انس با قرآن موجب معرفت‌افزایی عزادار حسینی می‌شود
کد خبر: 4158986
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
نیکدستی در گفت‌وگو با ایکنا:

انس با قرآن موجب معرفت‌افزایی عزادار حسینی می‌شود

یک قاری بین‌المللی قرآن گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که عموم مردم به مخاطب حرفه‌ای قرآن تبدیل شوند و هرچه بیشتر با قرآن مأنوس باشیم، عزاداری‌مان نیز با معرفت بیشتری انجام می‌شود.

مسعود نیکدستی قاری بین‌المللی قرآنمجموعه فرهنگی علمدار ظهور امسال در دهه اول محرم‌، مراسم سوگواری اباعبدالله‌الحسین(ع) را با حضور قاریان بین‌المللی قرآن کریم در مسجد صاحب‌الزمان(عج) واقع در خیابان رباط اصفهان برگزار کرد. این مراسم هر شب با حضور یکی از قاریان بین‌المللی کشور برگزار و برنامه تلاوت‌ها نیز به‌صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. احمد ابوالقاسمی، قاسم مقدمی، حمید شاکرنژاد، سیدجواد حسینی، وحید نظریان، سیدحمیدرضا مقدسی، سعید پرویزی، علیرضا مکاری، هادی اسفیدانی و حمیدرضا احمدی‌وفا، قاریانی بودند که طی این 10 شب در مراسم سوگواری امام حسین(ع) به تلاوت قرآن پرداختند. ویژگی این مراسم این بود که تلاوت قرآن پس از سخنرانی و مداحی و با حضور جمعیت انبوهی که برای عزاداری گردهم آمده بودند، انجام می‌شد.

مسعود نیکدستی که خود قاری بین‌المللی قرآن است و مسئولیت اجرای این مراسم را به عهده داشت، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره تصمیم به اجرای تلاوت قرآن در مراسم سوگواری اظهار کرد: ما از کودکی، پای منبر مساجد و در هیئت‌های عزاداری بودیم و از همین راه بود که با فعالیت‌های قرآنی آشنا شدیم. برای ما ایرانی‌ها، عزاداری امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) همیشه پررنگ بوده، ولی در بیشتر هیئت‌های عزاداری روال تلاوت قرآن به این شکل است که در آغاز مراسم و با حضور تعداد اندک مخاطبان انجام می‌شود و درواقع، زیبایی تلاوت قرآن و استماع آن در این محافل مغفول می‌ماند.

وی افزود: در بسیاری از هیئت‌های عزاداری، قرآن تلاوت می‌شود، ولی در آغاز مراسم که جمعیت به‌صورت حداقلی است و به‌عنوان برنامه‌ای فرعی در نظر گرفته می‌شود تا مخاطبان از راه برسند و سخنرانی و مداحی شروع شود. سال‌های پیش به بعضی از مراسم عزاداری دعوت می‌شدم و می‌دیدم که تلاوت قرآن در پایان برنامه عزاداری چقدر برای مردم جذابیت و لذت معنوی دارد. بنابراین، همیشه دوست داشتم چنین برنامه‌ای در مراسم عزاداری اتفاق بیفتد. در ماه رمضان امسال نیز وقتی به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان درباره اهمیت تلاوت قرآن صحبت کردند و گفتند پیش از انقلاب که در مسجد کرامت مشهد امام جماعت بودند، به تلاوت قرآن اهمیت می‌دادند و پس از سخنرانی‌شان همان‌طور که روی منبر نشسته بودند، از قاری می‌خواستند تا قرآن تلاوت کند و سپس تفسیر آن آیات را ارائه می‌دادند.

این قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد: قرآن، ثقل اکبر و عترت، ثقل اصغر است و به نظر می‌رسد ما باید به سمتی حرکت کنیم که عموم مردم به مخاطب حرفه‌ای قرآن تبدیل شوند. هرچه استماع قرآن بیشتر شود، فرهنگ ناب اسلامی و شیعی نیز امکان بیشتری برای گسترش پیدا می‌کند و ما از اجرای این مراسم، چنین هدفی را دنبال می‌کردیم. این برنامه با استقبال مخاطبان روبرو شد و آنها رضایت خود را از برگزاری مراسم سوگواری همراه با تلاوت قرآن اعلام کردند، به‌خصوص برای کسانی که روخوانی قرآن بلد نیستند، شنیدن صوت زیبای تلاوت بسیار مؤثر است.

وی تصریح کرد: ما از یک ماه پیش تصمیم به اجرای این برنامه داشتیم و طی هفته‌های اخیر که شاهد اهانت به قرآن در کشورهای سوئد و دانمارک بودیم، برای انجام آن مصمم‌تر شدیم. از شب سوم مراسم سوگواری نیز به هنگام تلاوت قرآن، جمعیت حاضر در مراسم پوسترهایی حاوی تصویری از نسخه‌های قرآن با عبارت جانم فدای قرآن در دست می‌گرفتند که بازخورد بسیار خوبی داشت. معتقدم هرچه بیشتر با قرآن مأنوس باشیم، عزاداری‌مان نیز با معرفت بیشتری انجام می‌شود.

نیکدستی اضافه کرد: بسیاری فکر می‌کنند تکریم قرآن این است که صرفاً در ابتدای هر مراسمی خوانده و سپس آن مراسم آغاز شود، در صورتی که تکریم قرآن وقتی اتفاق می‌افتد که عموم مردم به اهمیت و اصالت تلاوت قرآن پی ببرند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان تلاوت قرآن را به سنتی رایج و فراگیر در هیئت‌های عزاداری تبدیل کرد، گفت: برای ترویج یک سنت به زمان و معرفی نمونه‌های موفقی که با استقبال مخاطب همراه بوده‌اند، نیاز است. وقتی این برنامه را اجرا کردیم، افرادی پیش من آمدند و اعلام کردند در مراسم سوگواری‌ که قرار است برگزار کنند، تلاوت قرآن نیز خواهند داشت. این نشان می‌دهد که وقتی نمونه‌ها معرفی شوند، می‌توان شاهد رشد و گسترش چنین برنامه‌ها و مراسمی بود. تقریباً تا 10 سال پیش، پخش برنامه ترتیل‌خوانی قرآن مساجد و امامزاده‌ها در ایام ماه مبارک رمضان از صدا و سیما رایج نبود، ولی با خوش‌فکری یک تهیه‌کننده و کارگردان، برنامه ترتیل‌خوانی قرآن حرم حضرت معصومه(س) از شبکه سوم سیما پخش شد و امروز به سنتی رایج در همه شبکه‌های استانی برای ماه مبارک رمضان تبدیل شده است.

این قاری بین‌المللی قرآن بیان کرد: شب اول که این برنامه را اجرا کردیم، فکر نمی‌کردیم در شب‌های پایانی، 1500 مخاطب داشته باشیم، با وجود اینکه اطلاع‌رسانی این برنامه بیشتر از طریق فضای مجازی صورت گرفت و تبلیغات وسیع شهری برای آن انجام ندادیم. استاندار اصفهان، معاونین ایشان و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در این مراسم حضور یافتند و شبکه قرآن و معارف نیز از پخش زنده آن استقبال کرد. هدف نیز این بود که بگوییم قرآن و عترت باید با هم باشند.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام
captcha