تهران آخر هفته را با تب و لرز گذراند
کد خبر: 4159681
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
بر خط جامعه

تهران آخر هفته را با تب و لرز گذراند

مردم کشورمان طی هفته‌ای که گذشت گرم‌ترین روز‌های سال را سپری کردند و دمای ۴۰ درجه، آخر هفته ایرانی‌ها را به تعطیلی کشاند. همچنین زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر ۱۲ مرداد، جوادآباد تهران را لرزاند.

بر خط جامعهدر بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که در ادامه به بازخوانی آن‌ها می‌پردازیم. 
 
در هفته‌ای که گذشت، مردم کشورمان، گرمترین روز‌های سال را سپری کردند و دمای ۴۰ درجه، آخر هفته ایرانی‌ها را به تعطیلی کشاند. در این راستا وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی هشدار‌هایی را به منظور حفظ سلامت شهروندان، توصیه کردند که رعایت آن‌ها ضروری است. ایکنا نیز در گفت‌وگو با حسین رضایی‌زاده، معاون توسعه سلامت دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بررسی راهکارهای طب ایرانی برای مقابله با گرمازدگی پرداخت. 
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
بررسی فرآیند عاشورا از نگاه تاریخی و جامعه‌شناسی با حضور سیدمحمود نجاتی حسینی، دین‌پژوه و مدیر گروه دین انجمن انسان‌شناسی ایران به مناسبت ماه محرم در قالب سلسله درس گفتار‌هایی آغاز شده است و به صورت روزانه منتشر می‌شود. تاکنون ۷ شماره از آن همراه با ویدئو در خروجی ایکنا قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

عاشورا؛ تلاقی نگاه سکولار یزیدی و الهیاتی امام حسین(ع)

چهار نگاه کلیدی برای فهم عاشورا

نگاه امام حسین(ع) به حکومت یزیدی و مردم زمانه + فیلم

عاشوراشناسی؛ از گفتار تا کردار امام حسین(ع) + فیلم

چرا کنشگران اصلی عاشورا فقط بنی‌هاشم بودند + فیلم

بررسی درس‌های عاشورا برای دنیای مدرن + فیلم

عاشورا چگونه در یک فرآیند تاریخی شکل گرفت + فیلم


 همچنین سرویس اجتماعی ایکنا طی هفته‌ای که گذشت سلسله یادداشت‌هایی با سرتیتر «به عشق حسین» منتشر کرد که به مکارم اخلاقی که به ویژه در سیره و سنت امام حسین(ع) تبلور داشته، اما گاهی در زندگی روزمره خود از آن غافل می‌شویم و حال همزمان با عزاداری برای سید و سالار شهیدان باید به تقویت این فضائل نیز بپردازیم پرداخته است و تاکنون یادداشت‌هایی درباره خوش‌اخلاقی با خانواده و شهروندان، دوری از غیبت، صبر، سپاسگزاری، فروبردن خشم، صله رحم و صداقت منتشر شده است.

محرم مدرسه تربیتی کامل است
 
ایام محرم فرصتی خوبی برای تربیت کودکان در مکتب حسینی است تا بیش از پیش با مفاهیم و آموزه‌های این مکتب درس‌آموز آشنا شوند. به همین منظور با رضوان حکیم‌زاده، دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه تهران به گفت‌وگو نشستیم. حکیم‌زاده درباره ضرورت حضور کودکان در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) گفت: دهه محرم و عاشورا یک مدرسه تربیتی کامل است و با توجه به اینکه حماسه عاشورا برای همه رده‌های سنی، قهرمانان و الگو‌های خاص خود را دارد و از طفل شش ماهه تا پیرمرد هشتاد ساله می‌توانند الگو‌های خودشان را از قهرمانان حماسه عاشورا، زنان، مردان، نوجوانان و کودکان پیدا کنند؛ بنابراین حضور کودکان در مراسم عزاداری به عنوان فرصت تربیتی می‌تواند در سه بعد فردی، اجتماعی و معنوی باعث رشد آن‌ها شود.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
نحوه دریافت اولویت فیش عمره و حج 
 
براساس گزارش ایکنا؛ در کشور ما پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پشت نوبت عمره مفرده قرار دارند و در انتظاری طولانی برای رسیدن نوبت خود برای اعزام به سرزمین وحی هستند. این انتظار به دلیل تعطیلی و عدم اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده از سال ۹۴ تاکنون طولانی‌تر نیز شد، اما براساس شنیده‌ها پس از ماه صفر اعزام به عمره مفرده از سرگرفته می‌شود.
 
