سلامت؛ نخستین بخش خدمات‌دهی جهاددانشگاهی پس از تأسیس
کد خبر: 4157846
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ باایمان، امید و اعتماد به جوانان

سلامت؛ نخستین بخش خدمات‌دهی جهاددانشگاهی پس از تأسیس

معاون پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: سلامت نخستین حوزه‌ای بود که جهاددانشگاهی بعد از تأسیس، خدمات خود را به مردم ارائه داد و با توجه به استقبال خوب شهروندان و کیفیت خدمات، این مراکز  به‌سرعت جای خود را در نظام سلامت باز کرده است.

سیدخسرو شمسیان، معاون پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضویسیدخسرو شمسیان، معاون پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه حوزه سلامت نخستین حوزه‌ای بود که جهاددانشگاهی بعد از تأسیس، خدمات خود را به مردم ارائه داد، اظهار کرد: فلسفه ورود جهاددانشگاهی در حوزه سلامت، نخست استفاده از ظرفیت‌های متخصصان دانشگاهی و تجهیزات پزشکی و سپس ارائه خدمات به اقشار کمتر برخوردار بود و جهادگران پیشکسوتی با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه، نخستین آزمایشگاه تشخیص طبی جهاددانشگاهی را در خیابان رازی مشهد با هدف ارائه خدمات تخصصی به مردم تأسیس کردند.

وی بیان کرد: علی‌رغم گذشت چهار دهه از آن سال‌ها، هنوز همان رویکرد توجه به اقشار کمتر برخوردار و ارائه خدمات تخصصی با کیفیت بالا مدنظر جهاددانشگاهی است و با توجه به استقبال خوب شهروندان و کیفیت خدمات، این مراکز  به‌سرعت جای خود را در نظام سلامت باز کرده و با تأسیس آزمایشگاه‌های دیگری در مشهد و شهرستان‌های گناباد و نیشابور، خدمات جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی توسعه پیدا کرد و در حال حاضر افتخار می‌کنیم بیش از  25 درصد از جمعیت شهر مشهد از خدمات ما استفاده می‌کنند.

شمسیان تصریح کرد: این آمار از این جهت ارزشمند است که در حال حاضر در سطح شهر مشهد بیش از 250 آزمایشگاه وجود دارد، اما تنها سه آزمایشگاه در سطح مشهد و پنج آزمایشگاه هم در سطح استان وجود دارد که زیرمجموعه جهاددانشگاهی هستند و  تقریباً 950 هزار نفر طی سال گذشته به بخش آزمایشگاهی جهاددانشگاهی مراجعه کرده‌اند.

وی به نقش‌آفرینی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مبارزه با بیماری کرونا اشاره و بیان کرد: جهاددانشگاهی، پس از درک اهمیت این موضوع و ضرورت کمک به نظام سلامت، با تأسیس مرکز تشخیص کووید 19، بیش از 200 هزار تست کرونا در شرایط بسیار سخت و با مجاهدت نیروهای جوان و با روحیه جهادی به مردم مشهد ارائه داد و در واقع می‌توان گفت جهاددانشگاهی در حوزه مبارزه با بیماری کرونا روسفید بوده است.

سلامت؛ نخستین بخش خدمات‌دهی جهاددانشگاهی پس از تأسیس

معاون پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص چالش‌های مراکز تشخیص طبی و آسیب‌شناسی در شرایط کنونی، گفت: شورای عالی بیمه سلامت در سال 1402 تعرفه آزمایشگاهی را 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد، اما هیئت دولت این میزان را به 25 درصد کاهش داد که با تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی فاصله بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه کاهش تعرفه‌های آزمایشگاهی نتایج خود را در ارائه خدمات به مردم خواهد گذاشت، ادامه داد: تحریم‌های ظالمانه و گران بودن کیت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی و نوسانات نرخ ارز  از جمله چالش‌های مهمی است که مراکز تشخیص طبی و آسیب‌شناسی را در ارائه خدمات با کیفیت در آینده با چالش مواجه خواهد کرد و لازم است نظام سلامت در این خصوص تدبیری بیندیشد. یکی دیگر از مسائل مورد تأکید در حوزه پزشکی، ارتباط فعالیت‌های پژوهشی با بخش درمانی است که این امر برای دو حوزه پزشکی و درمان بسیار مفید و مؤثر است و این موضوع باعث به‌روز شدن و ارتقای کیفیت خدمات می‌شود.

معاون پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی افزود: علاوه بر کیفیت بالای دستگاه‌های موجود، تنوع دستگاه‌ها را در آزمایشگاه‌ها داریم. در مقاطعی ورود برخی کیت‌ها به کشور ممنوع شد، اما از جمله سیاست‌هایی که جهاددانشگاهی در این خصوص اتخاذ کرد، خرید دستگاه‌های با کیفیت بالا و با برندهای مختلف بود و اگر نوعی کیت وارد کشور نشده است و دستگاه‌ها در بسیاری از آزمایشگاه‌ها متوقف شده‌اند، اما جهاددانشگاهی با داشتن این تنوع، دستگاه‌های دیگر را با کیفیت بالا وارد سیستم کرده و به‌نوعی باعث کاهش نقطه آسیب شده است.

وی در خصوص خدمات دندانپزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: از نظر درمانی تمامی خدمات حوزه دندانپزشکی در کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی انجام می‌شود که این خدمات با تعرفه مناسب انجام می‌شود و ۶۰ تا ۷۰ نفر متخصص که بیشتر آنها اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند در این کلینیک فعالیت می‌کنند. این کلینیک به‌عنوان محور خدمات تروما در مشهد بوده و همچنین در کنار فعالیت‌های تخصصی کنگره‌های ملی و بین‌المللی را برگزار کرده‌ایم.

معاون پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه برای همه جهادگران فرصت‌های شغلی دیگری با مزیت‌های بیشتری نیز وجود داشته است، گفت: انتخاب جهاددانشگاهی به‌عنوان محل فعالیت پیش از محاسبات مادی یک علاقه درونی و انگیزه خدمت به مردم است.

سلامت؛ نخستین بخش خدمات‌دهی جهاددانشگاهی پس از تأسیس

وی با اشاره به رویکردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه جمعیت و تهدیدات موجود از بابت پیری جمعیت و وجود چهار میلیون زوج نابارور در کشور، یکی از عرصه‌های تخصصی مورد نیاز استان را تأسیس مرکز پیشرفته درمان ناباروی (IVF) دانست و اظهار کرد: خوشبختانه جهاددانشگاهی ظرفیت و توانمندی‌های بسیار ارزشمندی در این حوزه دارد که استان خراسان رضوی هم می‌تواند از این خدمات تخصصی بهره‌مند شود.

شمسیان در پایان گفت: اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده و با همکاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و پژوهشگاه رویان درصدد راه‌اندازی مرکز پیشرفته درمان ناباروی (IVF)  در مشهد هستیم که امیدواریم با همکاری استان و کشور هر چه زودتر این امکان میسر شود. به همت این نهاد، ساختمانی هم در این رابطه خریداری شد که تاکنون 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و یکی از اولویت‌های حوزه پزشکی، راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در سطح شهر مشهد است.

سیدخسرو شمسیان، معاون پزشکی جهاددانشگاهی خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha