سرمایه انسانی؛ موتور حرکت جهادی
کد خبر: 4151045
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
مسلمی نائینی تأکید کرد:

سرمایه انسانی؛ موتور حرکت جهادی

رئیس جهاددانشگاهی در پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی این نهاد بر بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار تأکید کرد و گفت: تکریم و گفت‌وگو با سرمایه انسانی به‌عنوان موتور حرکت جهادی، از رویکردهای اصلی جهاددانشگاهی است.

پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در پنجاهمین گردهمایی معاونان آموزش و کارآفرینی این نهاد که امروز، هفتم تیرماه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد، با اشاره به تعابیر و بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جهاددانشگاهی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور به مجموعه ساختارهایی نیاز داشت تا آرمان‌ها و اهداف مورد نظر ملت بزرگ ایران را پیگیری و محقق کنند.

وی افزود: یکی از این اهداف، توسعه و پیشرفت سریع و مسئله‌محور علم و فناوری داخلی و تقویت خودکفایی در تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان با پیوست فرهنگ اسلامی ایرانی و در بستر مدیریت جهادی مولود انقلاب بود. 

رئیس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این هدف متعالی در بطن خود، نیروهای عظیم جوان و تحصیل‌کرده دانشگاهی، متکی به سلاح ایمان و باور به توانایی ملی را پروراند، گفت: جهاددانشگاهی از تأثیرگذارترین مراکزی است که به این عرصه پا گذاشت.

وی با تأکید بر اینکه گمان اولیه در خصوص کارکردهای این نهاد انقلابی و ضرورت تشکیل آن با کارنامه درخشانش در دوران دفاع مقدس و پس‌ از آن تقویت شد، تصریح کرد: تا امروز با وجود تأسیس و توسعه مجموعه‌های فعال دولتی در زمینه فناوری‌های حیاتی و کاربردی، ویژگی‌های ممتاز جهاددانشگاهی در موضوع رصد و تشخیص نیازمندی‌های کشور و طرح‌ریزی و اجرای طرح‌ها به مدد قدرت مدیریت جهادی موجب شده تا مسئولان عالی‌رتبه نظام، متخصصان و عموم ملت شریف ایران، امیدوارانه به رهاوردهای جهاددانشگاهی در حوزه‌های فرهنگ، تحقیقات و فناوری، آموزش و کارآفرینی اعتماد داشته باشند.

مسلمی به تدوین برنامه تحول جهاددانشگاهی اشاره و تأکید کرد: بدیهی است که با گذشت زمان و برحسب تغییرات محیطی و داخلی، مأموریت سازمان‌ها دچار تغییر و تحول می‌شود و اگر سازمان‌ها خود را با این تحولات و الزامات محیطی منطبق نکنند، از تأثیرگذاری آنها کاسته می‌شود و جایگاه خود را از دست خواهند داد. 

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی نیز اگر به‌عنوان یکی از ستون‌های نظام علمی،‌ فناوری، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی کشور بخواهد در گام دوم انقلاب اسلامی و براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در طول دهه‌های گذشته، موفق عمل کند، باید با تغییر شرایط و الزامات علمی و فناوری در دنیا و کشور همراه شود و تلاش کند با بهره‌گیری از برنامه تحول مناسب و یکپارچه، نقش و جایگاه خود را مورد بازبینی قرار دهد.

رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر کاربرد هوش مصنوعی در برنامه‌های آموزشی جهاددانشگاهی گفت: یکی از روش‌های مهم کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، از مهدکودک تا دانشگاه، در به‌کارگیری سطوح پیشرفته‌ای از یادگیری شخصی‌سازی‌ شده است. بعضی از آنها در حال حاضر با رشد تعداد برنامه‌ها، بازی‌ها و نرم‌افزارهای یادگیری انطباقی عملی شده‌اند. این سیستم‌ها به نیازهای دانش‌آموز پاسخ می‌دهند، بر موضوعاتی خاص تأکید می‌کنند، مباحثی را که یادگیرنده بر آنها تسلط پیدا نکرده است، تکرار و به یادگیرنده کمک می‌کنند با سرعت خودش پیش برود.

وی همچنین بر بهره‌گیری از پیوست‌های فرهنگی و تربیتی در طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار تأکید کرد و افزود: توجه به مسائل و نیازهای تخصصی حال و آینده در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی در طراحی و ایجاد رشته‌ها و دوره‌های آموزشی مقطع‌دار خصوصاً در سطوح تحصیلات تکمیلی و کوتاه‌مدت، همکاری آموزشی پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر داخل و خارج برای تبادل استاد و دانشجو، ترویج الگوهای موفق و شاخص فردی، گروهی و عملکردی جهادی در محیط‌های آموزشی، تفکیک دفاتر تخصصی حوزه علوم انسانی و هنر به‌دلیل تمرکز بیشتر بر موضوعات هنری و استفاده از این ظرفیت مهم باید از رویکردهای جهاددانشگاهی باشد.

مسلمی نائینی ساماندهی مرکزی آموزشی جهاددانشگاهی، بهره‌گیری نظام‌مند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حوزه‌های تخصصی فعالیت جهاددانشگاهی (فرهنگی، تجاری‌سازی و پژوهش و فناوری) در تقویت و توسعه دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و مقطع‌دار درون‌سازمانی و برون‌سازمانی، توسعه همکاری مؤثر با دستگاه‌ها و مراکز آموزشی و فرهنگی در سطوح استانی و ملی، متناسب‌سازی ساختار واحدهای جهاد با اهداف و برنامه‌های توسعه براساس مزیت‌های منطقه‌ای و ارتقای کیفی برنامه‌های آموزشی مهارتی و تخصصی در تمامی ابعاد شامل اهداف، محتوا، برنامه درسی، نحوه‌ اجرا و... را از دیگر رویکردهای مورد تأکید در جهاددانشگاهی برشمرد.

وی با اشاره به معرفت‌افزایی و ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های مدیران، مدرسان و اعضای هیئت علمی با تأکید بر پرورش انسان‌های متقی، خودباور، خلاق و کارآفرین گفت: ارتقای توانمندی کارآفرینانه دانش‌آموختگان دانشگاهی، حمایت از توسعه‌ کمی و کیفی برنامه‌های آموزش مهارتی در مناطق کمتر برخوردار و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه آموزش‌های جهاد، از دیگر رویکردهای جهاددانشگاهی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جهاددانشگاهی خواستار ارتباط بیشتر مسئولان این نهاد با بدنه آن شد و بیان کرد: تکریم و گفت‌وگو با سرمایه انسانی، به‌منزله موتور حرکت جهاد است.

انتهای پیام
captcha