توجه به آیین‌نامه مسابقات نگاه شرکت‌کنندگان را به تلاوت‌‌ها فنی‌تر کرده است
کد خبر: 4164360
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
ایکنا گزارش می‌دهد

توجه به آیین‌نامه مسابقات نگاه شرکت‌کنندگان را به تلاوت‌‌ها فنی‌تر کرده است

مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات اوقاف مرکزی در گروه آقایان با حضور 43 نفر در رشته‌های تحقیق، ترتیل، حفظ اجزاء مختلف، اذان و دعاخوانی برگزار شد. این گزارش حاوی نقطه نظراتی از سوی داوران و متسابقان است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهره های قرآنی

مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات اوقاف استان مرکزی در هفته پایانی مرداد در قالب رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ جزءهای ۵، ۱۰، ۲۰ و کل، دعاخوانی و اذان در امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اراک برگزار شد. این مسابقات در بخش آقایان 43 شرکت‌کننده داشت که با داوری حیدر کسمایی، مرتضی مختاری، اصغر شعاعی، ابوالفضل صفری، حمید رضایی، احمد صابرنژاد انجام شد. خبرگزاری ایکنا با تعدادی از داوران، ناظر مسابقات و شرکت‌کنندگان بخش آقایان گفت‌و‌گویی انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

مرتضی مختاری، داور وقف و ابتداء مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن استان مرکزی، با اشاره به اینکه برگزیدگان شهرستانی در این مرحله حضور داشته و برگزیدگان این مرحله به مقدماتی کشوری راه خواهند یافت، اظهار کرد: این دوره از مسابقات با ترکیبی از داوران بومی و غیربومی برگزار شد که تمام داوران دارای مدرک رسمی طرح ساماندهی داوران بودند.

وی سطح مسابقات را مطلوب و قابل قبول توصیف کرد و افزود: خوشبختانه در این دوره شاهد دعاخوانی و تلاوت‌های زیبا بودیم. همچنین حفاظ، حفظ نسبتاً قابل قبولی را ارائه دادند و امید است در سال‌های بعد شاهد درخشش هرچه بهتر متسابقان استان در مراحل مختلف مسابقات باشیم.

مرتضی مختاری

مختاری آشنایی متسابقان با آیین‌نامه داوری را یکی از امتیازهای این دوره از مسابقات دانست و ادامه داد: شرکت‌کنندگان براساس ضوابط فنی مسابقات، نگاهشان به تلاوت‌ها یک نگاه فنی‌تر و تخصصی‌تری شده بود. شاید اگر بتوان این نگاه را بین سایر متسابقان ایجاد کرد علم و دانش تلاوت آنان به روز شده و در سطح کشور شاهد درخشش آنان باشیم.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: کیفیت اجرایی مسابقات سطح مطلوبی داشت، هرچند با برگزاری مسابقات در بقاع متبرکه برحسب حس معنوی موافق هستیم، اما به دلیل تردد زوار و ضرورت حفظ تمرکز شرکت‌کنندگان باید تدابیر برای حفظ آرامش در این اماکن لحاظ شود تا افراد با مشکل مواجه نشوند.

تفاوت سطح برگزاری مسابقات در استان‌ها

حیدر کسمایی، داور تجوید این دوره از مسابقات قرآن استان مرکزی، در مورد ارزیابی مسابقات قرآن استان، بیان کرد: سطح مسابقات به نظر بنده در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است، در برخی استان‌ها مسابقات بهتر و در برخی دیگر ضعیف‌تر برگزار می‌شود.

حیدر کسمایی

وی با بیان اینکه استان مرکزی به نظر بنده امسال نسبت به سال‌های قبل ضعیف‌تر شده است، اضافه کرد: البته تلاوت تحقیق خوب بود، اما انتظارم بیش از این بود. تلاوت ترتیل جزو همان سه نفر اول مابقی خیلی ضعیف بودند. در رشته حفظ شاهد رقابت خوبی بین حفاظ رشته حفظ کل بودیم، در رشته حفظ 20 جزء متسابقان ضعیف و در حفظ‌های 5 و 10 جزء شرکت‌کنندگان خیلی ضعیف بودند. همچنین در رشته اذان و دعاخوانی شرکت‌کنندگان رقابت خوبی داشته، اصوات و قابلیت‌های خوبی از خود نشان دادند.

