پیشنهاداتی برای رفع مشکلات پژوهش قرآنی
کد خبر: 4160182
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳

پیشنهاداتی برای رفع مشکلات پژوهش قرآنی

حافظ کل قرآن کریم با اشاره به ارائه راهکارهای پژوهشی برای حل مشکلات جامعه به‌صورت مسئله‌محور گفت: باید پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی مورد توجه و حمایت قرار گرفته و حتی مجلات علمی معتبر قرآنی در سطح جامعه مستمرا منتشر شود.

مصطفی فریدونی، حافظ کل قرآن کریم در خراسان‌جنوبیمصطفی فریدونی، حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به چالش‌های پژوهش قرآنی اظهار کرد: گاهی از کار پژوهشی در عرصه قرآنی فاصله می‌گیریم و این امر ناشی از عدم توجه سازمان‌های متولی قرآنی است. امروز نیازمند تولید محتوای متناسب با نیازهای روز جامعه هستیم؛ تولید محتوا در قالب‌های هنری و رسانه‌ای نو نیاز نسل امروز است که گاهی در عرصه قرآنی نادیده گرفته می‌شود که این امر آسیب و خلأ بزرگی برای ادامه روند فعالیت قرآنی است و در درازمدت تأثیر آن را خواهیم دید.

وی با بیان اینکه قبل از توجه به محتواسازی نیازمند حمایت از هنرمندان و پژوهشگران این رشته‌ها هستیم تا با تلفیق این موارد به سمت محتواسازی متناسب با نیاز پیش رویم، تصریح کرد: از سویی، یادداشت‌های نوین علمی قرآنی که مسائل روز را حل کند، باید در زمره فعالیت‌ها قرار گیرد تا مخاطب بداند قرآن راهکارهای بسیاری برای سبک زندگی دارد.

فریدونی با اشاره به ارائه راهکارهای پژوهشی برای حل مشکلات جامعه به‌صورت مسئله‌محور اظهار کرد: باید پژوهش‌های دانشگاهی کاربردی مورد توجه و حمایت قرار گرفته و حتی مجلات علمی معتبر قرآنی در سطح جامعه مستمرا منتشر شود.

وی با بیان اینکه رویکردهای قرآنی مناسب باید در حوزه‌های علمیه، مدارس و دانشگاه‌ها دیده شود و نباید مورد غفلت قرار گیرد، افزود: در پرداختن به پژوهش هدفمند باید نیازهای بومی هر استان یا منطقه را دیده و براساس آن برنامه‌ریزی کرد، چراکه قرآن برای تمام زندگی انسان‌ها برنامه دارد.

این حافظ قرآن با بیان اینکه تخصیص اعتبارات مناسب نیز باید متناسب با طرح‌های پژوهشی استانی دیده شود، تصریح کرد: برگزاری همایش‌های محتوایی و تبادل تجربیات بر مبنای رشد پژوهش‌های قرآنی برای حل نیازهای جامعه می‌تواند اثرگذار باشد حال آنکه از این موارد بسیار فاصله گرفته و تنها به برنامه‌های روتین سالانه هر سازمان چشم دوخته‌ایم.

فریدونی با بیان اینکه بهره‌گیری از طرح‌های پژوهشی نیازمند تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی است، بیان کرد: به تحول در اجرای برنامه‌ها نیاز داریم و برای حمایت از پژوهش‌ها نیاز به دوری از موازی‌کاری بین ادارات مسئول است.

این حافظ قرآنی تصریح کرد: باید از کار آموزشی صرف فاصله گرفته و به جذب مخاطب بپردازیم و بخشی از این کار و هدف با همت ادارات مربوطه و رسیدن به پژوهش قرآنی هدفمند اثرگذار محقق خواهد شد. این امر نباید در روزمرگی‌های ادارات متولی قرآن گم و فراموش شود.

انتهای پیام
captcha