جهاددانشگاهی به حوزه کودک و نوجوان ورود جدی داشته باشد
کد خبر: 4159060
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۴
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

جهاددانشگاهی به حوزه کودک و نوجوان ورود جدی داشته باشد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند غیر از ارائه خدمات فرهنگی دانشگاهی، در حوزه آموزش و پرورش، کودک و نوجوان خارج از محیط دانشگاهی ورود جدی داشته باشد و ارائه خدمت کند.

احسان منصوری

احسان منصوری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به فرا رسیدن سالروز تأسیس نهاد جهاددانشگاهی در سال 59، گفت: بسیار خرسندیم که پس از گذشت 43 سال، این نهاد انقلابی در فضا و اتمسفر علمی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور در حال تنفس است و ارائه خدمات می‌کند.

وی به ظرفیت‌های این نهاد انقلابی در زمینه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: شاید در بین سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهایی که مولود انقلاب هستند، جهاددانشگاهی یکی از معدود مجموعه‌هایی است که به معنای عامه کلمه ظرفیتی بیش از سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها دارد. این نهاد در طول این سال‌ها با هیچ دستگاه، ارگان یا وزارتخانه‌ای ادغام نشد. در طول این چهار دهه شاهد ادغام، تحلیل و کمتر شدن مسئولیت سازمان‌هایی همچون جهادسازندگی و کمیته‌های انقلاب بودیم، اما این نهاد در طول این مدت نه تنها با همان ظرفیت‌های تعریف شده، بلکه با ایجاد ظرفیت‌های جدید به کار خود ادامه می‌دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان مرکزی به تشریح و ارزیابی فعالیت جهاددانشگاهی استان مرکزی پرداخت و افزود: بی‌شک فعالیت‌های این نهاد در استان از فعالیت‌های کشور الهام گرفته و ورود این نهاد در فضای علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، ارائه خدمات بهداشتی قابل توجه است. به نظر بنده انتظارها بر آن است که بیش از آنچه که در حال انجام است جهاددانشگاهی استان در حوزه فرهنگی ورود پیدا کند که البته این امر را شاهد نیستیم.

منصوری بیان کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند غیر از ارائه خدمات فرهنگی دانشگاهی، در حوزه آموزش و پرورش، کودک و نوجوان، بزرگسالان خارج از محیط دانشگاهی ورود جدی داشته و ارائه خدمت کند. به نظر می‌رسد ورود این مجموعه به این حوزه‌ها از لحاظ اساس‌نامه‌ای نیز با منع قانونی مواجه نباشد. نیاز است اساس‌نامه این نهاد در بیانیه گام دوم انقلاب بازخوانی شده و با توجه به فضای موجود و اساس‌نامه جدید تعریف مسئولیت صورت گیرد. می‌توان این فضا را حداقل برای استان ایجاد کرد.

ایجاد فضای مطالبه‌گری صحیح از سوی جهاددانشگاهی

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی دارای ظرفیت‌های خوبی همچون انتشارات است که منعی نداریم این مرکز در حوزه کودک و نوجوان فعال باشد. همچنین مرکز ایسپا یا افکارسنجی می‌تواند به حوزه کودک و نوجوان و قشر نوجوان و جوان بپردازد و با بررسی‌های لازم در این مورد اقدام به برگزاری همایش‌های خاص و ویژه این قشر از جامعه کند.

منصوری همچنین به برخورداری این نهاد از دو خبرگزاری مهم ایکنا و ایسنا اشاره و تصریح کرد: این خبرگزاری‌ها می‌توانند در جریان‌سازی حوزه کودک و نوجوان و فضایی غیر از قشر دانشجو بسیار مؤثر عمل کنند. همچنین این دو رسانه قادرند در فضای مطالبه‌گری صحیح در جامعه وارد و تبیین اهداف انقلاب اسلامی را ایجاد کنند. این موارد حلقه‌های مفقوده‌ای است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

وی در تشریح فضای سازمان دانشجویان و عملکرد این بخش نیز بیان کرد: امروزه به شدت نیاز است جریان‌سازی‌های مختلفی را بین دانشجویان در حوزه فرهنگی ایجاد کنیم. با توجه به بدنه سنگین بخش فرهنگی وزارت علوم و بهداشت، جهاددانشگاهی با توجه به دارا بودن ساختاری سبک و چابک می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و در فضای جریان‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مطالبه‌گری صحیح میدان‌داری کند.

منصوری افزود: متولی‌گری امور یاد شده هم به رشد جهاد، ایجاد سرمایه اجتماعی بین دانشجویان و ایجاد جایگاه‌های جدید در سطح استان و ملی کمک می‌کند. این نهاد انقلابی می‌تواند حلقه اتصال بین فضاها و ظرفیت‌های مختلف نظام در حوزه بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد. همچنین جهاد دانشگاهی باید حلقه وصل بین صنعت و دانشگاه‌ها باشد و به دانشگاه‌ها برای رسیدن به خودکفایی کمک کند. جهاد دانشگاهی حلقه اتصال بین دانشجو و صنعت است و می‌تواند به دانشگاه‌ها با وجود داشتن بودجه‌های کلان به ارائه خدمت به مردم کمک کند.

نگرش مسئولان به جهاددانشگاهی فرادستگاهی باشد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه انتظارها از جهاددانشگاهی استان با توجه به توانایی که وجود دارد بیشتر از این است و این نهاد هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی خود در حوزه متولی‌گری در حوزه علمی، آموزشی و حتی رفع خلأهای بهداشتی و پزشکی برسد، اضافه کرد: بخشی از عدم تحقق این مهم متوجه جهاددانشگاهی است، اما قصور اصلی آن است که ما این مجموعه را در سپهر فعالیتی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و .. تعریف نکرده‌ایم. نهاد فرهنگی همچون جهاد باید نقش مهمی در شورای فرهنگ عمومی استان داشته باشد و در حوزه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی و پزشکی متولی یا یکی از ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشد، اما به نظر می‌رسد که این امر محقق نمی‌شود و این امر به نگاه مسئولان بازمی‌گردد. اگر مسئولان نگاه فرادستگاهی به جهاد دارند باید این نگاه را ارتقا بخشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با یادآوری اینکه نگاه به جهاددانشگاهی باید نگرش فرا دستگاهی باشد تا این نهاد بتواند نقش خود را به عنوان حلقه اتصال بین دستگاه‌ها مختلف در فضای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بهداشتی ایفا کند، از مسئولان خواست تا به این نهاد به عنوان نهادی جریان‌ساز بنگرند تا این مجموعه بتواند به بهترین شکل نقش‌آفرین و امیدآفرین باشد.

منصوری در پایان با بیان اینکه افرادی همچون مرحوم آشتیانی شخصیت برجسته جهاد دانشگاهی است و افراد تأثیرگذار در این مجموعه باید معرفی شوند، ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان باید شخصیت‌های برجسته استان که در سطوح مختلف استانی، کشوری و بین‌المللی منشأ اثر و برکت بودند را به واسطه در اختیار داشتن دو خبرگزاری مهم معرفی و به آن ضریب رسانه‌ای دهد. این افراد می‌توانند به عنوان الگوهای موفق مطرح باشند.

انتهای پیام
captcha