کسمایی افزود: ضعف و قوت‌ها در همه استان‌ها وجود دارد اما مشخص بود که شهرستان‌ها و روستاهای استان مرکزی که کم هم نیستند نسبت به اراک خیلی ضعیف‌ترند و این امر حاکی از آن است که در این مناطق کمتر کار می‌شود.

مسابقات بهترین فرصت برای دفاع از کلام وحی

احمد صابرنژاد، داور لحن این دوره از مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی، سطح شرکت‌کنندگان رشته‌های حفظ کل و دعاخوانی را نسبت به سایر متسابقان قوی‌تر دانست و ادامه داد: در رشته حفظ 20 جزء یک نفر بهتر تلاوت کرد و مابقی از سطح متوسطی برخوردار بودند. رشته قرائت تحقیق امسال شاهد پدیده‌ای بودیم که خوب بود، اما برای ارتقای سطح باید از جلسات متعدد قرآنی تهران بهره‌مند شود.

احمد صابرنژاد

وی تشریح کرد: در مجموع مسابقات خوب بود، اما باید ریشه‌یابی شود چرا برخی از متسابقان حاضر به شرکت در مرحله استانی نشدند. همچنین مکان برگزاری مسابقات جدای از حس معنوی و مقدس بودنش، از لحاظ نور مشکل داشت و سر و صداهای متفرقه تمرکز شرکت‌کنندگان را برهم می‌زد که می‌شد کنترل بهتری انجام شود.

صابرنژاد از حضور کمرنگ مستمعان در مسابقات گلایه کرد و افزود: با توجه به هجمه سنگین دشمنان به قرآن، مسابقات بهترین فرصتی است که می‌شود از حقانیت این مصحف شریف دفاع شود. شایسته بود با برنامه‌ریزی از جامعه قرآنی بهتر دعوت می شد. باید بررسی شود چرا پیشکسوتان در مسابقات حضور ندارند؟ اگر مشکلی هست با برگزاری جلسات برطرف کنند. تجلیل از این افراد می تواند به باشکوه‌تر برگزار شدن مسابقات کمک کند. وجود این افراد در انگیزه بخشی و روحیه دادن به سایر شرکت‌کنندگان بسیار مؤثر است.

تعداد غائبان کمتر از 5 درصد بود

سیدعباس پورهاشمیان، ناظر این دوره از مسابقات قرآن اوقاف مرکزی، بیان کرد: سطح مسابقات در سطح نسبتاً خوبی قرار داشت، اما نقاط قوت و ضعف‌هایی داشت که می‌توان به سطح عالی دعاخوانان و حفاظ اشاره کرد. متسابقان رشته‌های اذان و قرائت باید تقویت شوند و همچنین در رشته هم‌سرایی هیچ گروهی متأسفانه حضور نداشت که این نقاط ضعف باید با حمایت برطرف شوند.

سید عباس پورهاشمیان

پورهاشمیان ادامه داد: در مرحله استانی مسابقات مرکزی کمتر از 5 درصد غائب بودند و اکثر افراد در این مرحله شرکت کرده بودند. استان مرکزی جزو استان‌های پیشرو است و در مسابقات کشوری روی شرکت‌کنندگان این استان حساب می‌شود؛ از این رو مسئولان مربوطه باید در این راستا همت بیشتری داشته باشند. ظرفیت‌ها بالاست و باید این ظرفیت در راستای پیشرفت تربیت شود.