بسیاری از ودیعه‌گذاران عمره مفرده و حتی حج تمتع که فیش در اختیار دارند به دلیل همین طولانی شدن انتظار اطلاع دقیقی از اولویت اعزام خود ندارند. این افراد برای دریافت اطلاعات فیش عمره و حج تمتع خود می‌توانند کد دستوری #۶۴۵۱۱*۴* را در تلفن همراه خود شماره‌گیری کنند. 
 
برنامه تحولی جهاددانشگاهی
 
حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در آستانه سالروز تأسیس جهاددانشگاهی در نشست خبری گفت: در آینده اولین برنامه جهاددانشگاهی برنامه تحولی این سازمان است که به زودی تدوین خواهد شد و از وجود اساتید متخصص در تدوین این طرح استفاده خواهد شد. در این طرح باید نقاط قوت و ضعف جهاددانشگاهی دیده شده و ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف برطرف شده و مسیر جهاددانشگاهی در آینده به خوبی مشخص شود.
 
در این نشست، یعقوب فتح‌اللهی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز گفت: در روز مراسم سالگرد جهاددانشگاهی از چهار عنوان طرح برگزیده و جدید که بخشی از نیاز‌های کشور را برطرف می‌کند، رونمایی خواهد شد. کیت تشخیص و پایش سرطان، طرح ویژه سلول‌های بنیادی در رابطه با درمان ضایعات سلولی در بدن، بازیافت اسید از اسید سوخته در صنایع فولاد، ارتباط کاربران با شبکه‌های آی‌تی و تولید آنتن‌های نسل پنجم، چهار طرح منتخب این مراسم خواهند بود.
 
آسیب‌دیده‌ترین جامعه در تاریخ صدر اسلام
 
سیدمحمد حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با ایکنا درباره امام سجاد(ع) و جامعه عصر ایشان گفت: جامعه عصر امام سجاد(ع) آسیب‌دیده‌ترین جامعه در تاریخ صدر اسلام است؛ چراکه از یک سو شاهد اقتدار حداکثری امویان به حاکمیت یزید بن معاویه هستیم و از سوی دیگر خشونت در بالاترین سطح نسبت به شیعیان رخ داده و جامعه شیعه در سخت‌ترین شرایط در حال زیستن است. نمونه بارز این مسائل واقعه عاشورایی است که در نوع خود بی‌نظیر است. 
 
وی افزود: امام سجاد(ع) توانستند در آن شرایط استثنایی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی چنین مکتبی را پایه‌ریزی و احیا کنند و بهترین و بزرگترین عملکرد ایشان همین مسئله احیای مکتب شیعه حقیقی است. جامعه اسلامی پس از واقعه عاشورا و کشته شدن شخصیت‌های برجسته اسلام، عملاً هیچ شناختی نسبت به سلسله امامت نداشت. از طرف دیگر تبلیغات وسیعی که بنی‌امیه نسبت به خاندان رسالت داشت، آثار خود را در جغرافیای جهان اسلامی گذاشته بود و امام سجاد (ع) با چنین تهدیدی یعنی عدم شناخت جامعه نسبت به سلسله امامت مواجه بود.
 
متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
گفت‌وگو امری غیرتزئینی است
 
بخش نخست گفت‌وگوی ایکنا با هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات طی این هفته منتشر شد. وی درباره گفت‌وگو و نقدپذیری اجتماعی گفت: برای امکان و امتناع گفت‌وگو و نقد باید چند سطر را در نظر گرفت؛ سطر اول معرفتی است. فهم ما از گفت‌وگو یا نقد چیست؟ گفت‌وگو به معنای دعوت دیگری به مشارکت در خلق وضع جدیدی است یا به معنای اسقاط خصم؛ یعنی می‌خواهیم طرفی را که با ما دشمن است به سکوت وادار کنیم. ‌به لحاظ نظری اهمیت موضوع مشخص است؛ بنیاد و توسعه فرهنگ در انتخاب استوار است و این انتخاب مبتنی و متکی بر قدرت فهم درست و گزینشگری بوده که در نقد مستتر است. اگر بخواهیم هر فرهنگ زنده‌ای را در طول تاریخ و امروز با توجه به تأثیراتی که انقلاب ارتباطات و شکل‌گیری جامعه شبکه‌ای داشته است مطالعه کنیم، هر فرد و جامعه‌ای در معرض جریان پرحجم اطلاعات و دانش قرار می‌گیرد و برای اینکه منفعل نباشد و بتواند از این ظرفیت و فرصت استفاده کند، باید قدرت گزینش و انتخاب داشته باشد و همین موضوع پایه‌های فرهنگ نقد و نقدپذیری را بنا می‌کند.
 
