حضور بانوان محجبه در فضاهای تفریحی و ورزشی کمرنگ است
کد خبر: 4154944
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد؛

حضور بانوان محجبه در فضاهای تفریحی و ورزشی کمرنگ است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان معتقد است که متأسفانه در جامعه ما تقسیمات نادرست و ناخودآگاهی در بهره‌مندی‌های اجتماعی بانوان با لحاظ کردن پوشش رخ داده و بنا به قانون نانوشته‌ای، حضور زنان محجبه در یک‌سری از فضاهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی همچون کنسرت، کوه‌پیمایی، پیست دوچرخه‌سواری و… کمرنگ است.

اماکن تفریحی و گردشگریزینب رضایی، عضو هیئت علمی گروه فیزیولوژی ورزش دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان در کنار تدریس، در زمینه تأثیرات بالینی ورزش در فرآیندهای سلولی مولکولی مدل‌های حیوانی نیز پژوهش انجام می‌دهد که در این زمینه، موفق به گذراندن دوره پسادکترا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شده است. وی از سال ۹۲ به عضویت بنیاد ملی نخبگان درآمده و در رشته‌های متعدد ورزشی اعم از کوهنوردی، صخره‌نوردی، شنا، بسکتبال و… فعالیت داشته است. آنچه سبب شد تا خبرنگار ایکنا در اصفهان به‌ مناسبت هفته عفاف و حجاب، گفت‌وگویی با وی انجام دهد، حضور پررنگ این بانو در عرصه‌های اجتماعی در عین پایبندی به حجاب است.

ایکنا ـ کدام مبانی در حضور اجتماعی شما با پوشش کامل، نقش بیشتری ایفا کرده‌ است؟ سنت و آداب خانوادگی یا مذهب و اعتقادات دینی؟

من در خانواده و شهرستانی مذهبی متولد شدم. قطعاً این بستر و زمینه در مبانی اعتقادی و اندیشه‌ای من مؤثر بوده است، اما تجربه شخصی من در آزمودن کارکردهای مثبت حجاب نیز سهم قابل توجهی در تقویت انتخاب این پوشش داشت. در سال‌های ابتدایی ورود به دانشگاه و در مواجهه با فضای دانشکده و رشته‌های گوناگون ورزشی، حفظ حجاب چادر، سختی‌ها و مشکلات خود را داشت. بنابراین، تصمیم گرفتم مبانی و انگیزه‌های انتخاب چادر را در خود محک بزنم و در این خصوص، فضای آزمون و خطایی را تجربه کردم تا میزان پایبندی به پوشش کامل در شرایط سخت را در خود بیابم. ماحصل تجربه‌ها این بود که بیش از پیش به حفظ پوشش کامل پایبند باشم، چون احساس می‌کردم چادر با وجود سختی‌های ظاهری، حضور اجتماعی من را با امنیت بیشتری گسترده می‌کند و این حریم اتفاقاً زمینه حضور فعال من در حوزه‌های مورد علاقه‌ام را با آرامش و احترام بیشتری مواجه کرد.

ایکنا ـ از آنچه بیان کردید، مشخص می‌شود که چادر برای شما صرفاً نوعی پوشش نیست، بلکه به‌مثابه سبکی از زندگی است.

از نظر من، سبک پوشش هر فردی قطعاً نگاه اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی او در زندگی را تعیین می‌کند. پوشش در بستر زمان نوع تعاملات و معاشرات، تفریحات و سرگرمی‌ها، حتی جمع دوستان و… را تحت تأثیر قرار می‌دهد، البته به شرطی که جامعه، اعم از خانواده، مدرسه، دانشگاه و… در تحکیم مبانی اعتقادی، اجتماعی و فلسفی آن حضور پررنگی داشته باشد.