بین تلاوت متسابقان نسبت به گذشته تفاوتی نبود

ابوطالب شهسواری، پیشکسوت قرآنی، گفت: ساعات پایانی مسابقات را مستمع بودم و قرائت شرکت‌کنندگان رشته تحقیق را شنیدم. متأسفانه تعداد شرکت‌کنندگان خیلی انگشت‌شمار بودند و تعدادی هم اسامی آنان خوانده شد که غائب بودند. ضمن احترام به شرکت‌کنندگان حاضر، تعداد بسیاری از جامعه قرآنی شرکت نکردند. سطح تلاوت و توانمندی اساتید در رشته قرائت بسیار بیشتر از ظرفیت فعلی است.

ابوطالب شهسواری

شهسواری دعوت از اساتید قرآنی برای شرکت در مسابقات را زمینه‌ساز غنی‌سازی، رونق و شور و هیجان بیشتر در مسابقات دانست و اظهار کرد: در رشته قرائت چند نفری تلاوت‌های معمولی داشتند و رقابت و انتظاری که بنده از شرکت‌کنندگان این رشته داشتم بیش از این بود. رقابت از سطح پایینی برخوردار بود.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: خوب بود از اساتیدی همچون احمدی، جیریایی، جدیدی و سایر اساتید برای شرکت در مسابقات دعوت می‌شد. اینکه برخی‌ها به کنایه بیان می‌کنند راه را برای جوانان باز کنید، امروز جوانان را هم نمی‌بینیم. جوانان بسیاری در سطح شهر وجود دارند که در مسابقات شرکت نکرده و غائب هستند. سطح کمّی مسابقات امروز با دهه‌های قبل اصلا قابل مقایسه نیست، از نظر کیفی نیز با توجه به گذر زمان انتظار می‌رفت افراد از لحاظ علمی و توانمندی نسبت به سال‌های قبل تفاوت بسیار داشته باشند که تفاوت چندانی را در پیشرفت شاهد نبودیم.

داوطلبان شهرستانی را از مسابقات حذف نکنیم

محمدرضا باقری‌مفرد، شرکت‌کننده رشته ترتیل از خمین، با اشاره به اینکه سطح مسابقات را باید بالا نگه داشت، ادامه داد: با روندی که در حال طی شدن است هرسال از تعداد شرکت‌کنندگان کاسته می شود. لحاظ حدنصاب برای مسابقات باعث شد تا بسیاری از شهرستان‌ها در مرحله استانی نماینده ندارند.

محمدرضا باقری مفرد

وی ادامه داد: می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر کاری صورت گیرد که شهرستان‌ها سهم بیشتری در مرحله استانی داشته باشند. بدون شک حضور در مرحله استانی در ارتقای سطح و پیشرفت شرکت‌کنندگان تأثیرگذار است. حتی با توجه به تجمیعی که در مرحله شهرستانی صورت گرفت آمار شرکت‌کنندگان راضی‌کننده نبود. به طور مثال در رشته ترتیل از خمین در مرحله شهرستانی 3 یا 4 نفر شرکت کردند و با وجود اینکه مرحله شهرستانی خمین، محلات، دلیجان و شازند با یکدیگر برگزار شد، اما آمار این رشته فقط حدود 10 نفر بود.

باقری‌مفرد با بیان اینکه با تجمیع مسابقات شهرستانی به دلیل کاهش حس و حال موافق نیستم، اضافه کرد: تجمیع باعث کاهش ذوق و کارایی مسابقات می‌شود. اگر قرار باشد مسابقات فقط محدود به افراد متخصص باشد قطعاً برای سال آینده همین تعداد هم شرکت نخواهند کرد؛ چراکه همه بر تفاوت‌های موجود بین شهرستان‌ها با مرکز استان واقف هستیم. به جای اینکه اقدامی صورت گیرد تا داوطلبان شهرستانی قوی شده و به سطح مرکز استان برسند در حال حذف این افراد هستیم و این حذف باعث سرخوردگی آنان می‌شود.