وی با اشاره به جایگاه گفت‌وگو و فرهنگ نقد و نقدپذیری در اندیشه دینی نیز بیان کرد: به عنوان کسی که همیشه کوشیده‌ام تا بر پایه باور‌های دینی زندگی کنم، فهمی که دارم این است که قرآن کتاب مقدس ما بنای رسیدن به حکمت و تزکیه را شنیدن گفته‌های متفاوت و بالا رفتن قدرت انتخاب می‌داند، مانند «بَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَه»؛ یعنی اول گفته‌ها را می‌شنوند و بعد تبعیت می‌کنند نه اینکه خودشان را مالک حقیقت بدانند.
 
مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
لایحه جدید حجاب در صحن علنی مجلس
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در جمع اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر استان کرمان بر تقویت تشکل‌های مردمی تأکید کرد و خواستار تقویت شبکه مجازی آمران به معروف و ناهیان از منکر، استفاده از ظرفیت‌های بسیج و آموزش فعالان عرصه فریضتین شد. کمیسیون‌های مجلس با دعوت از کارشناسان بخش‌های مختلف، لایحه جامعی را که قدرت بازدارندگی خوبی دارد، تهیه کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: لایحه تدوین شده در بحث عفاف و حجاب از هفته آتی جهت رأی‌گیری به صحن علنی مجلس خواهد آمد.
 
زائران اربعین در سامانه سماح ثبت نام کنند
 
حمیدرضا محمدی، سرپرست معاونت امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره ثبت نام متقاضیان پیاده روی اربعین در سامانه سماح به ایکنا گفت: علاوه بر زائران تمام افرادی که در قالب پزشک، پرستار، کادر درمان، موکب‌دار و خادم قصد حضور در مراسم اربعین حسینی را دارند باید این سامانه ثبت‌نام کنند. با ثبت‌نام در سامانه سماح و پرداخت حق بیمه حداقل ۳۵ هزار تومانی تمام زائران و خادمان اربعین حسینی می‌توانند از پوشش خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه آغاز پیاده‌روی اربعین مردم ایران از سوی مسئولان ستاد مرکزی اربعین اول ماه صفر اعلام شده و مردم می‌توانند از همین تاریخ زمان سفر خود را در سامانه سماح ثبت کنند و تعداد مرز‌های خروجی ما نیز افزایش یافته و دو مرز ما که در سال‌های قبل ظرفیت خروجی محدودی داشتند ۲۴ ساعته شده‌اند، بنابراین مشکل و محدودیتی برای خروج زائران بروز نخواهد کرد و ستاد مرکزی، زمان سفر اربعین را اول تا ۲۵ صفر اعلام کرده است و ما نیز برای همین مدت ثبت‌نام خواهیم داشت.
 
نامه قرائتی به صحرایی
 
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور نیز در نامه‌ای خطاب به مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، گزیده‌ای از تذکرات حوزه فرهنگی نماز به وزرای سابق آموزش و پرورش را مکتوب کرد. این نامه شامل ۳۹ بند است که بر اقامه نماز در مدارس و تقویت حضور امام جماعت در مدارس تأکید کرده است.
 
ساخت دروازه قرآن در تهران 
 
رئیس شورای شهر اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در ارتباط با طرح دو فوریتی ایجاد و ساخت یادمان یا دروازه‌ای در شهر تهران با نام «قرآن» کریم گفت: ما تا به حال در ورودی‌های تهران دروازه قرآن نداشتیم و قرار است که چند دروازه ورودی برای شهر تهران ساخته شود و شهرداری نام یکی از این دروازه‌هایی که ساخته می‌شود را به نام قرآن مجید اختصاص دهد. 
 
با توجه به اینکه این اقدام در واکنش و اعتراض به قرآن‌سوزی‌ها و هتک حرمتی است که متأسفانه نسبت به قرآن مجید در بعضی کشور‌های اروپایی انجام شده است، طرح دوفوریتی الزام شهرداری به ساخت دروازه قرآن در تهران، به اتفاق آراء به تصویب رسید.
 
پلاسما را خام‌فروشی نکنید
 
بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت در مراسم روز ملی اهدای خون با اشاره به رشد علمی کشورمان در حوزه انتقال خون تصریح کرد: در آزمایشات مولکولی سطح بالایی داریم و بسیاری از این آزمایش‌ها با طب پیشرفته انجام می‌شود، اما با وجود این پیشرفت‌ها باید از خام فروشی پلاسما بی‌نیاز شویم و امیدواریم این نقیصه به زودی رفع شود و در آینده نزدیک شاهد افتتاح خط تولید مشتقات پلاسما باشیم. همچنین IVIG نیز در بسیاری از بیماری‌های ایمنی مورد نیاز است و امیدوارم خودمان تولید کنیم.
 
فرهنگ رویان را اشاعه دهیم
 
حسن مسلمی‌نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا در آستانه چهل‌وسومین سالگرد تأسیس این نهاد انقلابی بیان کرد: جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است که تجربه مشابهی در پیش از انقلاب وجود نداشت. ایجاد چنین نهاد تحقیقاتی در وضعیت تحریم کامل ابتدای انقلاب که دسترسی به علم، فناوری و صنعت نداشتیم و کشور‌ها ما را در تنگنای سختی قرار داده بودند کار دشواری بود، اما خوشبختانه جهاددانشگاهی توانست در این تنگنا و تحریم‌ها موفقیت‌های زیادی داشته باشد.
 
وی افزود: وقتی مرکز رویان می‌خواست تشکیل شود و به موضوع سلول‌های بنیادی بپردازد کسی باور نمی‌کرد که ایران با این وضعیت علمی بتواند به چنین موفقیتی دست پیدا کند، اما عده‌ای از جوانان توانستند با توکل بر خدا و ایمان و تعهدی که داشتند این موفقیت را بدست آورند. مدیریت خوبی هم انجام شد و علاقه‌ای که مقام معظم رهبری نسبت به جهاددانشگاهی دارند ناشی از این است که یک نهاد انقلابی با تلاش، کوشش، ایمان و با کار‌های تحقیقاتی توانسته موفقیت‌های زیادی بدست بیاورد و توصیه می‌کنند که این نهاد باید برای سایر نهاد‌ها الگو شود.
 
رئیس جهاددانشگاهی ادامه داد: رویان یک فرهنگ است که در کشور ایجاد شده و باید آن را اشاعه دهیم. نهادی که از صفر شروع کرده و با توجه به اینکه تحریم بودیم اکنون در موقعیت جهانی قرار گرفته است. جوانانی که الگو و رهبری آن‌ها با مرحوم کاظمی آشتیانی بوده، با تلاش و جدیت، ایمان و علم را با هم ترکیب کردند و موفقیت‌های بزرگی بدست آوردند. این اتفاق نباید فراموش شود و باید در بین مجموعه جهاددانشگاهی و کل کشور اشاعه داده شود.
 
حرکت در مرز دانش ناباروری
 
علی صادقی‌تبار، مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن‌سینا در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه «پایان ناباروری» شعار پژوهشگاه ابن‌سیناست، به تشریح نحوه تحقق این شعار پرداخت و گفت: متأسفانه از هر پنج زوج یک زوج مشکل ناباروری دارد و ما امیدواریم بتوانیم این مشکل را درمان کنیم. ما براساس آخرین یافته‌ها و مرز‌های دانش در حوزه درمان ناباروری حرکت می‌کنیم و در برخی از حوزه‌ها نیز حرف نو و جدید برای درمان داریم و در برخی از حوزه‌ها پیشرو هستیم. مثلاً برای درمان بیماری اندومتریوز که درصد زیادی از بانوان نابارور مبتلا به آن هستند در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا مرکز بسیار پیشرفته و مجهزی با بهره‌مندی از جراحان به نام و توانمندی وجود دارد که این بیماری را درمان می‌کنند؛ یا بخش درمان‌های جایگزین پژوهشگاه که با استفاده از فرایند‌های اخلاقی، حقوقی و پزشکی خدمات را ارائه می‌دهد و خانواده‌های زیادی با اطمینان خاطر از این خدمات صاحب فرزند می‌شوند.
 
زلزله تهران را لرزاند
 
مرکز لرزه‌نگاری کشور نیز اعلام کرد؛ زلزله‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر ساعت ۰۰:۴۳ بامداد ۱۲ مرداد، جوادآباد تهران را لرزاند. محل دقیق این زلزله جنوب شرقی ورامین بوده و هیچ خسارتی در پی نداشته است.
انتهای پیام
captcha