ایکنا ـ هدف شما از حضور در انواع میادین ورزشی همچون صخره‌نوردی، کوه‌پیمایی و... با پوشش چادر چیست؟

متأسفانه در جامعه ما تقسیمات بی‌اساس، نادرست و ناخودآگاهی در بهره‌مندی‌های اجتماعی بانوان با لحاظ کردن پوشش رخ داده و بنا به قانون نانوشته‌ای، حضور زنان محجبه در یک‌سری از فضاهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی همچون کنسرت، کوه‌پیمایی، پیست دوچرخه‌سواری و… کمرنگ است. من حضور فعال اجتماعی خود در عرصه‌های ورزشی و علمی را محک زدم و اتفاقاً در عرصه‌هایی که وارد شدم، هیچ‌گاه چادر مانع پیشرفت من نشد. از قضا، دفاع از این نوع پوشش همواره انگیزه من را برای حضور محکم و قوی در عرصه اجتماعی تقویت کرده‌، اما نکته مهم این است که گاهی بستر جامعه مهیا نیست. انتظار می‌رود در کشوری اسلامی با سابقه دینی و تاریخی، فرهنگ جامعه و رویکردهای اجتماعی موجود زمینه را بیشتر از این‌ها برای حضور فعال زنان مهیا کند. رسیدن به این مهم علاوه بر اینکه نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه زنان است، به اقدام همه‌جانبه مسئولان در بسترسازی نیز احتیاج دارد تا این تقسیم‌بندی بی‌اساس را در هم ریخته و شرایط حضور بانوان در این‌گونه حوزه‌ها را تسهیل ببخشیم.

ایکنا ـ از نظر شما، حضور فعال اجتماعی بانوان، مؤلفه‌ای اساسی در فرایند زندگی آنان محسوب می‌شود؟

اینکه زن بودن مانع حضور اجتماعی بانوان نیست، اصلی مهم و اساسی است. معتقدم زنان با لحاظ کردن تمام قواعد زیستی و زنانگی خود می‌توانند در جامعه حضوری فعال داشته باشند. این حضور فقط در یک صورت نامطلوب خواهد بود و آن اینکه حضور در جامعه، مانعی در روند زندگی مطلوب فردی و خانوادگی ایجاد کند. بدیهی است که اولویت اول بانوان، حضور فعال در خانواده و در کنار فرزندان است که حضوری بس مؤثرتر و برجسته‌تر از حضور اجتماعی آنها محسوب می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که منظور از حضور اجتماعی زنان، ظهور ویژگی‌ها و خصلت‌های ظاهری زنانه نیست و نباید به این سطح تقلیل پیدا کند. منظور از حضور فعال اجتماعی زنان، حضور در عرصه‌های علمی، پژوهشی، اجتماعی، اقتصادی و... است که نشان‌دهنده توانایی‌ها و استعداد‌های بانوان باشد.

ایکنا ـ نقش سازمان‌ها و نهادهای اجرایی در ایجاد زمینه مناسب برای حضور اجتماعی فعال بانوان محجبه چیست؟

همان‌طور که بیان شد، متأسفانه بانوان محجبه نمی‌توانند به‌ راحتی در بعضی از محیط‌های اجتماعی حضوری فعال داشته باشند. مثلاً، آنها محیط مناسبی برای شرکت در کنسرت‌ها، کافه‌ها و... پیدا نمی‌کنند و برای این دسته از بانوان فضایی به‌منظور دوچرخه‌سواری و انجام سایر ورزش‌‌ها در فضای آزاد مهیا نیست. لذا، برخورداری عادلانه از امکانات و محیط‌های اجتماعی برای حضوری همراه با امنیت و آرامش می‌تواند حضور اجتماعی زنان در عرصه‌های ملی و حتی بین‌المللی را تقویت کند، چنانکه بسیاری از کرسی‌های علمی و ورزشی دنیا در اختیار زنان مؤمن و عفیف کشورمان است.

الهه‌سادات بدیع‌زادگان

انتهای پیام
captcha