نواب عام ائمه(ع)، محور امور مردم هستند
کد خبر: 4163584
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق:

نواب عام ائمه(ع)، محور امور مردم هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجتبی حسینی گفت: نواب عام براساس تعریف ائمه(ع) بر حدیث و احکام اشراف دارند و محور امور مردم هستند.

حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی نماینده ولی‌فقیه در کشور عراق ولی فقیه در عراقبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدمجتبی حسینی، نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق، شامگاه ۲۸ مردادماه در جمع زائران حرم امام رضا(ع) طی سخنانی بیان کرد: امام باقر(ع) شخصیتی است که در سیره فردی و در موضوع ارتباط با خدا اهتمام به عبادت، ذکر و یاد خدا دارد.

وی با اشاره به عبارت قرآنی «أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر» ادامه داد: امام محمد باقر(ع) در ارتباط با مردم نیز اخلاقی نیکو و رفتاری با محبت داشتند و همواره به فقرا کمک می‌کردند که شاهد آن در روایات شیعه دیده می‌شود. ایشان از جمله ائمه‌ای بودند که در کربلا حاضر بودند، اما در این رابطه کمتر بحث و گفت‌وگو می‌شود.

نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق تصریح کرد: از نظر اجتماعی عده‌ای از افراد دشمن ائمه(ع) بودند که از جمله آنان می‌شود به افراد بنی‌امیه و بنی‌عباس اشاره کرد، این افراد همواره ظلم می‌کردند و احکام دین را تغییر می‌دادند؛ ائمه(ع) مردم را به برائت از آنان و افشای تخلفاتشان فرا‌می‌خواندند، امام باقر(ع) نیز تأکید بر برائت از دشمنان اهل‌ بیت(ع) داشتند. 

وی افزود: دسته دیگری از مردم کسانی هستند که اعتقاد به امامت ائمه(ع) نداشتند، اما نسبت به ایشان اظهار محبت می‌کردند و از اصحاب امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بودند. در دین به ما توصیه شده است که با افرادی که با دین دشمنی ندارند باید با نیکی رفتار بشود؛ اسلام از ما نخواسته که با همه دشمن باشیم، اما باید با سران شرک و کفر و مستکبران و استعمارگران موضع‌گیری داشته باشیم.

حسینی اظهار کرد: از دیگر موارد موجود در سیره ائمه اطهار(ع) تعیین نائب برای خودشان بوده است که در عصر غیبت نیز چنین موضوعی وجود دارد و امام زمان(عج) نائب عام و خاص دارند، چنان که در عصر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چنین بوده است.

وی گفت: نمایندگان خاص و ویژه ائمه(ع) در جمع‌آوری و پاسخ دادن به نامه‌ها و وجوهات شرعی نقش داشتند، اما نمایندگان عام ائمه(ع) عده دیگری هستند که در محضر اهل بیت(ع) تحصیل کردند و انسان‌های با معرفتی بودند.

نماینده ولی‌ فقیه در کشور عراق بیان کرد: امام زمان(عج) به دلیل اینکه در بین مردم حضور ظاهری ندارند نائب خاص ندارند، اما نائب عام دارند، نواب عام براساس تعریف ائمه(ع) بر حدیث و احکام اشراف دارند و محور امور مردم هستند، این وظیفه شیعیان است که از فقهای جامع‌الشرایط تبعیت و اطاعت کنند.

حسینی تصریح کرد: انقلاب اسلامی باعث شد تا نظامی مبتنی بر ولایت فقیه تشکیل شود که ولایت او از جانب خداست، ما اگر رهبر نداشتیم انقلاب ما مضمحل می‌شد و درگیری داخلی شکل می‌گرفت. اهمیت خبرگان رهبری هم به این است که اقرار و اذعان عامه مردم از طریق متخصصان بر ولایت شخص جامع‌الشرایط انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha