دستگاه‌های اجرایی در امر فرزندآوری مکمل کار هم باشند
کد خبر: 4150576
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۹
لاله افتخاری:

دستگاه‌های اجرایی در امر فرزندآوری مکمل کار هم باشند

مشاور امور بانوان کمیته امداد امام خمینی(ره) با اظهار تأسف از وجود خلأ فرهنگی در امر فرزندآوری در برخی خانواده‌ها و اقشار، گفت: با تشکیل قرارگاه فرزندآوری همه مسئولان باید هم‌سو و هم‌جهت و با ایجاد بسترهای مناسب، بتوانند تا حدودی فرصت‌های از دست رفته را جبران کنند.

لاله افتخاری، رئیس هیئت اندیشه‌ ورز بانوان قرآنی

لاله افتخاری، مشاور امور بانوان کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ضرورت تشکیل قرارگاه فرزندآوری در کشور برای اشاعه فرهنگ فرزندآوری در لبیک به تأکيدات و نگرانی‌های مقام معظم رهبری در خصوص مسئله جمعیت، اظهار کرد: رهبر انقلاب مسئولان را به طور مؤکد به تقویت فرزندآوری در کشور فرا می‌خوانند که اگر این دقت و توجه از سوی مسئولان نباشد، معضل جمعیت را در سال‌های آتی نمی‌توان جبران کرد.

 وی ادامه داد: نیروی جوان همانند کالاهای ضروری زندگی نیست که در صورت کمبود، امکان وارد کردن از سایر کشورها را داشته باشیم و چه بسا وجود نیروی بیگانه در کشور بسیار آسیب‌زا باشد.


بیشتر بخوانید:


این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در برخی کشورهای درگیر با معضل پیری جمعیت، تأمین نیروی کار جوان از طریق نیروهای غیربومی صورت می‌گیرد، گفت: این دست کشورها با دریافت مالیات از شهروندان خود و دادن آن به ساکنان و مقیمان غیربومی که به لحاظ دین و فرهنگ و نژاد تطابقی با مردم خودشان ندارند، کسری جمعیت خود را جبران می‌کنند و این موضوع، کشور را با پدیده اختلاط فرهنگی مواجه می‌کند که برای ما به شدت آسیب‌آفرین خواهد بود.

افتخاری در ادامه به ضرورت وجودی قرارگاه فرزندآوری اشاره و تصریح کرد: کدام کشور راضی می‌شود که در داخل با دریافت مالیات از مردمش، آن را خرج بیگانگان کند تا کشور را از کسری جمعیت نجات دهد، لذا در اینجا نیاز به این قرارگاه پررنگ می‌شود.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور با اظهار تأسف از وجود خلأ فرهنگی در امر فرزندآوری در برخی خانواده‌ها و اقشار، توضیح داد: خلأ در این امر باعث شده که بعضی از اقشار و خانواده‌ها به‌جای پرورش فرزند، به پرورش و تربیت حیوانات خانگی بپردازند که این اتفاق با آسیب فکری و فرهنگی همراه است. بنابراین در این قرارگاه همه مسئولان باید هم‌سو و هم‌جهت با ایجاد بسترهای مناسب، بتوانند تا حدودی فرصت‌های از دست رفته را جبران کنند.

فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری 

وی در پاسخ به این پرسش که فرهنگ‌سازی فرزندآوری چه تعریفی دارد و چگونه محقق می‌شود؟ بیان کرد: فرهنگ‌سازی به صرف یک جلسه و همایش قابل تحقق نیست. در سال‌های گذشته مردم وقتی در جاده‌ها یا به دیدن مناظر طبیعی می‌رفتند، تابلوها و المان‌هایی با شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» نصب بود که مردم را به‌طور غیرمستقیم دعوت به زادآوری کمتر می‌کردند و همچنین اگر خانواده‌ای برخوردار از بیش از دو فرزند بود، نگاه منفی وجود داشت و حمایتی هم برای این دست خانواده‌ها وجود نداشت. 

افتخاری با انتقاد از نبود اقدامات مؤثر در زمینه فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری، افزود: برخی کشورها فرزندآوری را ذیل مسئله جمعیت تعریف می‌کنند و تبلیغات خود را به سمت جمعیت بیشتر سوق می‌دهند. پرسش اینجاست که در کشور اسلامی ایران، کدام تبلیغات اثرگذار در سطح خیابان‌ها و شهرها، در کتب درسی یا در تولیدات فیلم و سریال دیده می‌شود؟ لذا نگاه به ابزار فرهنگ‌سازی در موضوع فرزندآوری باید جدی‌تر باشد.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور در ادامه به نمونه‌ای از کشورهایی که در زمینه افزایش جمعیت فرهنگ‌سازی کرده‌اند پرداخت و گفت: برخی کشورهای موفق در فرهنگ‌سازی فرزندآوری، مدال‌هایی را برای خانواده‌های دارای فرزند تعریف کرده‌اند که برحسب تعداد فرزند، درجه‌بندی می‌شوند و خانواده‌هایی که این نشان‌ها را به همراه دارند، امکانات و تسهیلات به آنها تعلق می‌گیرد. در کشورمان چنین امتیازی را برای خانواده‌های صاحب فرزند طراحی نکردیم حال آنکه این‌کار اتفاقاً هزینه‌زا هم نیست و همین نشان‌ها یک نوع فرهنگ‌سازی ‌در جهت اولویت دادن به افراد دارای فرزند است تا در حوزه‌های مسکن و اشتغال حمایت شوند یعنی هر کسی فرزند بیشتری داشته باشد، امکانات بیشتر به او تعلق می‌گیرد.

افتخاری افزود: قوانینی در کشورمان وضع شده است که هنوز برای مردم آشکار و ملموس نیست و در جریان آن قرار نگرفته‌اند و این ناشی از کم‌کاری در فرهنگ‌سازی است.

مشاور امور بانوان کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه میان این قرارگاه با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مجلس تصویب شده موازی‌کاری وجود ندارد بلکه با هم هم‌پوشانی دارند، گفت: تشکیل قرارگاه فرزندآوری پیش از تصویب قانون جوانی جمعیت مطرح شد اما هنوز عملیاتی نشده است؛ به افرادی که ماهیت این قرارگاه برایشان قابل هضم نیست باید بگویم چگونه است که برای مقابله با یک بیماری ویروسی به تشکیل قرارگاه اقدام کردیم؟

وی در پایان اظهار کرد: ما مراقب حرکات و دست‌های پشت پرده دشمن نیستیم که به‌طور نهان و آشکار می‌خواهد به جمعیت کشورمان آسیب وارد کند. اگر در قانون به این مهم توجهی نشده اما آنچه دارای اهمیت است، این است که تمام دستگاه‌ها یکپارچه در تحقق این امر تلاش کنند و کارهای یکدیگر را خنثی نکنند بلکه مکمل کار هم باشند.

انتهای پیام
captcha