مضمون؛ رویکردی همسو در راستای تقویت باورها، ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی داشته و بر این نمط تلاش بیشتری کرده باشند بیشترین امکان عرضه و معرفی را در این رخداد داشته باشد. پیشینه این رویداد نشن می‌دهد در برخی ادوار آثار بسیار درخشانی به برگزیدگاه این جایزه به جامعه ادبی کشور معرفی شده‌اند.

وی درباره کیفیت روند داوری جایزه قلم زرین گفت: در تمام دوره‌ها داوران جشنواره قلم زرین را نویسندگان و شاعران شناخته‌شده‌ای تشکیل داده‌اند که خود صاحب آثار قابل‌توجه و قابل ستایشی بودند که این فرصت را در اختیار این جشنواره قرار می‌داد تا بتوانند با نگاهی نو، متفاوت، گوناگون و رنگارنگ آثار را داوری کند. با این حال  گرچه داوران؛ داوران بسیار خوبی بودند اما تکرار برخی نام‌ها در ادوار مستمر و دوره‌های مختلف خود یکی از نقدهای دیگر به این جشنواره بود که خوشبختانه در ادوار اخیر این آسیب با دقت نظر مدیران و برگزارکنندگان این جشنواره برطرف شده است.

این نویسنده با تاکید بر آنکه جشنواره‌ها تقویت کننده جریان‌های ادبی کشور هستند تصریح کرد: جشنواره قلم زرین به‌نظر می‌رسد در کنار معرفی آثار و چهره‌های شاخص و پیشکسوت بزرگان ادبی کشور این هنر را داشته تا برخی از جوانان را به‌عنوان چهره شاخص ادبی و آثار آنها را در سال‌های قبل شناسایی کند.

وی ادامه داد: امروز همان جوان‌های برگزیده ادوار پیشین جایزه قلم زرین، به‌عنوان چهره‌های ادبی مطرح کشور حضوری فعال در تولیدات و جریان‌سازی فرهنگی سرزمین‌مان دارند. به‌عنوان مثال در دوره‌ دهم که خود سکان‌دار دبیری آن بودم؛ محمد مرادی از شاعران جوانی بود که امروز دکترای ادبیات دارد و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز است.

رسولی در پایان تاکید کرد: جشنواره قلم زرین توانسته است با شناسایی چهره‌های نو و تازه استعدادهای ادبی را به جامعه فرهنگی و ادبی کشور خاصه در ادبیات متعهد و انقلاب و منبعث از جبهه فرهنگی انقلاب را معرفی کند.

آئین پایانی بیست‌و‌یکمین دوره جشنواره قلم زرین به دبیر حمید هنرجو با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز در 14 تیر امسال هم‌زمان با روز ملی قلم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha