سوگواره تعزیه در چهارمحال‌وبختیاری برگزاری می‌شود
کد خبر: 4159485
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵

سوگواره تعزیه در چهارمحال‌وبختیاری برگزاری می‌شود

مسئول کانون تعزیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه چهارمحال‌وبختیاری از دهم مرداد در طاقانک آغاز می‌شود، گفت: 11 گروه تعزیه‌خوان استانی در این سوگواره به روایتگری می‌پردازند.

تعزیه خوانی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، علی‌رحم شایان، مسئول کانون تعزیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سوگواره تعزیه چهارمحال‌وبختیاری از دهم مرداد در طاقانک آغاز می‌شود، گفت: 11 گروه تعزیه‌خوان استانی در این سوگواره به روایتگری می‌پردازند.

وی افزود: در سوگواره تعزیه طاقانک جمعی از منتخبان تعزیه‌خوان استان به مدت پنج شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در دو منطقه از این شهر، نسخ عاشورایی و غریب را بازخوانی و اجرا می‌کنند.

وی درباره نُسخی که در این سوگواره اجرا می‌شود، تصریح کرد: هر گروه، سه نسخه پیشنهادی را به دبیرخانه ارائه خواهد کرد تا بنا به نظر داوران یکی از سه نسخه برای اجرا در نظر گرفته شود که تلاش خواهد شد نسخ متفاوتی در این سوگواره، روایت شود.

شایان سوگواره تعزیه طاقانک را مقدمه‌ای بر آماده‌سازی گروه‌های تعزیه برای شرکت در سوگواره استانی در پایان ماه صفر دانست و ادامه داد: توجه به هنر تعزیه به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار در استمرار باورهای آیینی و آداب مذهبی و ارتقای این هنر معنوی در استان از اهدافی است که در برگزاری سوگواره‌های تعزیه دنبال می‌شود.

وی بسترسازی برای معرفی هر چه بهتر پیرغلامان و پیشکسوتان تعزیه، ترغیب جوانان علاقه‌مند به فراگیری این هنر و همچنین فرصت تصحیح نسخ مورد استفاده در گروه‌های تعزیه‌خوان استان را نیز از دیگر اثرات برگزاری سوگواره بیان کرد و افزود: هم‌اکنون در شهر طاقانک دو گروه تعزیه‌خوان فعالیت می‌کند که هنروران این شهر توانسته‌اند در اواخر دهه 70، مقام‌های برتر سوگواره‌های ملی عاشورایی را نیز به دست بیاوردند و از این‌رو بنا به درخواست جمعی از تعزیه‌خوانان این سوگواره در این شهر برپا خواهد شد.

مسئول کانون تعزیه چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به 200 گروه تعزیه‌خوان در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است که نظارت بر نحوه اجرا و به‌کارگیری هنروران تعزیه‌خوان در مجالس دهه نخست محرم امسال به‌صورت مستمر انجام شد.

انتهای پیام
captcha