تلاش برای معرفی ۱۸ آیین‌ عزاداری ثبت شده از خراسان جنوبی در میراث معنوی
کد خبر: 4158402
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴

تلاش برای معرفی ۱۸ آیین‌ عزاداری ثبت شده از خراسان جنوبی در میراث معنوی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: خراسان‌ جنوبی، ۱۸ آیین‌ عزاداری ثبت شده در فهرست میراث معنوی(ناملموس) کشور دارد که امسال نخستین بار این آیین‌ها در قالب‌های مختلف به مردم معرفی شده‌اند.

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع دستی خراسان‌جنوبیهادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و  صنایع دستی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص ظرفیت‌های گردشگری مذهبی در این استان گفت: محرم در خراسان‌جنوبی شور خاصی دارد و آیین‌های محرمی نسان دهنده عشق و ارادت حسینی هستند.

وی با بیان اینکه میراث ناملموس عاشورایی در عزای سرور و سالار شهیدان و با محوریت واقعه عظیم کربلا و روایت‌های سوزناک آن شکل گرفته است، افزود: در راستای معرفی این آیین‌ها دیوار ویدئویی به همراه ایستگاه صلواتی ابنا الحسین(ع) در ورودی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعبیه شده و هر شب ضمن پذیرایی از عزاداران حسینی، ۱۸ آیین‌ عزاداری استان در فهرست میراث معنوی کشور معرفی می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه معرفی آیین‌های عزاداری خراسان‌جنوبی با استقبال مردم همراه بوده است، گفت: ماه محرم به عنوان یک میراث‌ فرهنگی اسلامی موجب انتقال ارزش‌ها، رسوم و آداب مربوط به این ماه از نسلی به نسل دیگر می‌شود.

شاهوردی افزود: محرم به‌ عنوان یک میراث فرهنگی بسیار مهم در تاریخ و فرهنگ اسلامی به‌شمار می‌آید و رویدادهای مرتبط با آن نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جوامع مذهبی از اهمیت فرهنگی و تاریخی ویژه‌ای برخوردار است. مراسم تعزیه بیرجند، مراسم هفت منبر، نخل گردانی استان، بیل زنی خوسف، نخل گردانی درخش، مشعل گردانی استان، علم گردانی استان، سنگ زنی درخش، علم بندان درخش، نخل بندی و نخل گردانی کریت طبس، خیرات عاشورا در شهر گزیک، تکیه بندان روستای سرخنگ درمیان و آیین عزاداری امام حسین(ع) در حسینیه کبابی بیرجند از آیین‌های ثبت شده در فهرست میراث ناملموس است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: علم بندان بشرویه، مراسم تعزیه زعفرجن در بشرویه، آیین و مراسم پخت آش بزباش خوسف، مراسم عماری پوشی بشرویه، آیین صبح روسیاه در شهرستان‌های سربیشه، طبس، قاینات، بشرویه و سرایان و مراسم پخت غلور در اربعین از دیگر آیین‌هاست که لازم است در راستای توسعه گردشگری مذهبی و معنوی به مردم معرفی شوند چراکه فرهنگی به قدمت قرن‌های مردم این استان را نشان می‌دهند.

انتهای پیام
captcha