محله‌محوری کمک‌کننده زنانه شدن مدیریت شهر است
کد خبر: 4159492
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
سیدمجید امامی:

محله‌محوری کمک‌کننده زنانه شدن مدیریت شهر است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه در دو دهه گذشته ما شاهد مردسالارتر شدن شهر بودیم، گفت: محله‌محوری و محله‌باوری می‌تواند مردمی سازی مدیریت شهری و زنانه شدن مدیریت شهر را ایجاد کند‌.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست شیوه‌های مردمی‌سازی اداره شهر با محوریت زنان و خانواده امروز دوشنبه ۹ مرداد در مجموعه فرهنگی شهید مفتح برگزار شد.

سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست بیان کرد: محله‌محوری، فناوری و احیای مسجد، مدرسه و خانواده از مواردی است که باید در مردمی‌سازی اداره شهر باید توجه کرد.

وی ادامه داد: مسئله شدن زنان در اداره شهر به زندگی کلان‌شهر و زندگی مدرن مربوط می‌شود. من از مخالفان تهران هستم و تهران را شهر نمی‌دانم زیرا در حقیقت چند شهر به هم ریخته است. شهر اساساً امر مدرنی است و حتماً شهر با آبادی تفاوت دارد. بخش عمده مسائل اخلاق عمومی مربوط به شهر است. 

امامی اظهار کرد: نقش زنان و مردان در نسبت با زیست شهر در گذشته کاملاً محقق می‌شد و زنان دارای حق رأی، مشارکت و فعالیت بودند اما کلان‌شهرها به خاطر شرایط خاص مردسالار‌ هستند. مثال‌های بسیاری برای مدیریت شهر بر ضد خانواده بودن وجود دارد. باید به شهرهای اصیل ایران مراجعه کرد و مشاهده کرد که چگونه زنان کنش خود را در خانه، محله و شهر ایفا می‌کنند. 

وی با بیان اینکه محله‌محوری و محله‌باوری می‌تواند مردمی‌سازی مدیریت شهری و باز زنانه شدن مدیریت شهر را ایجاد کند، گفت: در دو دهه گذشته ما شاهد مردسالارتر شدن شهر بودیم. اساساً محله یک نسبت جدی با خانه به عنوان خانواده دارد. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: ما ممکن است میلیاردها تومان هزینه کنیم تا کلی از مشاغل زنانه شکل بگیرد اما نهایتاً در بهترین حالت یک‌ کسب و کار زنان باید در ساختار سرمایه سالار شهر ادغام شود ولی اساساً محله‌محوری مسئله اشتغال زنان را درون خود محله پاسخ می‌دهد. محله‌محوری اکنون در حال تبدیل شدن یک سیاست در کل کشور است. 

امامی تأکید کرد: باید به فناوری و نوآوری فرهنگی توجه کرد و از این طریق بیشتر به احیا و معاصرسازی ظرفیت‌های عمیق شهر و خانواده پرداخت. مدیریت خانواده یعنی خانه‌داری و مادری و این یکی از بزرگ‌ترین فناوری‌های زندگی در همه جامعه است. اگر فرایند فناوری و نوآوری فرهنگی توجه نشود زنان در شهر و زیست کنونی یا مرد می‌شوند یعنی مرد‌وار رفتار می‌کنند و یا مجبورند یک زیست طرد شده باشند. 

وی تصریح کرد: حجاب این قدرت را به زن می‌دهد که زن بماند و در شهر زیست کند و پستونشین خانه نباشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: باید به «فمیلی تک‌ها» توجه کرد؛ این فناوری‌ها والدگری را تسهیل می‌کند و موضوع مورد نیاز امروز کشور است. متأسفانه ما فناوری خانواده را با تأخیر ۵۰ ساله از غرب برداشت کردیم و بیشتر به فناوری‌های فردگرا توجه داشتیم. 

وی اظهار کرد: علت اینکه زنان نقش محوری در کلان شهر ندارند، این است که سفره را از زندگی کلان شهری گرفتیم در صورتی که در گذشته این وضعیت به گونه دیگری بود و سفره و سفره‌داری سبب سربلندی و فخر زن بود.

امامی با اشاره به نقش مثبت زنان در حوزه محیط زیست بیان کرد: قهرمانان محیط زیست زنان و مادران هستند زیرا آن‌ها هستند که محیط زیست را می‌فهمند. زنان در شهر مشارکت ندارند زیرا مجبورند بچه‌های خود را به نظام صنعت‌سازی سرمایه‌سالار بسپارند. 

وی در پایان اضافه کرد: باید بازی را با محوریت زنان و خانواده احیا کرد. نظام نوآوری فرهنگی ما ایراد دارد که نتوانسته بازی را احیا کند؛ محور بازی خانواده است و می‌تواند به نظام خانواده کمک کند.

انتهای پیام
captcha