موشن‌گرافیک «فانوس»؛ بیانی موجز و روان در انتقال معارف اسلامی + فیلم
کد خبر: 4150176
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

موشن‌گرافیک «فانوس»؛ بیانی موجز و روان در انتقال معارف اسلامی + فیلم

«فانوس» مجموعه‌ای است که با به کارگیری ایجاز و لحنی ساده، سعی در انتقال اخلاق و معارف اسلامی از رهگذر زندگی انبیاء و صُلحاء دارد.

به گزارش ایکنا، شبکه قرآن و معارف سیما چندی است که اقدام به پخش مجموعه موشن‌گرافیک «فانوس» دربردارنده زندگی اخلاقی و معارفی پیامبران و امامان معصوم (ع) ویژه کودکان و نوجوانان کرده است. مجموعه‌ای که از سوی شبکه الکوثر به زبان عربی تولید و از ابتدای امسال با دوبله فارسی از شبکه قرآن پخش شد.

این مجموعه در فواصل برنامه‌های این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود و هدف از آن، آشنایی کودکان و نوجوانان با سیره انبیای الهی و چهارده معصوم (ع) به زبان محاوره‌ای و صمیمانه است و البته مخاطبان علاقه‌مند می‌توانند به آرشیوی از 48 قسمت تولید و پخش شده آن با مراجعه به پایگاه اینترنتی شبکه قرآن و معارف سیما به نشانی qurantv.ir یا سایت تلوبیون دسترسی داشته باشند.

این موشن‌گرافیک پیش از این به زبان عربی از شبکه الکوثر برای مخاطبان پخش شده است که شبکه قرآن و معارف سیما اقدام به ویراستاری و بازتولید آن با استفاده از روایت به زبان فارسی کرده است.

امام سجاد علیه السلام در حج

موشن‌گرافیک فانوس، حاوی داستان‌های مشهور قرآنی از زندگی انبیای الهی و همچنین روایتی از زندگی معصومین(ع) براساس کتب معتبر تاریخ اسلام است که از جمله مهمترین آنها در حوزه قصص انبیاء می‌توان به «داستان حضرت سلیمان(ع)»، «داستان حضرت داوود(ع)»، «داستان حضرت ایوب(ع)» و «داستان حضرت یوسف(ع)» اشاره کرد.

بارزترین ویژگی این مجموعه موشن‌گرافیک، ایجاز در بیان راوی است. در شرایطی که به ویژه کودکان و نوجوانان براساس آسیب‌شناسی الگوهای تربیتی و اخلاقی از مفصل‌گویی و لحنی نصیحت‌گونه برحذرند، فانوس، تمام تلاش خود را کرده است تا با بیانی ساده و موجز ارتباطی مناسب با مخاطب خود برقرار کند.

«امام علی(ع) و زره»، «ضربت خوردن حضرت علی(ع)»، «پیامبر(ص) و بازی با بچه‌ها»، «امام کاظم(ع) و ابوحنیفه» نیز از جمله دیگر قسمت‌های این مجموعه است که اشاره به برشی از زندگی امامان معصوم(ع) دارد.

نسل کودک و نوجوان در شرایط کنونی در مواجهه فزاینده و بی‌امان محصولات تصویری است که نوعاً وارداتی است و چندان سنخیتی با فرهنگ ایرانی و باورهای دینی ندارد؛ این امر می‌طلبد که یا محصولات تصویری با روایت و طراحی جذاب تولید شود تا به این وسیله با تغییر ذائقه مخاطب، گرایش مخاطب به سمت این قبیل تولیدات باشد یا طراحی ساده در ساختار و محتوای آن لحاظ شود که به این وسیله، مخاطبی که اغلب از نظر حافظه تصویری به حد اشباع رسیده است، تنها با طرح و نقشی ساده و بی‌آلایش که نقطه مقابل تولیدات پرزرق و برق است، روبرو شود.

زمان اغلب قسمت‌های این مجموعه موشن‌گرافیک که تاکنون در دسترس مخاطب قرار گرفته است، کمتر از سه دقیقه پیش‌بینی شده است که این امر موجب شده نویسندگان و طراحان از میان بسیاری از رویدادهای مرتبط با زندگی هر یک از این بزرگان، به دنبال جنبه‌های مفید، آموزنده و سازنده مناسب حال و هوای تربیتی کودک و نوجوان باشند که ممکن است در کوران حوادث و رویدادهای زندگی هر یک از آنها گُم و به فراموشی سپرده شود.

چنین تمهیدی از سوی گروه سازنده این مجموعه یعنی بهره‌مندی از زمان کم در روایت خلاصه و موجز از زندگی هر یک از این بزرگان، از جمله راهکارهای مؤثر در تولیدات رسانه تصویری است، چرا که معمولاً در فواصل برنامه‌های جدی چنین شبکه‌ای که اغلب مناسب با مخاطب بزرگسال است و در بیشتر اوقات خانواده‌های علاقه‌مند به موضوعات معارفی و قرآنی همراهی فرزندان خود را در پیگیری برنامه‌های این شبکه ندارند، گنجاندن چنین آیتم‌هایی می‌توانند به جذب حداکثری مخاطب این رسانه قرآنی کمک شایان توجهی بکند.

هاجر و اسماعیل علیه السلام

از دیگر خصوصیات این مجموعه موشن‌گرافیک صرف نظر از پرداختن به برخی از مقاطع زندگی بزرگان دین، توجه به نکات حِکمی و راهکارهایی است که به ویژه امامان معصوم(ع) در مراجعه افراد گوناگون، آنها را ارائه می‌کردند و این امر در قالب یک اثر فرهنگی و هنری حاوی نکاتی است که می‌تواند در القای غیرمستقیم سبک زندگی اسلامی به مخاطب به ویژه کودک و نوجوان تأثیر بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha