شیخی: ساختار چابک و مبتنی بر دانش و تعهد دستاوردهای بزرگ جهاددانشگاهی را رقم زده است
کد خبر: 4160755
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/29

شیخی: ساختار چابک و مبتنی بر دانش و تعهد دستاوردهای بزرگ جهاددانشگاهی را رقم زده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بزرگ‌ترین سرمایه جهاددانشگاهی را نیروی انسانی آن دانست و گفت: اگر کارهای بزرگی در جهاددانشگاهی اتفاق افتاده، به دلیل ساختار چابک و پرتوانی است که کارهای زمین‌مانده را متعهدانه و با نگاه دانش‌بنیان انجام می‌دهد و در مسیر تحقق آنها مجاهدانه تلاش می‌کند.

زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس

زهرا شیخی، رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت  مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت امنای جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی پیرامون عملکرد این نهاد گفت: جهاددانشگاهی به معنای واقعی از رویش‌های پربرکت انقلاب اسلامی است که بدون کمترین ادعا اقدامات و دستاوردهای بزرگی را در حوزه‌های مختلف از جمله عرصه‌های علمی و فناورانه رقم زده و این دستاوردها در زندگی مردم از جمله در حوزه پزشکی، ناباروری و درمان سرطان ملموس است.

وی با اشاره به پایه‌های دانش‌بنیان جهاددانشگاهی گفت: این نهاد با تلفیق کار علمی و روحیه جهادی و بر مبنای اتکا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نخبگان جوان داخلی توانسته به پیشرفت علمی کشور کمک بسیار زیادی کند و این ظرفیت بی‌نظیر انسانی در جهاددانشگاهی نیازمند حمایت از سوی مسئولان این نهاد و سایر دستگاه‌ها از جمله مجلس است.


بیشتر بخوانید:


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جهاددانشگاهی برخلاف برخی نهادها که بودجه‌های کلان دریافت می‌کنند با کمترین بودجه در شرایط تحریم، بالاترین بازدهی را داشته و زمینه خودکفایی کشور را در برخی حوزه‌ها همچون کشاورزی، پزشکی و صنعت فراهم کرده است. این مسئله‌ قطعا وظیفه ما مسئولان از جمله نمایندگان را در توجه ویژه به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی و حمایت از این نهاد آن هم در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» مضاعف می‌کند.

دلیل پیشرو بودن جهاددانشگاهی

شیخی تصریح کرد: به اعتقاد من جهاددانشگاهی نهادی پیشروتر از برخی مراکز دیگر علمی و پژوهشی است و بر این باورم که جهاددانشگاهی پل ارتباطی بین دانشگاه و حوزه، دانشگاه و صنعت و وزارتخانه‌های مختلف است و دانشمندان توانمندی در این بستر گسترده علمی پرورش‌یافته‌اند، اما شاید بهره‌برداری لازم از آن نشده است.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت مجلس بزرگ‌ترین سرمایه جهاددانشگاهی را نیروی انسانی آن دانست و گفت: این نیروی انسانی بااخلاص و جهادگر، با مهارت و دانش و خودباوری کارهای بر زمین‌مانده را انجام می‌دهند و همین باعث شده تا جهادانشگاهی موفق به انجام کارهای کاملا خلاقانه‌ای شود که شاید در وهله نخست ورود به این حوزه‌های در مرز دانش و انجام موفقیت‌آمیز آن ممکن به نظر نمی‌رسید.

جرئت جهاددانشگاهی در میدان دادن به نخبگان

شیخی در تشریح مصداقی برخی از این دستاوردها اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه‌های پزشکی پا به پای کشورهای پیشرفته دنیا حرکت می‌کند و فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشکده‌هایی مانند ابن‌سینا، رویان، سرطان معتمد و گیاهان دارویی تنها نمونه‌ای از موفقیت‌های علمی جهاددانشگاهی محسوب می‌شوند که علاوه بر رویکرد پیشگیری، رویکرد درمانی را هم مدنظر خود قرار داده‌اند.

عضو هیئت امنای جهاددانشگاهی تأکید کرد: در واقع اگر کارهای بزرگی در جهاددانشگاهی اتفاق افتاده، به دلیل ساختار چابک و پرتوانی است که کارهای زمین‌مانده را متعهدانه و با نگاه دانش‌بنیان انجام می‌دهد و در مسیر تحقق آنها مجاهدانه تلاش می‌کند.

وی خلاقیت‌محوری، اجازه بروز و ظهور استعادهای نخبه جوان و میدان دادن به آنان را از جمله ویژگی‌های جهاددانشگاهی از ابتدای فعالیت آن دانست و گفت: متأسفانه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، هزینه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را در کشور افزایش داده و با توجه به اینکه بیشتر بودجه جهاددانشگاهی از خود این نهاد تأمین می‌شود و بخش کمتری از بودجه آن از سوی دولت تخصیص می‌یابد، لذا در این وضعیت دولت باید نگاه و حمایت ویژه‌تری از جهاددانشگاهی داشته باشد و دستگاه‌های مختلف دولتی به جای خرید کالای مشابه داخلی از خارج از محصولات با کیفیت نهادی همچون جهاددانشگاهی استفاده کنند.

ضرورت آشنا ساختن مسئولان با توانمندی‌های جهاددانشگاهی  

شیخی در پایان با تأکید بر ضرورت شناخت دقیق مسئولان از قابلیت‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی از مسئولان جهاددانشگاهی درخواست کرد که با تقویت ارتباطات خود با دولت و مجلس، این توانمندی‌ها و پیشرفت‌ها را برای مسئولان معرفی کنند تا مسئولان نیز با آشنایی بهتر از این نهاد برای حمایت از جهاددانشگاهی پای کار بیایند.   

انتهای پیام
captcha