شیخ الشهدای انقلاب اسلامی + فیلم
کد خبر: 4151711
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله صدوقی

شیخ الشهدای انقلاب اسلامی + فیلم

شهید آیت‌الله محمد صدوقی چهارمین شهید محراب و از روحانیون مبارز انقلابی و نماینده امام خمینی(ره) در استان یزد و امام‌ جمعه این شهر پس از انقلاب بود؛ همچنین در مجلس خبرگان قانون اساسی نماینده مردم یزد بود. ایشان در تیرماه ۱۳۶۱، پس از اقامه نماز جمعه، به دست منافقان خائن به شهادت رسید.

شهید ایت الله صدوقی

محمد صدوقی در سال ۱۳۲۷ ﻫجری قمری و در خانواده‌ای متدین در یزد چشم به جهان گشود. پدرش آقامیرزا ابوطالب یکی از روحانیون معروف این استان بود. صدوقی در سال ۱۳۴۸ قمری برای ادامه تحصیلات به اصفهان رفت و در مدرسه چهار باغ که حالا مدرسه امام صادق(ع) نام دارد مشغول تحصیل شد. یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۴۹ قمری برای ادامه تحصیلات با خانواده به شهر قم عزیمت کرد، اقامتشان در این شهر به مدت 21 سال به طول انجامید.

در سال ۱۳۳۰ شمسی به دلیل انجام کاری مجدداً به یزد بازگشتند و در نهایت در این شهر مستقر شدند. بعد از این‌که در یزد ماندگار شدند در کنار درس و بحث بعضی از کارها را شروع کردند از جمله تعمیر مدارس مدرسه خان خیلی خراب بود و مدرسه عبدالرحیم خان هم مرکز زباله بازار شده بود.

شهید صدوقی در دوران مبارزات ستم‌شاهی و پیروزی انقلاب همراه و همگام با امام راحل بود. او در سال ۱۳۴۹ قمری وارد شهر قم و با امام خمینی(ره) آشنا شد. سال ۱۳۴۱شمسی که قضیه انجمن‌های ایالتی و ولایتی شروع شد با امام خمینی تماس مستقیم می‌گرفت و اطلاعات مربوطه را به ایشان می‌رساند. در نهایت به‌دنبال سعی و کوشش و فشار امام دولت مجبور شد که این پیشنهاد را لغو کند. از آنجا که زاده شهر یزد بود، رهبری نهضت انقلاب اسلامی را در این خطه برعهده داشت و در جهت آگاه کردن اذهان مردم و روشنگری آنان قدم‌های بی‌شماری را برداشت. کارنامه درخشان آیت‌الله صدوقی در مبارزات و جریان‌سازی مردم باعث شد تا نوک پیکان حمله منافقین وی را نشانه رود. شهید صدوقی از جمله چهره‌های تأثیرگذار نه تنها در میان مردم شهر یزد بلکه در کل کشور بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در تیررس منافقین قرار داشت و از کمترین کاری برای تخریب شخصیتی این شهید دریغ نشد و سرانجام در روز يازدهم تيرماه سال ۱۳۶۱شمسی با لبان روزه در سن ۷۵ سالگی در محراب عبادت (نماز جمعه) به دست منافقين كوردل به شهادت رسيد.

انتهای پیام
captcha