نمایشگاه کتاب گیلان با حضور ۲۰۰ ناشر برجسته برگزار می‌شود
کد خبر: 4150622
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

نمایشگاه کتاب گیلان با حضور ۲۰۰ ناشر برجسته برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان گفت: پس از وقفه‌ای پنج‌ساله از ۱۹ تا ۲۳ تیرماه رویداد نمایشگاه کتاب در گیلان برگزار می‌شود که از ۲۰۰ ناشر برجسته کشور و ناشران استانی برای شرکت دعوت شده و زمینه و فرصتی برای انس و ارتباط بیشتر جامعه با کتاب است.

رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان به نقل از روابط عمومی، رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، در خصوص فعالیت حوزه نشر کتاب در استان اظهار کرد: طی دو سال نخست دولت در مجموع دو هزار و ۲۸۵ عنوان کتاب در استان منتشر شده که این رقم طی دو سال آخر دولت قبل، یک‌هزار و ۷۳۵ عنوان بوده است؛ به‌طور متوسط سالانه یک‌هزار و ۳۶ عنوان کتاب در سال ۱۴۰۰ و یک‌هزار و ۲۴۹ عنوان کتاب در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ از مجموع یک‌هزار و ۲۴۹ عنوان کتاب منتشر شده، ۱۹۷عنوان در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان، یک‌هزار و ۱۷۴ عنوان کتاب‌های تألیفی، ۷۵ مورد هم کتاب‌های ترجمه شده، ۹۸۲ عنوان چاپ اول، ۲۶۷ عنوان کتاب‌های چاپ مجدد و ۱۷ عنوان هم کتاب‌های حوزه دین و ادبیات پایداری است.

ثقتی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از هشت‌سال دفاع مقدس و ارزش‌های آن با عنوان گنجی لایزال و تمام ناشدنی، گفت: هر گنجی نیاز به حفظ و حراست و پاسداری دارد و نویسندگان پایداری و تاریخ‌نگاران حوزه دفاع مقدس بهترین پاسبانان و صیانت‌کنندگان از این گنج لایزال هستند که دوران پایداری و وقایع بی‌بدیل جنگ را ثبت و ضبط کرده و به نسل حاضر منتقل می‌کنند. در استان نویسندگان این حوزه زیاد هستند که برخی در سال‌های گذشته برنده جایزه سال دفاع مقدس هم شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان بیان کرد: در حال حاضر ما در پیوند و ارتباط بین نسلی دچار بحران و مشکل جدی هستیم چنانکه زبان مشترکی بین ما و نسل نوجوان وجود ندارد و دایره لغات ما با نسل جوان متفاوت است لذا نویسندگان ادبیات پایداری می‌توانند با استفاده از این ظرفیت و با قلم خود شور و نشاط ایجاد کرده و نوجوانان کشور را به این مقوله جذب کنند.

وی تصریح کرد: سازمان‌های بنیاد شهید، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کنگره هشت‌هزار شهید و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی این حوزه عملکرد خوب و قابل دفاعی دارند و باید تمرکز خود را در این حوزه بیشتر کنیم و از این سرمایه جاودانه و همیشگی که با نام دفاع مقدس از آن یاد می‌شود، پاسداری کنیم.

ثقتی با اشاره به سابقه غنی گیلان در حوزه فرهنگی گفت: در این راستا پس از وقفه‌ای پنج‌ساله از ۱۹ تا ۲۳ تیرماه رویداد نمایشگاه کتاب در گیلان برگزار می‌شود که از ۲۰۰ ناشر برجسته کشور و ناشران استانی برای شرکت دعوت شده و زمینه و فرصتی برای انس و ارتباط بیشتر جامعه با کتاب است.

گفتنی است، مراسم روز گیلان با حضور چهره‌های فرهیخته فرهنگی، ادبی و هنری گیلان و علاقه‌مندان به فرهنگ استان در سالن اصلی سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سال‌جاری برگزار و از انتشارات بلور، ماه‌مینو و حس آخر به‌عنوان ناشران گیلانی حاضر در نمایشگاه، تجلیل و از کتاب‌های «مجموعه مقالات کنگره شهید میرزاکوچک جنگلی» و «قبرستان‌های مهم شیعه» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha