بخش پژوهشی مسابقات قرآن دانش‌آموزی به شیوه مشورتی برگزار می‌شود
کد خبر: 4163767
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

بخش پژوهشی مسابقات قرآن دانش‌آموزی به شیوه مشورتی برگزار می‌شود

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارت از برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی به دنبال ایجاد بسترها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های مختلفی برای تربیت صحیح فرزندان است، گفت: امسال برای اولین‌بار مسابقات قرآن دانش‌آموزی در رشته‌های پژوهشی به شیوه مشورتی برگزار می‌شود و اهدافی را از این موضوع دنبال کردیم که به صفر رساندن استرس متسابقین شرکت‌کننده در این بخش یکی از آن‌هاست.

میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در بخش پژوهشی به میزبانی استان کرمانشاه در دانشگاه صنعتی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به ایجاد برخی از تغییرات در برگزاری مسابقات، اظهار کرد: امسال در چهل و یکمین دوره از مسابقات قرآن دانش‌آموزی در مدارس ما نقش مربیان را از ثبت‌نام حذف و این امر را به دانش‌آموزان واگذار کردیم و در سامانه مسابقات قرآن دانش‌آموزی بیش از ۵ میلیون دانش‌آموز نفر رشته به ثبت رسیده که عددی واقعی است.

وی با اشاره به تعداد رشته‌های این دوره از مسابقات قرآن دانش‌آموزی، افزود: در این دوره از مسابقات در رشته احکام ۸۰۰ هزار شرکت‌کننده داشتیم و در رشته حفظ کل نیز ۱۱۴ هزار دانش‌آموز حضور یافتند که عدد قابل توجهی است.

باقری با اشاره به اهداف برگزاری مسابقات که ایجاد بستر‌ها و ظرفیت‌ها و فرصت‌های مختلف است، گفت: تلاش می‌کنیم تا علاقه‌مندان به قرآن کریم در تمامی بخش‌ها بتوانند فعالیت داشته باشند و در این عرصه کسی جانماند و تمامی تلاشمان این است تا در این گستره دانش‌آموزان فعالیت داشته باشند و در این راستا یک هدف که آن تربیت صحیح فرزندان است را دنبال می‌کنیم و این‌ها تماماً ابزاری است برای اینکه یک مربی بتواند دانش‌آموزان را به مسابقات قرآنی جذب کند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تنها دستگاهی هستیم که به بیش از ۸۰ درصد کارمان فرآیند تربیتی و ۲۰ درصد از آن نگاه حرفه‌ای داریم، افزود: مسابقات قرآن دانش‌آموزی امسال در بخش پژوهشی به شیوه مشورتی برگزار می‌شود و این امر با هدف به صفر رساندن استرس دانش‌آموزان و گروهی انجام دادن مسابقات حتی در بخش کتبی بوده و در این شیوه مهم نیست که نفر اول چه کسی است بلکه مهم تربیت دانش‌آموزان توانمند در عرصه اجتماعی است تا بتوانند مهارت خود به عنوان مثال یک قاری را به سطح اجتماع بیاورد و از آن به بهترین نحو بهره بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال روش‌های مختلفی هستیم تا این مهارت‌ها برای دانش‌آموز جذاب شود، تصریح کرد: در راستای یاد شده ترجیجاً به دنبال جذب حداکثری محتوای تمام فعالیت‌هایمان از کتب درسی هستیم و در این مسیر همه دوره‌ها و پایه‌ها را بررسی کردیم تا مسابقات را با کمک کتب درسی تقویت کنیم برای مثال در رشته قرائت هم از منابع و آیاتی که در کتاب‌های درسی به آن اشاره شده استفاده نمودیم که با ارائه یک مکمل بوده است.

باقری به آماری از مسابقات در مرحله آموزشگاهی نیز اشاره کرد و افزود: ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در مرحله آموزشگاهی در این دوره از مسابقات ثبت‌نام داشتند که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به مسابقات کشوری که در دو مرحله مقدماتی و فینال برگزار می‌شود، راه یافتند و از این تعداد نیز هزار و ۹۰ نفر به مرحله فینال مسابقات صعود کردند. ۶۵۰ متسابق در بخش پژوهشی که ۳۳۰ نفر پسر و ۳۱۸ نفر دختر هستند با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و ۳۶ نفر از داوران کشوری این مسابقات را در دو بخش دختران و پسران قضاوت خواهند کرد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پایان با تقدیر از زحمات خبرنگاران عرصه قرآنی در خبرگزاری ایکنا، اظهار کرد: انصافاً خبرنگاران خبرگزاری قرآنی (ایکنا) بسیار صادق، جهادی و انقلابی هستند و در این مسیر به همراهی این رسانه نیازمندیم و برایشان آرزوی توفیق داریم.

انتهای پیام
captcha