آموزه‌های فضیلت‌ساز دینی افق روشن تئاتر عروسکی است
کد خبر: 4150721
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
پیام سالاری به جشنواره نمایشی تهران-مبارک:

آموزه‌های فضیلت‌ساز دینی افق روشن تئاتر عروسکی است

معاون امور هنری وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به نوزدهمین جشنواره بین‌الملیل نمایش عروسکی تهران-مبارک تاکید کرد: تحقق چشم‌اندازِ «ایران اسلامی، به عنوان قطب نمایش‌های عروسکی منطقه» با تکیه بر ظرفیت‌های وسیع فرهنگ و هنر مردمی و آموزه‌های فضیلت‌ساز دینی و آیینی افق روشن این تلاش است.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌ عروسکی تهران-مبارک، پیامی صادر کرد.

سالاری در این پیام آورده است: به نام نقش‌بند صفحه خاک؛  تکامل و تکمیل هنرهای نمایشی، یقینا همزاد آدمی در طول تاریخ و همرازِ او در زیست ذهنی و جهان فکری او بوده است. در این سیر و مسیر، این گونه هنری توانسته است از گذشته‌های دور با ساده‌ترین ابزار تا بهره‌گیری از امکاناتِ نو، همواره تخیّلات و آرزوهای آدمی و میل او به برقراری ارتباط با همنوع یا تصور خود از نیروهای برتر طبیعی یا تمایل به جاودانگی و تحسین او از حقیقت‌های والای معنوی را به صحنه تماشا بیاورد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ در ادامه پیام خاطرنشان کرده است: در این فرایند، پیکره‌های دست‌ساز او با سابقه‌ای نزدیک به چهارهزار سال در این مرز پرگهر، نمایشگر وفادارِ تلاش‌های نمادین و پیوسته انسانی بوده است و رمزِ تداوم این تلاش چند هزار ساله را هم باید در مقبولیت و صمیمیتِ مضامین مردمی، سادگی ذهن و دلمشغولی‌ها و عواطف او، و نوع خوانش هنرمند از زندگی و زیستن در این دنیای غریب دانست؛ افزون برگفته‌های پیشین، باید به هوشمندی و توانمندی هنری آفرینشگران این پیکرک‌ها و عروسک‌ها توجه داد که در عینِ سادگی در ساختار و ظاهر ومحدودیت‌های تکاپویی، توانمندی و تحرکِ بالایی در بازشناسی، بازگویی و بازتولید گمشده‌های فطری آدمی دارند؛ بی هیچ نیازی به میانجیگری اسباب زمینی و زمانی و به همان اندازه عمیق و باصفا. همانند دنیایِ بی‌آلایش کودکان و روستاییان و احساسات زلالِ مردمان گذشته.

این مدیر هنری در این پیام خاطرنشان کرده است: این صفا و سادگی و توانایی، در بستری سرشار از قصه و تجربه و دغدغه و عاطفه، و شیوه‌هایی مشحون از ظرافت و رمزگونگی، ترکیب یافته است و با همراهیِ کلام و نوا و ریتم و حرکت و قدرتی خارق‌العاده در ارتباط گیری و چیزی نزدیک به شعبده، بر صحنه نمایش عروسکی جلوه می‌کند و بارِ این همه را، پیکرک‌هایی کوچک اما بزرگ و کهنسال، به برکت صفا و زلالی و کودکانگی عروسک‌گردانانشان و برخاسته از آگاهی آنها از مبانی و مولفه‌های فرهنگ و هنر این سرزمین کهن و خداشناس، بر دوش می کشند.

سالاری پیام خود را اینگونه به پایان برده است: نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران-مبارک، اینک با چنین بضاعت و صبغه و سابقه‌ای به ادامه مسیر خود، پا گذاشته است و در چشم‌انداز فکری خود، نمایشِ ظرفیت‌های جهانی تمدّن‌سازِ این کشور و عینیّت بخشی به رشد کمی و کیفی نمایش‌های عروسکی را از طریق توجه به اشتراکات فرهنگی و تبادلات مفید ملی و بین‌المللی دنبال می کند. تحقق چشم‌اندازِ «ایران اسلامی، به عنوان قطب نمایش‌های عروسکی منطقه»  با تکیه بر ظرفیت‌های وسیع فرهنگ و هنر مردمی و آموزه‌های فضیلت‌ساز دینی و آیینی افق روشن این تلاش است. فرصتِ مغتنم برگزاری این رویداد هنری را قدر بدانیم و از درگاه لایزال الهی، تلالو تمدن نوین اسلامی، توفیق و سربلندی و رضایت خاطر تمامیِ تلاشمندان ارجمند این عرصه را مسالت کنیم.

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران _مبارک از 8 تا 17 تیر سال جاری به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha