نگاهی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی همدان در یک سال گذشته
کد خبر: 4160347
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

نگاهی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی همدان در یک سال گذشته

سرپرست جهاددانشگاهی واحد همدان گفت: طی سال گذشته ۱۰۵ برنامه فرهنگی با عناوین مختلف از جمله مسابقات ملی مناظره دانشجویی، مسابقه معرفی سه دقیقه‌ای کتاب، دیدار با خانواده شهدا و ۴۵ نشست تخصصی مرتبط با موضوعات روز در خبرگزاری‌های معاونت فرهنگی این واحد برگزار شده است.

مهدی میرزاپور، سرپرست جهاد دانشگاهی واحد همدانبه گزارش ایکنا از همدان، مهدی میرزاپور، سرپرست جهاد‌دانشگاهی واحد همدان، امروز، 14 مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران به‌مناسبت چهل‌وسومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی از سال ۱۳۵۹ که تشکیل شد اغلب فعالیت‌های آن در زمینه انجام کارهای بر زمین مانده بود و در این سال‌ها کارهای بزرگی انجام داده است.

وی افزود: چهار طرح فناورانه در طرح هفتم توسعه به جهاد محول شده است که این چهار مأموریت در زمینه آب شیرین‌کن‌ها، مولدسازی معادن، ساخت قطارهای برقی و حوزه سلامت و ژن است.

میرزاپور با اشاره به فعالیت‌هایی که طی یک سال گذشته در همدان انجام شده است، اظهار کرد: در حوزه پژوهشی چند بخش به‌صورت ویژه در حال پیگیری است، از جمله تجهیز مرکز درمان ناباروری این واحد که از یک ماه گذشته تأمین تجهیزات مکانیکی و پزشکی آن آغاز شده است، این مرکز با توجه به آیین‌نامه‌های وزارت بهداشت نیازمند تغییرات و کسب استانداردهای وزارت بهداشت است و امیدواریم از نظر ساختار مکانیکی تا پایان آبان‌‌ماه تجهیز شود اما از لحاظ پزشکی نیازمند تخصیص بودجه است، چراکه این حوزه جزء پرهزینه‌ترین بخش‌های درمانی است.

سرپرست جهادداشگاهی واحد همدان یادآور شد: ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات تاکنون برای این مرکز خریداری شده و برای آغاز به کار و نه در حد ایده‌آل، نیازمند ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان بودجه است، تأمین اعتبار از دو محل سفر رئیس‌جمهور به استان و ستاد اجرایی فرمان امام صورت می‌گیرد، ۱۲ میلیارد از محل سفر رئیس‌جمهور به استان اختصاص پیدا کرده که تاکنون پنج میلیارد آن تخصیص پیدا کرده، بخش دیگر از این اعتبار به مبلغ یک میلیارد از ستاد اجرایی فرمان امام‌ تخصیص پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی این مرکز با کمبود نیروی انسانی فوق تخصص در حوزه درمان مواجه هستیم، گفت: تاکنون با دو فوق تخصص برای همکاری در این مرکز صحبت شده است، در صورت راه‌اندازی مرکز، تعرفه‌های آن با سطح دو یعنی تعرفه‌ای بین خصوصی و دولتی محاسبه می‌شود.

میرزاپور به فعالیت سلامتکده طب سنتی طی یک سال گذشته در دو نوبت صبح و بعد‌ازظهر اشاره‌ کرد و افزود: طی یک سال گذشته چهار هزار نفر از خدمات این سلامتکده بهره‌مند شده‌اند. در حوزه معاونت پژوهشی با توجه به قرارداد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی مبتنی بر کارآفرینی به سفارش سازمان مدیریت تدوین شده و در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در حال اجراست. 

وی با اشاره به فعالیت مراکزی در حوزه تخصصی و عمومی در این واحد اظهار کرد: مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌های واگیردار و سرطانی ذیل پژوهشکده سرطان جهاددانشگاهی کشور فعالیت می‌کند. همچنین طرح پژوهشی حمایت از برنامه‌های اولویت‌دار استان با عنوان «تحکیم و تعالی خانواده» که با معاونت اجتماعی استانداری در حال برگزاری است و طرح نگارش و تدوین سند راهبردی کاهش طلاق در استان اجرا می‌شود.

میرزاپور با اشاره‌ به ارائه خدمات عمومی این واحد در بخش‌های مختلف گفت: آزمایشگاه تشخیص طبی جهاد سال گذشته به ۱۲۵ هزار نفر ارائه خدمت داشته و ۵۵۵ نفر از خدمات خون بندناف همدان، ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات طب کار و ۵۵۱ نفر از خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند شده‌اند. همچنین خدمات شغلی برای چهار هزار و ۶۰۰ نفر در طرح خودکفایی مددجویان کمیته امداد ارائه شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های واحد همدان در حوزه معاونت آموزشی بیان کرد:  خدمات مختلفی در سه مرکز آموزش کوتاه‌مدت که دو مرکز در همدان و یک مرکز در ملایر مشغول است ارائه شده است و برای فراگیران آزاد در حوزه آموزش عمومی و تخصصی فعالیت می‌کند، پنج هزار و ۱۳۶ نفر در حوزه فراگیر آزاد بهره‌مند شده‌اند، بخشی از این آموزش‌ها بر‌اساس نیازها و فراخور ادارات و سازمان‌ها برگزار می‌شود که در این زمینه بیشتر از هشت هزار نفر و ۲۲۴ هزار نفر ساعت طی سال گذشته از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند. آموزش تخصصی این واحد در قالب دو مرکز آموزش علمی کاربردی و مؤسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی یک هزار و 300 نفر دانشجو دارند.

میرزاپور ادامه داد: طرح‌های مختلفی در حوزه پژوهشی و ایسپا با ادارات مختلف از جمله شرکت گاز در دست اجراست، همچنین مرکز سفال این واحد به‌منظور کاهش کلسیت از خاک رس با رویکرد پژوهشی مشغول بررسی و تحقیقات است.

وی ادامه داد: در معاونت فرهنگی سه خبرگزاری ایکنا، ایسنا و سیناپرس در حوزه‌های مختلف عمومی و تخصصی مشغول به فعالیت هستند، مرکز افکار سنجی ایسپا نیز در این معاونت در نظرسنجی‌ها فعالیت دارد.

میرزاپور یادآور شد: طی سال گذشته ۱۰۵ برنامه با عناوین مختلف از جمله مسابقات ملی مناظره دانشجویی، مسابقه معرفی ۳ دقیقه‌ای کتاب، بازدید از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ویژه دانشجویان، دیدار با خانواده شهدا و  ۴۵ نشست تخصصی مرتبط با موضوعات روز در خبرگزاری‌ها این معاونت برگزار شده است. شش کارگاه سلامت بانوان، واکاوی علل بدرفتاری کودکان، نشست بررسی مهم‌ترین چالش‌های خانواده با بررسی نقش محوری زن، نشست بررسی وضعیت شعر آیینی و جایگاه آن در همدان و... از جمله عناوین این برنامه است.

وی ادامه داد: در مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی ۱۱ عنوان کتاب چاپ شده و یا در دست چاپ است، همچنین 10 طرح ملی نیز در زمینه‌های مختلف فرهنگی طی سال گذشته در این معاونت از جمله برگزاری طرح دانشجو متدبر قرآن برگزار شده است.

میرزاپور بیان کرد: مسابقه کتابخوانی به‌مناسبت روز خبرنگار با همکاری خانه مطبوعات استان با کتاب «لهوف» ویژه خبرنگاران استان همدان برگزار می‌شود. همچنین جهاددانشگاهی توانایی برگزاری دوره‌های تخصصی و آموزش خبرنگاری و بازآموزی خبرنویسی و برگزاری جشنواره رسانه‌ای غرب کشور را دارد.

انتهای پیام
captcha