غدیر نشانگر جامعیت اسلام است
کد خبر: 4152730
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱

غدیر نشانگر جامعیت اسلام است

مدرس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه خطبه‌ غدیر تکلیف جامعه اسلامی، به‌ویژه شیعیان را به ‌وضوح مشخص کرده است، گفت: غدیر نشانگر جامعیت اسلام است، چراکه نقشه راه را برای بعد از حضور حضرت رسول(ص) مشخص و آینده را برای مردم ترسیم کرده است. 

عید غدیر

خدیجه آبادی، مدرس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان با بیان اینکه خطبه‌ غدیر تکلیف جامعه اسلامی، به‌ویژه شیعیان را به ‌وضوح مشخص کرده است، گفت: غدیر نشانگر جامعیت اسلام است، چراکه نقشه راه را برای بعد از حضور حضرت رسول(ص) مشخص و آینده را برای مردم ترسیم کرده است.

وی با بیان اینکه اسلام بر پنج رکن «نماز، روزه، حج، زکات و ولایت» استوار است که رکن اصلی همان ولایت بوده و دیگر ارکان نیز با همین رکن موضوعیت پیدا می‌کند، افزود: طبق فرمایش خداوند در آیه سوم سوره مائده، دین با ولایت به اکمال رسیده و مورد رضایت الهی قرار می‌گیرد. 

آبادی، با تأکید بر اینکه غدیر روز معرفی امر ولایت و ولی امر مسلمین به جامعه از جانب خداوند است که از نعمات عظمای الهی محسوب می‌شود، ادامه داد: همانگونه که اصل نبوت منت بزرگی از جانب باری تعالی است، امر ولایت نیز براساس آیه سوم سوره مبارکه مائده «لْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ» علاوه بر یأس و ناامیدی دشمنان، از تغییر و دگرگونی و نابودی دین جلوگیری کرده و زمینه حرکت و رشد تعالی جامعه اسلامی به‌ویژه جامعه شیعی را سبب شد. 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه غدیر مسئله امامت را به‌عنوان خط و مشی مسلمین تعیین کرد، گفت: پیام واقعه غدیر نیاز جامعه اسلامی به حکومت مقتدری است که در رأس خود حاکمی منصوب شده از جانب خداوند دارد. 

وی با اشاره به اینکه دشمنان زمانی دچار یأس و ناامیدی از نفوذ به جامعه اسلامی خواهند شد که حکومت و حاکم آن طبق قاعده الهی تعیین شود، تصریح کرد: لازم است این امر جدی گرفته شود؛ همانگونه که حضرت رسول اکرم(ص) در خطبه روز غدیر بر همه فرض داشتند که این امر و اتفاق مهم به‌عنوان امر به معروف از طریق حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز رسانده شده و مردم را از ناسازگاری با سخن ایشان بازدارند، چراکه طبق فرموده حضرت سخن ایشان فرمان خداست و تخطی از فرمایش آن حضرت نیز تخطی از فرمان الهی بوده و امر به معروف جز با امام معصوم تحقق و کمال نمی‌یابد. 

آبادی با تأکید بر اینکه الگوی کامل زعیم امت اسلامی در غدیر نشان داده شد، گفت: غدیر بیانگر آن است که مسئله حکومت و حاکمیت اساس تلاش بی‌وفقه همه انبیای الهی بوده است. 

مدرس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه مسلمانان نباید تحت سیطره طاغوت و طاغوتیان قرار گیرند که این امر با تبیین و تبلیغ غدیر میسر می‌شود، افزود: در حکومت طاغوت عمل به احکام دین یا غیرممکن بوده و یا بسیار اندک خواهد بود و انسان به سر منزل مقصود و حیات طیبه که همان سعادت دنیوی و اخروی است نخواهد رسید. 

آبادی با اشاره به اینکه غدیر سر نهادن به ولایت امام زمان(عج) بر طبق فرمایش حضرت رسول در خطبه غدیر است، گفت: با تبلغ و تبیین غدیر، مسلمانان جزو مصادیق «خیر امه» در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران قرار می‌گیرند. 

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تحقق اهداف غدیر نیازمند کار فرهنگی همگانی و جهادی است تا جامعه اسلامی را با خود همراه سازد، ادامه داد: این اقدامات لازم است تا در جامعه با تجدید بیعت با امام زمان(عج) در عصر غیبت و همچنین با تجدید بیعت با ولی فقیه، زمینه اجرایی کردن فرامین الهی فراهم شده و به امر رسول گرامی اسلام در مورد انتقال پیام غدیر عمل شود. 

توجه به نهج‌البلاغه در مسیر تحقق اهداف غدیر 

وی در ادامه سخنانش به اهمیت نهج‌البلاغه در مسیر تحقق اهداف غدیر اشاره کرد و گفت: کتاب شریف نهج‌البلاغه فقط یک کتاب اخلاقی براساس تفکر برخی‌ها نیست، بلکه دستور و قانون انسانی و حکومت‌داری است که نه تنها سعادت مسلمانان، بلکه سعادت انسانیت و کل بشریت را در خود جای می‌دهد. 

مدرس دانشگاه فرهنگیان استان اضافه کرد: نهج‌البلاغه قبل از اینکه بیانگر دین و آیین علوی باشد، بیانگر تفکر علوی و خواهان سعادت همه بشریت است که خود را محدود و محصور در جامعه مسلمین نکرده است، از این‌رو مطالعه این کتاب آزاداندیشی و آزادی از یوغ طاغوتیان را برای جامعه بشری به ارمغان می‌آورد.  

وی با بیان اینکه متأسفانه نهج‌البلاغه در جامعه ما جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و خیل کثیری از شیعیان از مضامین گهربار این کتب شریف اطلاع ندارند، گفت: در مدارس و دانشگاه‌ها نیز امر غدیر و معرفی کتاب نهج‌البلاغه به شکل کلیشه‌ای و سطحی انجام می‌گیرد و امر تبیین بر آن مترتب نبوده و بر بصیرت افراد نمی‌افزاید. 

آبادی تصریح کرد: اکثر قریب به اتفاق دانش‌آموزان و دانشجویان و گاه معلمان و اساتید دانشگاه از کارکردهای نهج‌البلاغه آشنایی ندارند و این امر سبب می‌شود که مردم کشش و گرایشی به دین و اهداف عالیه آن نداشته باشند و طبق فرمایش خود حضرت «الناس اعداء ما جهلوا» بوده و دین را دشمن خود و آزادی‌های بدون خردمندانهخود می‌دانند و باآن مخالفت می‌کنند 

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: اگر مسئله غدیر و نهج‌البلاغه در بین مردم جایگاه واقعی خود را به‌دست آورد و به نحو احسن تبیین شود، جامعه بشری با شور و اشتیاق و با تمام وجود به سوی دین الهی روی خواهند آورد.

انتهای پیام
captcha