جهاددانشگاهی در تأسیس مراکز فرهنگی و علمی عملکردی به‌موقع دارد + صوت
کد خبر: 4160359
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/ 26

جهاددانشگاهی در تأسیس مراکز فرهنگی و علمی عملکردی به‌موقع دارد + صوت

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در تأسیس مراکز علمی و فرهنگی خود موقعیت‌شناس بوده است، گفت: هر نهادی با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از انگیزه‌ها و اهدافی که برای آن تعیین می‌شود، شکل می‌گیرد و ایجاد سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ایکنا از سوی جهاددانشگاهی براساس یک احساس نیاز، اقدام مؤثری بود.

سیداحمدرضا اخوت

در آستانه چهل‌وسومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، نظر احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران را درباره فعالیت فرهنگی جهاددانشگاهی به ویژه امور قرآن و عترت آن جویا شدیم. مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران به عنوان یک تشکل دانش‌محور در حوزه علوم قرآنی از سال 1383 فعالیت خود را در زمینه آموزش نخبگان قرآنی، برگزاری همایش‌‌های قرآنی و تحقیقات در زمینه انس و تدبر در قرآن آغاز کرده است و قریب 20 سال است که با برپایی دوره‌‌های آموزشی قرآنی در سطوح مختلف و همچنین برگزاری همایش‌‌های گوناگون سعی در آشنایی هر چه بیشتر جامعه هدف خود یعنی قشر دانشجو و فعالان دانشگاهی با کلام وحی دارد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: هر نهادی با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از انگیزه‌ها و اهدافی که برای آن تعیین می‌شود، شکل می‌گیرد و ایجاد سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از سوی جهاددانشگاهی براساس یک احساس نیاز، اقدامی مؤثر و قابل ستایشی بود.

اخوت تأسیس خبرگزاری ایکنا را اقدامی مفید خواند و ادامه داد: در برهه‌ای نیازی احساس شد مبنی بر اینکه خبرگزاری مستقلی برای انعکاس خبرهای قرآنی شکل گیرد، کمااینکه علاوه بر انعکاس اخبار، مسائل روز جامعه نیز از طریق این خبرگزاری انتشار یافت و این امر سیاست هوشمندانه‌ای بود که از سوی دوستان جهاددانشگاهی به انجام رسید.

کد

اخوت با اشاره به اینکه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهاددانشگاهی و خبرگزاری ایکنا از جمله قدیمی‌ترین نهادهای قرآنی کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: در فراز و فرودهای پیش آمده این سازمان، توانسته است در برخی از زمینه‌ها به توفیقات بزرگی دست پیدا کند و مشخصاً ایکنا با ایجاد زبان‌های متعدد و وجود نمایندگانی در کشورهای مختلف علاوه بر پوشش گسترده فعالیت‌های قرآنی در سراسر کشور، وجهه‌ای بین‌المللی به قرآن و مقولات قرآنی داده است.

این کارشناس قرآنی افزود: از جمله نکات حائز اهمیت که سازمان قرآنی جهاددانشگاهی و خبرگزاری بین‌المللی قرآن به آن توجه داشته، این است که تنها به صِرف تولید اخبار قرآنی و انعکاس آنها اکتفا نکرده و توانسته است تحلیل‌ها و تحقیقاتی نیز در این مورد به دست آورده و منعکس کند که البته با توجه به بروز اتفاقاتی از جمله مباحث بودجه و برخی تغییر مدیریت‌ها، شاهد فراز و فرودهایی در این زمینه بودیم که لازم است این سازمان در ادامه راه، جریانات تحلیلی و آسیب‌شناسانه خود را با قوت بیشتری ادامه دهد.

وی به تعامل میان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، ایکنا و مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) اشاره و تأکید کرد: این ارتباط تنگاتنگ همچنان به ویژه در انعکاس اخبار این مجمع استمرار دارد. البته باید قوت بیشتری داشته باشد و مثلاً همانند زمانی که ایکنا در قالب خبرنگاران افتخاری به پوشش فراگیر اخبار و رویدادهای قرآنی می‌پرداخت، شعبه‌ای نیز در این مجمع و تشکل‌های مشابه داشته باشد تا فراگیری بیشتری در اطلاع‌رسانی اخبار قرآنی را شاهد باشیم.

کد

اخوت در پایان گفت: از جمله کارهای دیگری که می‌توان با تشکلی مثل سازمان قرآنی جهاددانشگاهی انجام داد و آن را به حوزه‌های دیگر هم سرایت داد، برگزاری همایش و پویش‌های هنری یا سایر حوزه‌های مرتبط با قرآن است که علاوه بر پوشش خبری و تولید محتوای مناسب، به دلیل تنوع حوزه‌ها افراد بیشتری را نیز در آن مشارکت داد.

امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام
captcha