توسعه فرهنگ قرآنی؛ تجلی بخش تعلیم و تربیت متعالی
کد خبر: 4160946
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

توسعه فرهنگ قرآنی؛ تجلی بخش تعلیم و تربیت متعالی

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: توسعه فرهنگ و نشر ارزش‌های قرآنی در تربیت نسل‌های آینده ضرورتی اجتناب ناپذیر و تجلی‌بخش تعلیم و تربیت متعالی است.

طالب محمدی، رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان

طالب محمدی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا از کردستان، گفت: اهمیت فعالیت‌های فرهنگی هنری در حفظ، تقویت، ارتقای سلامت روحی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و تأثیر این فعالیت‌ها بر ارتقای سطح مهارت‌های زندگی و پیشگیری از عوارض ناشی از معلولیت اجتناب ناپذیر است، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از استعدادها و توانمندی‌های بالایی در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند که در صورت خودباوری شکوفا خواهد شد.

وی افزود: بر اساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی در هر یک از دوره‌های تحصیلی اهداف خاصی متناسب با سن و سال دانش‌آموزان در این برنامه‌ها در نظر گرفته شده است، تزکیه و تعلیم همزاد و مکمل هم هستند و رویکرد آموزش و پرورش نیز همواره در این مسیر بوده است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان با اشاره به اینکه ایجاد انس و پیوند كودكان و دانش آموزان با قرآن كریم، می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری كند، بیان کرد: اولیای دانش‌آموزان می‌توانند با ارتباط منسجم و پیوند عمیق با اولیای مدرسه در این امر خطیر نقش مهمی داشته باشند.

وی ادامه داد: 960 دانش‌آموز دوره ابتدایی استثنایی استان در سال تحصیلی 1402-1401 در طرح معنوی سودای بندگی به منظور آموزش عملی وضو و نماز شرکت کردند.

محمدی با مهم دانستن توجه به امر نماز و گسترش فرهنگ آن در مدارس افزود: در راستای تبیین و نهادینه کرد فرهنگ انسان‌ساز نماز طرح سودای بندگی در مدارس استثنایی دوره ابتدایی برای دانش‌آموزان دختر و پسر با نیازهای ویژه استان برگزار  شد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان بیان کرد: به منظور پیشگیری از بروز آسیب‌های تربیتی در آموزش آداب نماز باید تفاوت ظرفیت‌ها، استعدادها، نیازها وخواسته‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه متناسب با محدودیت آنان مورد توجه قرارگیرد.

وی با اشاره به اینکه همه اعمال انسان بر اساس نماز بعنوان نخستین ستون دین محاسبه می‌شود، اظهار کرد: اگر در تعلیم و تربیت، پرورش و تهذیب برای دانش‌آموزان صورت نگیرد در بخش آموزش به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

محمدی با تأکید بر تأثیرگذاری این فرضیه الهی در رشد، تعالی فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی افزود: ترویج و گسترش فعالیت‌های دینی و قرآنی سرلوحه فعالیت‌های پرورشی آموزش و پرورش با نیازهای ویژه است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جشن‌ تکلیف دانش‌آموزی می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت دینی و اعتقادی دانش‌آموزان نقش مهمی را ایفا کند، افزود: نهادینه کردن معارف و مفاهیم اخلاقی تربیتی بین دانش‌آموزان از برنامه‌های اولویت‌دار است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان تقویت فرهنگ قرآنی و دینداری را مهم دانست و اظهار کرد: برگزاری این برنامه‌ها گام مهمی در راستای تحقق ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین است. دانش‌آموزان با خدای خود عهد می‌بندند که پیرو دستورات قرآن باشند و با انجام امور دینی راه سعادت واقعی خود را تضمین کنند.

وی با برشمردن نماز به عنوان یکی از نهادهای تربیتی دینی که جلوه‌ی تمام نمای مظاهر دینداری و معنویت است، افزود: آموزش نماز و اعمال دینی به دانش‌آموزان آثار تربیتی، اخلاقی و عاطفی عمیقی بر شخصیت آنان می‌گذارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: همچنین با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد خاطره ای ماندگار برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پایه اول ابتدایی جشن آغاز رسمی قرآن‌آموزی در مدارس ابتدایی با نیازهای ویژه استان برگزار شد.

وی هدف از برگزاری جشن قرآن را ایجاد خاطره قرآنی خوب و زیبا از آموزش قرآن کریم برای دانش‌آموزان دانست و گفت: آموزش قرآن به دانش آموزان دارای آسیب بینایی وشنوایی، معلول جسمی حرکتی واتیسم از پایه اول ابتدایی در راستای تقویت ایمان و اعتقاد به این کتاب آسمانی، تمسک به تعالیم آن و همچنین تعمیم فهم و درک آن آغاز می‌شود.

محمدی افزود: برای دانش‌آموزان دارای نیاز ویژه ذهنی هر روز قبل از آغاز برنامه روزانه مفاهیم قرآنی توسط معلم کلاس با توجه به شرایط ویژه دانش‌آموزان آموزش و از پایه دوم به صورت رسمی آموزش قرآن به آنان آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت دوران کودکی و ضمن توجه به حساسیت‌های موجود در راستای تأمین و برآورده کردن نیاز‌های گسترده فردی، اجتماعی، روانی، بهداشتی و امنیتی کودکان با آموزش آموزه های مذهبی و تربیتی می‌توان در راستای ارتقای رشد و تکامل دینی آنان گام‌های مؤثر ی برداشت.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان همراهی و همکاری اولیای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در برنامه‌های تربیتی و قرآنی را ضروری دانست و افزود: همراهی اولیای دانش‌آموزان با معلمان باعث می شود تا اثربخشی تعلیم و تربیت بیشتر و خاطره‌ای ماندگار در ذهن دانش‌آموزان ثبت شود.

وی در پایان با بیان اینکه سند تحول بنیادین بر اساس آموزه‌های قرآنی طراحی شده است، یادآور شد: تزکیه پایه تعلیم است، و رویکرد آموزش و پرورش نیز همواره در این مسیر می‌باشد.

انتهای پیام
captcha