منبر‌ حسینی تریبون ترویج فرهنگ عاشورا باشد
کد خبر: 4157758
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷
آیت‌الله کلانتری:

منبر‌ حسینی تریبون ترویج فرهنگ عاشورا باشد

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأثیرگذاری منابر عزاداری در ماه محرم گفت: منبری که تمامی مؤلفه‌های قیام عاشورا را در خود داشته باشد، اثرگذار خواهد بود.

آیت الله کلانترییکی از مؤلفه‌های مهمی که باید در عزاداری‌های ماه محرم و صفر به آن توجه کرد، مبحث منابر وعظ پیش از روضه‌خوانی است. قطعاً این منبرها باید حاوی تبیین‌کننده فلسفه قیام امام حسین(ع) باشند. بدیهی است که بدون منبرهای تأثیرگذار، عزاداری صرف به تنهایی، آن اثرگذاری که نیاز امروز نسل جوان به ویژه برای رفع شبهات اعتقادی در هجمه‌های بی‌امان فرهنگی دشمنان و جنگ ترکیبی آنان، نخواهد داشت.

آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری، نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌‌وگو با ایکنای فارس، در تشریح مؤلفه‌های منبر تأثیرگذار در ماه محرم، گفت: مؤلفه‌هایی که در شکل‌گیری و تحقق حماسه عاشورا دخیل بوده‌اند، می‌تواند در منبر‌های هیئت‌های مذهبی به عنوان شاخصه‌های منبر تأثیرگذار تلقی شود.

وی افزود: در حماسه عاشورا ویژگی‌هایی نظیر غیرتمندی وجود دارد، بدین معنی که شهدای کربلا و در رأس آن‌ها امام حسین(ع)، نمونه بارز مردانگی و غیرت در دفاع از دین و آرمان‌ها بودند از این‌ رو منبر‌های عزاداری در ماه محرم باید تریبون ترویج این مؤلفه‌ها باشند.

کلانتری بیان کرد: روحیه حماسی را می‌توان یکی دیگر از مؤلفه‌های منبر تأثیرگذار دانست، چراکه با نگاهی به تاریخ اسلام درخواهیم یافت که از قبل تا پایان قیام عاشورا روحیه حماسی میان شهدای کربلا کاملاً وجود داشته است، لذا در شب بیعت امام حسین(ع) با اصحاب و هنگام پیکار با دشمنان، روحیه حماسی در رجزخوانی‌ها و... به اوج خود می‌رسد.

رئیس جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینکه آزادمنشی یکی از مؤلفه‌های مهم اصحاب امام حسین(ع) در سرزمین کربلا است، تصریح کرد: در شعار آشکار و نهان شهدای کربلا «حریت و آزادی» تجلی می‌کند و حرکات ۷۲ سردار سیدالشهدا(ع) به تمامی انسان‌های جهان این نکته را یادآور می‌شود که یک مسلمان با شرف تن به ذلت و خواری نمی‌دهد.

وی همچنین رعایت تقوا در حساس‌ترین صحنه‌های پیکار با دشمنان را بارز‌ترین مؤلفه عملکرد اصحاب امام حسین(ع) دانست و بیان کرد: در هیچ لحظه‌ای حتی در زمان چکاچک شمشیرها، سرداران دشت کربلا از یاد خدا تا لحظه شهادت غافل نشدند و به هیچ وجه از حدود الهی تخطی نکردند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در میان اهل بیت امام حسین(ع) که در کربلا حضور داشتند، مؤلفه عفاف در برخورد با نامحرمان بسیار می‌درخشد و در عصر عاشورا که تمامی مرد‌ها شهید شدند، تمامی حریم الهی و تقوایی توسط خانواده سیدالشهدا(ع) رعایت شده است.

کلانتری با بیان اینکه همچنین در رفتار امام حسین(ع) مهرورزی کاملاً مشهود است، گفت: وقتی که حُر پس از بستن آب بر روی خاندان پیامبر اسلام(ص) و لشکرکشی مقابل سیدالشهدا(ع)، به ایشان پناه می‌برد، امام با مهر و محبت او را می‌پذیرند.

وی در پایان با اشاره به اینکه منبری که تمامی مؤلفه‌های قیام عاشورا را در خود داشته باشد، اثرگذار خواهد بود، تأکید کرد: این منبر می‌تواند، تمامی آحاد جامعه به ویژه جوانان که شیفته امام حسین(ع) و سرداران کربلا هستند را جذب کند، بنابراین در انجام رسالت خود مبنی بر معرفت‌افزایی و افزایش بصیرت عاشورایی مستمعین به خوبی عمل کند.

 

 

انتهای پیام
captcha