مرجع و پناه درماندگان + فیلم
کد خبر: 4162147
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲

مرجع و پناه درماندگان + فیلم

آیت‌الله سیدمهدی یثربی کاشانی در ۱۳۰۴ ش در کاشان به دنیا آمد. او در سنین کودکی پدرش آیت‌الله سیدمحمدرضاکاشانی از روحانیون کاشان را از دست داد و تحت تکفل برادر بزرگش قرار گرفت.پس از فوت ناگهانی برادرش مردم به گرد وی جمع شدند و او بدون هيچ قيدی، به اصلاح امور مردم به‌ویژه طبقه محروم پرداخت.

آیت الله سیدمهدی یثربی

سیدمهدی یثربی کاشانی در ذيحجه سال ‪ ۱۳۴۳‬هجری قمری (۱۳۰۴‬شمسی) در كاشان و در بيت مرحوم آيت‌الله سيدمحمدرضا كاشانی(ره) چشم به دنيا گشود. وی در ‪ ۳/۵‬سالگی پدرش را از دست داد و در حمايت برادر والامقام خود مرحوم آيت‌الله‌العظمی آقا ميرسيد علی يثربی(ره) به سن رشد رسيد. وی مقارن پايان دوران طغيان رضاخانی، به فراگيری مقدمات و ادبيات در حوزه پرداخت و پس از مهاجرتی كوتاه به قم، مجدداً در كاشان در حوزه‌ای كه به امر برادر عاليقدرش تأسيس شده بود، به ادامه تحصيل پرداخت. آن عالم ربانی در اين دوره از محضر مدرسانی همچون مرحوم آيت‌الله حاج شيخ محمود نجفی(ره) و مرحوم آيت‌الله‌العظمی ميرسيد علی يثربی بهره جست. وی در سال ‪ ۱۳۶۸‬قمری به قم رفت و پس از تحصيل سطوح عاليه نزد استادانی نظير حضرات آيات سلطانی، طباطبايی و نجفی مرعشی، به درس خارج مرحوم آيت‌الله‌العظمی بروجردی حاضر شد.

ايشان همچنين از محضر استادان بزرگ حوزه در فقه و اصول، آيات عظام مرحوم امام خمينی(ره) رهبر كبير انقلاب اسلامی و آقايان سيدمحمد باقر محقق داماد، گلپايگانی و اراكی (رضوان‌الله عليهم) كسب فيض كرد.آن عالم جليل‌القدر در مباحث تفسير قرآن و فلسفه استاد بزرگ علامه طباطبايی(ره) نيز شركت كرد و تا سال ‪ ۱۳۷۹‬قمری(‪۱۳۳۸‬ شمسی) به‌تحصيل و تدريس در حوزه قم اشتغال داشت.

مرحوم آيت‌الله يثربی پس از فوت ناگهانی برادر بزرگوار خود، به امر مرحوم آيت‌الله بروجردی و اشاره ساير استادان از جمله امام راحل به كاشان مراجعت كرد و در اولين روزهای استقرار، از سوی امام خمينی(ره) به وكالت ايشان در امور شرعی و تصدی امور مذهبی شهر منصوب شد. در آن اثنا، مردم منطقه كه تنها يادگار اين بيت رفيع را بعد از رحلت برادر در بين خود ديدند، به گرد وی جمع شدند و او نيز بدون هيچ قيدی، به اصلاح امور مردم بخصوص طبقه محروم پرداخت. آن عالم بزرگوار در كنار تدريس و تعليم و تربيت، با دعوت از علما و تربيت شدگان حوزه‌های علميه همچون علامه شهيد آيت‌الله مطهری، شهيد هاشمی‌نژاد و حضرات آقايان خزعلی، مكارم شيرازی، نوری، محقق داماد، راه بينش مذهبی خالص و دور از التقاط را برای جوانان و تحصيل كردگان منطقه گشود و همزمان با تحول مذهبی در دانشگاه‌ها، دست مرموز منافقان فرهنگی و فكری را از اين شهر قطع كرد.

آيت‌الله يثربی كه وارث شجاعت و شهامت اجداد طاهرين خود بود، در جريان‌ تظاهرات مردمی عليه رژيم طاغوت، همه‌روزه پيشاپيش انبوه تظاهركنندگان حركت می‌كرد و سيمای هميشه نورانی و قاطع او موجب دلگرمی مردم مبارز منطقه بود. پپس از پيروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمينی(ره) از ايشان خواست تا برای حضور در مجلس خبرگان رهبری و تدوين قانون اساسی نامزد شوند. همزمان با اقامه نماز جمعه در تهران و ديگر شهرهای مهم، امام راحل ايشان را برای اقامه نماز جمعه در كاشان مامور كردند. حضور مستمر در جبهه‌های دفاع مقدس و تشويق و تقويت مادی و معنوی رزمندگان اسلام، حضور در بيوت شهدا و ايثارگران منطقه، حضور در مراسم مختلف مربوط به شهدا و تفقد از خاندان شاهد و ايثارگر از نكات مورد توجه مرحوم آيت‌الله يثربی بود.

اقدامات مؤثر ايشان در زمينه تقويت نظام مقدس جمهوری‌اسلامی و تحكيم جايگاه رهبری انقلاب اسلامی به‌ويژه‌ پس از رحلت حضرت امام خمينی(ره) و همراهی با حضرت آيت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و حمايت از ايشان از ويژگی‌های بارز و بی‌نياز از توصيف اين شخصيت وارسته و عاليقدر است. سرانجام اين عالم جليل‌القدر ششمين روز ماه مبارک رمضان برابر با هشتم مهرماه سال ‪ ۱۳۸۵‬پس از مدتی بستری شدن در بيمارستان پارس تهران در اثر بيماری ريوی ناشی از مصدوميت شيميايی دوران دفاع مقدس در حدود ‪ ۸۲‬ سالگی دار فانی را وداع كرد. 

انتهای پیام
captcha