انتخاب افراد برای مرحله استانی باید استاندارد محکمی داشته باشد
کد خبر: 4164037
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸
پاسخ رئیس امور قرآنی اوقاف مرکزی به ایکنا

انتخاب افراد برای مرحله استانی باید استاندارد محکمی داشته باشد

حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در پاسخ به مطالب درج شده در خبرگزاری ایکنا مطلبی ارائه کرده است که متن آن منتشر می‌شود.

حجت الاسلام حسن دهقانی

مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی در روزهای پنج‌شنبه، 26 و جمعه، 27 مرداد ماه با حضور 69 شرکت‌کننده در رشته‌های ترتیل، تحقیق، حفظ در جزءهای مختلف، دعاخوانی و اذان در امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اراک برگزار شد. خبرگزاری ایکنا در رابطه با این مسابقات حاشیه‌نگاری را در قالب یادداشتی یک‌شنبه، 29 مرداد با تیتر: «زنگ خطری که در مسابقات قرآن استان مرکزی به صدا درآمد» منتشر کرده است. حجت‌الاسلام حسن دهقانی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف استان در پاسخ به این مطلب منتشر شده و گلایه از تیتر: «چرایی کاهش آمار شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن بررسی شود» پاسخی بدین شرح بیان کرده است که مشروح آن بدین مضمون منتشر می‌شود.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

ضمن تشکر از مطالب درج شده باید به چند نکته اشاره شود. تفاوت عمده مسابقات امسال نسبت به سال گذشته این بود که شرکت‌کنندگان رشته‌های دعاخوانی و اذان در مرحله شهرستانی داوری شده و برگزیدگان این مرحله به مرحله استانی راه یافتند. سال گذشته مسابقات اذان و دعاخوانی در شهرستان برگزار نشد و داوطبان این دو رشته مستقیم به استانی راه یافتند؛ از این رو تعداد داوطلبان این دو رشته با سایر رشته‌ها تجمیع شده و آمار به 114 نفر در مرحله استانی رسید. بهتر بود برای درج در خبر تعداد راه‌یافتگان رشته‌های حفظ، ترتیل و قرائت از این تعداد کسر می‌شد. مسابقات دعاخوانی و اذان امسال در مرحله شهرستانی داوری شده و قطعاً افرادی به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند که حدنصاب را کسب کرده باشند. از این جهت تعداد افراد کمتر از سال گذشته بود.

مطلب دیگر اینکه سال گذشته مرکز امور قرآنی تخفیفی را در نصاب‌ها به صورت کتبی اعلام می‌کرد و ما براساس نامه مرکز بدون اینکه مرکز ریزنمرات را از ما طلب کند مجاز بودیم با نصاب تخفیفی، افرادی که نصابشان به نصاب اصلی و استاندارد نزدیک بود به مرحله استانی دعوت کنیم. به طور مثال سال گذشته در حفظ 5 جزء یا ترتیل بانوان 17 یا 18 نفر شرکت داشتند. امسال مرکز امور قرآنی بیان کرد که نصاب فصل‌الخطاب است و اگر استانی قصد دارد برای فرد یا افرادی جهت حضور در مرحله استانی اقدام کند باید با مرکز مکاتبه کرده و ریزنمرات آنان را نیز بفرستد که ما طی نامه‌ای لیستی 24 نفره را برای سازمان ارسال کردیم. اگر تمام 24 نفر تایید می‌شدند آمار ما از 69 نفر به 81 نفر می‌رسید، اما از جمع ارسالی 12 نفر تایید شدند که آمار ما در مجموع به 69 نفر رسید.

احساس بنده این است که این شیوه درست است که در وهله اول ما به حدنصاب‌ها پای‌بند باشیم و هم اگر افرادی به نصاب نزدیک هستند آن هم با ملاحظه ریزنمرات اجازه حضور داشته باشند. به طور مثال اگر نصاب در قرائت 70 است اگر قاری 68 یا 69 گرفته است بتواند در مرحله استانی شرکت کند. دوستان ما در سازمان اوقاف همگی فنی هستند و گام به گاه همه جهات را از نظر نمرات بررسی می‌کنند؛ چراکه ممکن است فردی صوت و لحن خوبی داشته باشد و در تجوید ضعیف باشد بدون شک این فرد قادر به حضور در مرحله استانی نیست. اگر هم مجاز شود راه به جایی نخواهد برد.

انتخاب افراد برای مرحله استانی باید فیلتر و استاندارد محکمی داشته باشد. اتفاقاتی که سال گذشته افتاد محل ایرادست. مرحله استانی باید در همین تناسب با 10 یا 15 نفر بالاتر یا پایین‌تر برگزار شود. سایر استان‌ها حتی استانی همچون استان فارس، به جز استان‌های خاص و ویژه همچون تهران، قم، خراسان رضوی و خوزستان با همین تعداد نفر مسابقات را برگزار می‌کنند.

درست است باید تلاش کنیم حداقل در هر رشته در مرحله استانی در 2 گروه بانوان و آقایان حداقل 5 نفر قوی داشته باشیم که این ایده‌آل ما است، اما مسابقات ما اینگونه نبود و در برخی از رشته‌ها فقط 2 نفر یا سه نفر شرکت داشتند. البته در رشته ترتیل و تحقیق بالای 8 نفر حضور داشتند. نکته درج شده در خبر درست است که باید نگران بود و هم نه. در مسابقات استانداردی حاکم شده و افراد مطابق با استاندارد انتخاب شدند».

انتهای پیام
captcha