اثرات اجتماعی و معنوی راهپیمایی اربعین تبیین شود
کد خبر: 4160897
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

اثرات اجتماعی و معنوی راهپیمایی اربعین تبیین شود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: در راهپیمایی اربعین باید اثرات اجتماعی و معنوی این اجتماع بزرگ برای زائران تبیین شود.

آیت الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزدبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، امروز، 16 مردادماه در دیدار اعضای کارگروه اربعین با اشاره به اهمیت تبیین اثرات اجتماعی و معنوی پیاده‌روی اربعین گفت: در کارگروه اربعین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به تبیین اثرات اجتماعی و معنوی پیاده‌روی اربعین پرداخته شود، زیرا راهپیمایی اربعین یک تجمع مهم و حسینی است و همین اجتماع اثرات اجتماعی، فرهنگی و معنوی بسیاری بر زائران دارد.

وی افزود: موکب‌ها باید از وجود روحانی آگاه به مسائل و شرایط دینی و فرهنگی برخوردار باشند تا بتوانند استفاده حداکثری از فضای معنوی پیاده‌روی اربعین حسینی داشته باشند.

امام جمعه یزد با اشاره به راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در استان تصریح کرد: پیاده روی اربعین بدیل و جایگزین ندارد، زیرا جنبه‌های جهانی و معنوی راهپیمایی اربعین بسیار متفاوت‌تر از راهپیمایی جاماندگان اربعین است، اما راهپیمایی جاماندگان اربعین اگر به امید کسب ثواب باشد و به شرایطش توجه شود این موضوع به خداوند متعال و نیت شخص وابسته است.

وی افزود: برخی از مردم در روز اربعین حسینی برای اظهار ارادت به امام حسین(ع) فواصلی را طی می‌کنند و به زیارت امامزادگان یا زیارت قبور شهدا در شهرها می‌روند، این گرامیداشت اربعین همراه با عزاداری اگر با ساماندهی همراه باشد، موضوعی خوب و قابل تأمل است.

ناصری تصریح کرد: نباید راهپیمایی جاماندگان اربعین بدون برنامه‌ریزی و ساماندهی برگزار شود، زیرا عدم برنامه‌ریزی در این سبک از راهپیمایی می‌تواند شرایط را در آینده سخت کند و حتی باعث بدعت‌گذاری شود.

امام جمعه یزد با بیان اینکه راهپیمایی اربعین و پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی باید با نیت و هدف الهی باشد، گفت: مشخص بودن مبدأ و مقصد، هدف الهی و گام برداشتن برای کسب آگاهی حسینی از جمله مواردی است که باید در راهپیمایی‌ها و پیاده‌روی اربعین مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید مُبلغانی برای کمک به زائران در موکب‌های موجود در مسیر به صورت دائم مستقر باشند و نسبت به پاسخگویی به سؤالات دینی و اعتقادی زائران اقدام کنند.

ناصری بیان کرد: در زمینه پیاده‌روی اربعین باید آمادگی روحی و معرفتی برای زائران ایجاد شود تا زائر بتواند حداکثر استفاده معرفتی را از این سفر داشته باشد و باعث تثبیت مرام حسینی در زائران شود.

انتهای پیام
captcha