مسابقات قرآن با هزینه‌کردهای میلیاردی به برنامه‌ تشریفاتی تبدیل شده است
کد خبر: 4161896
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۱
صابری‌نسب:

مسابقات قرآن با هزینه‌کردهای میلیاردی به برنامه‌ تشریفاتی تبدیل شده است

پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه مسابقات قرآن اوقاف با هزینه‌کردهای بسیار سنگین به برنامه‌ای تشریفاتی تبدیل شده است،‌ گفت: نمونه آن را در مسابقات کشوری در اراک شاهد بودیم که با وجود میلیاردها تومان هزینه خروجی مطلوبی در سطح استان نداشت.

حبیب الله صابری نسب

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت قرآنی و مدرس دانشگاه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با گلایه از اظهارات رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در رابطه با استفاده از داوران فاقد مدرک، گفت: درست است که اوقاف آزمونی را برای سطح‌بندی داوران در نظر گرفته است، اما این بدان معنا نیست که داوران در سطوح مختلف که توانایی داوری دارند کنار گذاشته شوند.

وی با بیان اینکه مباحث مطروحه در این مصاحبه ناراحت‌کننده بوده و گلایه بسیاری از فعالان قرآنی حتی داوران دارای مدرک اوقاف را به همراه داشته است، اضافه کرد: مسئولان قرآنی باید تسلط و دقت کافی بر انجام امور و فعالیت‌های این حوزه داشته باشند، اما متأسفانه فعالیت‌های قرآنی در اوقاف بیشتر به برگزاری مسابقات محدود شده است و سهم این مجموعه در توسعه وقف‌های قرآنی به درستی آسیب‌شناسی نشده است.


بیشتر بخوانید:


صابری‌نسب با اشاره به اینکه مسابقات قرآن اوقاف هرساله برگزار شده و با هزینه‌کردهای بسیار سنگین به برنامه‌ای تشریفاتی تبدیل شده است،‌ گفت: نمونه آن را در مسابقات کشوری اوقاف در اراک شاهد بودیم که با وجود اینکه میلیاردها تومان خرج این مسابقات شد، اما خروجی در سطح استان نداشت.

وی از چینش داوران در گروه‌های 15 تا 24 نفره در سطح کلان انتقاد کرد و افزود: هیچ ضرورتی ندارد که هزینه بسیار صرف این تعداد داور شود؛ چراکه تراکم داوران در تعداد بالا بودجه سنگینی بر کشور تحمیل می‌کند. البته هستند داورانی که از ابتدای انقلاب داور بودند و پس از گذشت تمام این‌سال‌ها به داوری ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد باید دست از این بدعت‌ها برداشت و فضا را برای سایرین باز گذاشت.

صابری‌نسب جذب عموم مردم به قرآن با وجود در اختیار داشتن بقاع متبرکه را یکی دیگر از تکالیف اوقاف دانست و افزود: همه براین باوریم که مسابقات هدف نیست و حضور آحاد مردم در نهضت قرآنی و جریان‌سازی است که اهمیت ویژه دارد. امام خمینی(ره) فرمودند: «ما مفتخریم که می‌خواهیم مقاصد قرآن و سنت را پیاده کنیم و نه صرف مسابقات و داوری این سطح‌ینگری را کنار بگذاریم تا جامعه اسلامی ما قرآنی کامل بشود».

وی با اشاره به اینکه اظهارنظر در خصوص داوران پیشکسوت که حداقل 10 داوری کشوری و صدها داوری استانی و شهرستانی در کارنامه خود دارند پسندیده نیست، اضافه کرد: شایسته نیست برای سایر دستگاه‌ها تعیین تکلیف شود که حتما برای برگزاری مسابقات و انتخاب داوران با اوقاف مشورت کنند. این امر هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد.

این پیشکسوت قرآنی در ادامه توضیحات خود گفت: نحوه داوری وحی مُنزل نیست که وقف و ابتدا از ۲۰ یا ۱۵ اشکال اصلی باشد. نمرات بخش‌ها قراردادی است که می‌تواند تغییر کند. دغدغه امروز جامعه قرآنی رعایت نمرات و امتیازهای مسابقات نیست.

صابری‌نسب به اخذ مدارک داوری بسیاری از فعالان قرآنی استان از سایر دستگاه‌ها همچون تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود: این داوران با پشت سر گذاردن مراحل سخت داوری آن‌هم به صورت حضوری نه مجازی مدرک را اخذ کردند و باید از این داوران در مسابقات استفاده شود و داوری فقط به مدرک اوقاف محدود نشود. ضرورتی ندارد برای این افراد بار دیگر مدرک صادر شود و این روش کاملاً اشتباه است.

این مدرس دانشگاه در پایان نیت اصلی واقفان در وقف‌های قرآنی را آموزش نوجوانان، جوانان و حتی خانواده‌ها بیان کرد و افزود: اشاعه فهم قرآنی و عمل به مضامین الهی هدف اصلی از فعالیت در این زمینه است. بدون تردید مسابقات می‌تواند وسیله‌ای برای درک، فهم و تدبر بیشتر در کلام وحی باشد و وسیله و ابزاری بیش نیست. با بیان این اظهارات برای پیشکسوتان قرآنی که عمر خود را صرف اعتلای این مصحف شریف در جامعه کردند ناراحت‌کننده است.

انتهای پیام
captcha