اجرای طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی در همدان
کد خبر: 4160197
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶

اجرای طرح توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی در همدان

سرپرست جهاددانشگاهی واحد همدان از اجرای طرح تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی مبتنی بر کارآفرینی به سفارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد و گفت: نتایج این طرح به‌عنوان سند بالادستی برای تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان همدان استفاده خواهد شد.

مهدی میرزاپور، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد همدانمهدی میرزاپور، سرپرست جهاددانشگاهی واحد همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، از اجرای طرح تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی مبتنی بر کارآفرینی به سفارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد و گفت: نتایج این طرح به‌عنوان سند بالادستی برای تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان همدان استفاده خواهد شد.
 
وی افزود: این طرح در 327 روستا، 18 بخش و 26 دهستان منتخب استان توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) با همکاری گروه پژوهشی مطالعات توسعه کارآفرینی و اشتغال پایدار روستایی جهاددانشگاهی استان در حال اجراست. 

میرزاپور بیان کرد: این طرح در 75 روستا، چهار بخش و هفت دهستان ملایر، 58 روستا، دو بخش و دو دهستان نهاوند، 37 روستا، دو بخش و سه دهستان تویسرکان، 33 روستا، دو بخش و چهار دهستان کبودراهنگ، 30 روستا، یک بخش و دو دهستان اسدآباد، 23 روستا، دو بخش و سه دهستان همدان، 18 روستا، دو بخش و دو دهستان بهار، 23 روستا، یک بخش و یک دهستان رزن، 17 روستا، یک بخش و یک دهستان درگزین و 13 روستا، یک بخش و یک دهستان فامنین در حال اجراست. 

سرپرست جهاددانشگاهی واحد همدان شناخت علمی و تحلیل راهبردی مزیت‌ها، توانمندی‌ها و تنگناهای اساسی توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی، بسترسازی برای رفع تنگناها و بهره‌گیری از توانمندی‌های توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی و یکپارچه‌سازی، هدفمندکردن و تعیین اولویت‌‎های سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی اشتغال‎زا در روستاهای هدف را از جمله اهداف این طرح دانست. 

وی تقویت ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید تولیدی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تولید با مشارکت بخش غیردولتی، تقویت و نهادینه‌سازی مشارکت بخش عمومی، خصوصی، تعاونی و مردمی در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در روستاهای هدف را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح با فرمانداران ۱۰‌گانه استان، بخشداران، رؤسای شورای اسلامی روستاها و دهیاران جلساتی تشکیل شده است. 

میرزاپور ادامه داد: در گام دوم اجرای طرح، محققان و کارشناسان از هر روستا بازدید کرده و مصاحبه‌های عمیق فردی با دهیار، اعضای شورای اسلامی روستا، ذی­نفعان کلیدی روستا، معتمدین محلی و کارآفرینان هر روستا در راستای شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی هر روستا و در نهایت اولویت‌بندی طرح‌ها به روش ارزیابی مشارکتی روستایی (PRA) انجام شد. گام اول و دوم طرح کامل اجرا شده و به پایان رسیده و حدود 30 نفر در انتهای گام دوم با این طرح همکاری داشتند. 

وی گام سوم طرح را جلسه با سازمان‌ها و ادارات مرتبط با طرح از جمله جهاد کشاورزی، اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی و گردشگری، کل فنی و حرفه­‌ای و بانک­‌های عامل و در نهایت استفاده از توان ستاد علمی طرح متشکل از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و تدوین سند نهایی برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستاهای مورد بررسی به تفکیک هر روستا و دهستان برشمرد.

انتهای پیام
captcha