میزبانی 54 کتابخانه چهارمحال‌وبختیاری از طرح «کتابخانه تابستانه من»
کد خبر: 4161952
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

میزبانی 54 کتابخانه چهارمحال‌وبختیاری از طرح «کتابخانه تابستانه من»

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه این نهاد برای تمام اقشار جامعه و از جمله کودکان زیر سن مدرسه نیز برنامه‌های متنوعی دارد، بیان کرد: تابستان امسال طرح «کتابخانه تابستانه من» برای دومین سال در حال اجراست که 54 کتابخانه مجری و میزبان این طرح هستند و طرح‌های جالب و جذابی در این مراکز برای کودکان اجرا می‌شود.

احمد فرهادی، مدیرکل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمد فرهادی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری امروز 21 مردادماه در جریان بازدید از ایکنا به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران این خبرگزاری با اشاره به اینکه در مجموع 62 باب کتابخانه و پیشخان کتابخانه در استان فعالند، اظهار کرد: این پیشخان‌ها که بخشی از خدمات نهاد کتابخانه‌های عمومی و نه تمام خدمات را به مخاطبان ارائه می‌دهند، در شهرهای شهرکرد، لردگان، روستای جوانمردی و روستای چم‌چنگ مستقر هستند و از این62 باب کتابخانه نیز، 10 کتابخانه در روستاها و مابقی در شهرها فعالیت دارند.

وی با ذکر اینکه در شورای کتابخانه‌های استان در ابتدای امسال، احداث کتابخانه برای شهرهای فاقد کتابخانه مصوب شد، ادامه داد: در حال حاضر، هشت شهر فاقد کتابخانه در استان وجود دارد که در برخی مناطق زمین آماده ساخت داریم و در برخی دیگر نیز عملیات احداث آغاز شده و تلاش می‌شود تا یکی دو سال آینده تمامی شهرها دارای کتابخانه شوند.

فرهادی بیان کرد: شمار بالایی روستا در استان وجود دارد که طبیعتاً احداث کتابخانه برای همه این روستاها امکان‌پذیر یا به‌صرفه نیست لذا یکی از راهکارها برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مردم و به ویژه روستاییان و عشایر، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار است که متأسفانه تا کنون این مهم در استان محقق نشده است اما در تلاش و پیگیری هستیم تا با همکاری برخی نهادها و صاحبان صنایع در داخل و خارج استان برای تأمین خودرو، بتوانیم کتاب و نیروی انسانی را پشتیبانی کنیم و این کتابخانه‌ها راه‌اندازی شود.

وی با تصریح اینکه تا تیرماه امسال قریب به 41 هزار عضو فعال از خدمات کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان بهره‌مند شده‌اند، توضیح داد: این در حالیست که آمار کل ثبت‌نام شدگان در کتابخانه‌های استان بالغ بر 250 هزار کد ملی است. در تیرماه سال جاری، 60 هزار کتاب به امانت رفت که البته این آمار در طول ماه‌های سال ممکن است با تغییراتی از 20 تا 25 درصد مواجه باشد و معمولاً از 30 هزار تا 65 هزار مورد امانت در ماه‌های سال ثبت می‌شود.

فرهادی 50 درصد اعضای کتابخانه‌های استان را کودکان و نوجوانان زیر 14 سال عنوان کرد و افزود: این نقطه قوت نهاد است که سرمایه‌گذاری اصلی را در حوزه کودک و نوجوان انجام دهد؛ بیشترین امانت چه در حیطه کودک و نوجوان و چه بزرگسال، مربوط به رمان و به ویژه رمان‌های ایرانی است و کتاب‌های دین و مذهب در رده بعدی قرار دارند، کتاب‌های با موضوعات تاریخ و روانشناسی نیز مورد علاقه مردم است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان بیان کرد: بخش اعظمی از سالن‌های مطالعه کتابخانه‌های عمومی برای استفاده دانش‌آموزان و دانشجویانی است که خود را برای کنکور در مقاطع مختلف آماده می‌کنند و کتاب‌های این حوزه نیز مورد استقبال این قشر قرار می‌گیرد.

فرهادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: بالغ بر 980 هزار إلی یک میلیون کتاب درکتابخانه‌های استان موجود است؛ هر ساله عناوین کتاب‌های ورودی و خروجی به کتابخانه‌ها را داریم به این معنا که کتاب‌هایی در قالب اهدایی یا خرید و ... به مجموع منابع کتابخانه‌ای افزوده می‌شود و در عوض، کتاب‌های فرسوده و یا عناوینی که چاپ جدید آنها وارد بازار شده از فهرست خارج و با کتاب‌های جدید و به‌روز جایگزین می‌شوند و در جریان این ورود و خروج‌ها آمار مجموع کتاب‌ها بین رقمی که اعلام شد، متغیر است.

وی با اشاره به ورود نهاد کتابخانه‌ها به حوزه کسب و کار، توضیح داد: در همین راستا، امسال یک همایش علمی در مهرماه در حوزه کسب و کارهای کوچک با همکاری مراکز برگزار می‌شود که در 12 محور ناظر بر مقوله کارآفرینی فراخوان آن منتشر شده و مقالات و آثار علمی به این همایش ارسال می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با تأکید بر اینکه این نهاد برای تمام اقشار جامعه و از جمله کودکان زیر سن مدرسه نیز برنامه‌های متنوعی دارد، بیان کرد: در همین راستا، برای این کودکان اساب‌بازی تهیه و برای برگزاری کلاس‌هایی برای کودکان و مادران اقدام شد؛ تابستان امسال همچنین طرح «کتابخانه تابستانه من» برای دومین سال در حال اجراست که 54 کتابخانه مجری و میزبان این طرح هستند و طرح‌های جالب و جذابی در این مراکز برای کودکان اجرا می‌شود.

فرهادی با اشاره به حضور و مشارکت معلمان و فرهنگیان استان در کتابخانه‌ها، توضیح داد: آمد و رفت و مشارکت و همکاری این قشر فرهیخته و نیز نویسندگان و مؤلفان استان با نهاد کتابخانه‌ها و اتفاق خوبی است که باعث پویایی این محیط‌های فرهنگی می‌شود؛ همکاری خوب نویسندگان استان تا حدی است که برای اهدا و نیز برپایی جلسات نقد و معرفی آثار جدید خودشان پیشدستی می‌کنند و کتابخانه را خانه دوم خود می‌دانند.

انتهای پیام
captcha