به گزارش خبرنگار ایکنا، محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز دوشنبه 19 تیرماه در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، ضمن خیر مقدم خدمت حاضران در جمع و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و آرزوی سلامتی برای رزمندگان و نیروی نظامی در کشور گفت: امنیت و آرامش در زندگی امروز و اینکه کار علمی انجام میدهیم به خاطر ایثار و از خودگذشتی رزمندگان، نیروهای نظامی، انتظامی، ارتشیها و سپاهیان عزیز است که در اقصی نقاط ایران اسلامی از کیان و ناموس کشور دفاع میکنند.
وزیر علوم با طرح این پرسش که چرا علم نمایهسازی میشود و مجبور هستیم تولید علمی را نمایهسازی کنیم و چه دلیلی وجود دارد بعد از اینکه نمایهسازی کردیم برای رویتپذیری و دیده شدن علم تلاش کنیم، بیان کرد: یکی از بخشهای نمایانی علم برگزاری جشنوارههای مختلف از جمله جشنواره فارابی است که از طریق آن دانشمندان و عزیزانی که تلاش در عرصه علم و تولید آثار فاخر و پژوهشهای ارزشمند داشتند را به نمایش بگذاریم و معرفی کنیم.
وی ادامه داد: بخشی از نمایانی علم، اختصاص به الگوسازی و معرفی افراد موفق دارد. یکی از اختلافات بین متفکران مختلف این است که چرا علم باید نمایه شود. اگر علم نمایه نشود، پژوهشگری که کار تحقیقاتی انجام میدهد و پژوهش خود و نتیجه آن را منتشر نکند امکان دارد که آن موضوع را فرد دیگر و گروه دیگری انتخاب کند و عمر انسانها و گروههای تحقیقاتی برای یک موضوع چندین بار هزینه صرف کند که اشتباه است.
زلفی گل ادامه داد: پژوهشگری که تحقیق میکند تا نتیجه مسئلهای را در اختیار سایر افراد قرار دهد، نباید برای یک کار چند بار هزینه کند. در همین راستا علم تاریخ برای این مسئله ارزشمند است که وقتی تاریخ مطالعه میشود و از سرنوشت گذشتگان آگاهی پیدا و نقاط قوت گذشتگان را مطالعه میکنیم، آن اشتباه را چند بار تکرار نکنیم. تاریخ به ما تجربه میآموزد و تجربه را ارزان در اختیار ما قرار میدهد، ضمن اینکه جایگاه نمایهسازی علم به ما کمک میکند تجربه دیگران را ارزان بخریم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر اینکه نباید برای یک موضوع علمی و پژوهشی چندین بار وقت و هزینه صرف شود، گفت: سیستم نمایهسازی علم طراحی شده است که اگر کتاب یا مقالهای مطالعه شود با یک جستجو در جریان این علم و پژوهش قرار بگیریم و دسترسی به آن داشته باشیم زیرا وسعت دید برای کل جامعه بشریت ضرورت دارد. جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را تاسیس کرده و در جهان مقالات بومی را به زبان فارسی نمایه و در دسترس محققان قرار داده است.
وی تاکید کرد: ما در این دوره که مسئولیت وزات علوم، تحقیقات و فناوری را داریم سعی کردیم که زبان فارسی را به مرجعیت در علم تبدیل کنیم و برنامهریزی در مجلات علمی تحت نمایهسازی بینالملی داشته باشیم که خوشبختانه در 23 ماه گذشته بیش از 40 مجله علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحت نمایهسازی قرار گرفت که 11 مجله به زبان فارسی است.
وزیر علوم ادامه داد: ما بستری را در مجلات و مقالهها ایجاد میکنیم که به جای اینکه ما یافتههای دیگران را دنبال کنیم دیگران هم در زمین ما بازی کنند و مجلات ما رویدادهای علمی را نمایهسازی کنند، پس نمایهسازی علم اجتناب ناپذیر است. ما باید در اقیانوس علمی جهانی نقش داشته باشم و هر کشور علم خودش در این اقیانوس مثل رودخانه سرازیر کند و این اقیانوس محلی برای استفاده همه افراد است و علم در معرض دید دیگران قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه میخواهیم دانشمندان ایران را در دنیا تبدیل به مرجعیت علمی کنیم، افزود: باید تلاش کنیم وقتی نشریهای منتشر میشود در اختیار دیگران قرار بگیرد. برای اینکه الگوی مناسب به جامعه معرفی کنیم، باید با معرفی دانشمندان و معرفی اندیشمندان و پژوهشگران به دنیا، هویت ملی خودمان را تقویت کنیم و به نسل جوان امید دهیم تا مانند افراد موفق شوند و به دنیا بفهمانیم که ایران در دنیا کشوری اثرگذار در تاریخ تمدن است.
وی تصریح کرد: کشورمان بزرگانی دارد بنابراین باید برای علم فناوری و نوآوری سرمایهگذار شود. هزینه علم و فناوری بهترین اقدام برای هر کشور است. در کشور ما مقام معظم رهبری برای مباحث علمی، مرجعیت قائل هستند و به این مباحث اشاره دارند و این موضوع وظیفه ما را سنگین میکند که جایگاه علمی خودمان را حفظ کنیم و به دیپلماسی علمی کشور توجه کنیم که در جشنواره خوشبختانه به همه این موارد توجه شده است.
زلفی گل با اشاره به قرار دادن پنج اولویت در وزارت علوم افزود: در این دوره مسئولیت وزات علوم، تحقیقات و فناوری به احترام پنج تن آل عبا پنج اولویت را مد نظر داریم و تمام تلاشمان را میکنیم که این اولویتها محقق شود. این اولویتها شامل اول مرجعیت دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری، اولویت دوم آموزش و پژوهش و برونداد هدفمند، سوم نوآوری فرهنگی و فرهنگ و نوآوری، اولویت چهارم شاغل فناور و نوآورپروری و اولویت پنجم تولید ثروت و خدمت و سرمایه است.
وی تصریح کرد: هر علم زیبایی خاص خود و هر انسان موفقی در هر جایگاهی اولویت خاص خودش را دارد و باید به فرزندان بیاموزیم که در رشتههای علمی تلاش کنند و جزو سرآمدان باشند. تنها سلامت جسم مهم نیست و جامعه هم به سلامت روحی و معنوی نیاز دارد. سلامت جسمی فقط شامل علوم پزشکی نمیشود و به علم کشاورزی و علوم طبیعی هم نیاز دارد. سلامت روحی توسط دانش علوم انسانی محقق میشود به طوریکه در دنیا و کشورهای پیشرفته نخبهترین انسانها در رشته علوم انسانی تحصیل میکنند.
وی در پایان سخنانش بیان کرد: ما باید برنامهریزی کنیم و نشان دهیم انسان موفق در هر رشتهای اثربخش است. جامعه به همه متخصان و شخصیتهای علمی کشور نیاز دارد لذا ما باید علم را متوازن کنیم که این مسئله با کمک شما محقق خواهد شد تا در نهایت به دست خود میهنمان را آباد کنیم.
انتهای پیام