نتیجه داوری حضوری در ارتقای سطح مشهود است

حجت‌الاسلام اصغر کارجو، نفر اول رشته دعاخوانی، با اشاره به ارتقا و پیشرفت دعاخوانان در سال‌های اخیر، بیان کرد: مسابقات قرآن در انگیزه‌بخشی بین جوانان قرآنی نقش مهمی داشته و بهانه‌ای برای فراگیری آموزش‌های تخصصی است. سال‌های قبل رشته دعاخوانی به صورت فایل ضبط و جهت داوری به تهران ارسال می‌شد، داوری این رشته در استان در 2 مرحله شهرستانی و استانی نقطه عطفی برای حضوری قوی‌تر در مراحل بعدی است.

حجت الاسلام اصغر کارجو

کارجو رویکرد امسال مسابقات برای داوری 2 رشته اذان و دعاخوانی را قابل تحسین برشمرد و اظهار کرد: این رشته‌ها همچون سایر رشته‌ها از سوی داوران سرشناس بومی و غیربومی که تعدادی از آنان بین‌المللی هستند داوری شد و این امر باعث شد تا ما نکاتی را قبل از برگزاری مسابقه و پس از آن از داوران شنیده و درصدد رفع اشکالات برآییم.

وی ادامه داد: حضور داور در مسابقات فقط برای نمره‌دهی و اعلام نتایج اول تا سوم نیست، بلکه حضور داوران باعث می‌شود تا قاریان، حفاظ و دعاخوانان نکاتی را برای ارتقای سطح دریافت کنند. رفع اشکالات باعث می‌شود سال‌های بعد قوی‌تر ظاهر شوند. دعاخوانان استان استعداد بسیار خوب صوتی دارند، اما تأسف می‌خورم که داوطلبان این رشته در 5 سال اخیر ماندند و استادی برای رشد ندیدند. بهتر است برای رشد این افراد دوره‌هایی برگزار شود.   

آموزش، حفاظ را آماده نگه می‌دارد

ابوالفضل صفری، داور حسن حفظ، با بیان اینکه افراد راه یافته به مرحله استانی منتخبان مرحله شهرستانی هستند و بدون تردید سطح برگزاری این مرحله از مرحله قبل با توجه به حدنصاب در نظر گرفته شده، بالاترست، ادامه داد: بیش از 90 درصد حفاظ در بخش حسن حفظ تلاوت‌های قابل قبولی داشتند. تعدادی کمی از حفاظ در بخش حسن حفظ با اشکال مواجه بودند، اما بعضاً اشکالاتی در بخش تجوید، صوت و لحن به چشم می‌خورد که باید سطح خود را ارتقا بخشند.

ابوالفضل صفری

صفری ادامه داد: طبیعت مسابقات این است که گاه حفاظ تمرکز بهتری دارند و می‌تواند اجرای خوب و قابل قبولی داشته باشد، ولی گاه این مسیر به خوبی پیش نخواهد رفت و حافظ با وجود آمادگی توفیق موفقیت ندارند و این امر بیشتر در مسابقات کشوری که نمرات به صدم‌ها ارتباط دارد مشهود است.

وی با تأکید براینکه در طول سال با آموزش‌های تخصصی باید حفاظ را آماده نگه داریم، ادامه داد: به نظر بنده اگر حفاظ حسن حفظ‌های قوی داشته باشند و 100 بخوانند بدون شک بخش‌های تجوید، صوت و لحن و .. به خودی خود بهبود پیدا می‌کند، اما حفاظ تمرکز خود را روی حسن حفظ می‌گذارند و از سایر بخش‌ها غفلت می‌کنند. در صورتیکه برای حفظ آمادگی باید دوره‌هایی برای آنان تدارک دیده شود.

وی دلیل ریزش بانوان نسبت به آقایان در مرحله شهرستانی به استانی را عدم پرداختن به حفظ اصولی دانست و اضافه کرد: تعدادی از حفاظ حفظ را زیر نظر استاد پیگیری نمی‌کنند و فقط حفظ کرده و به سایر بخش‌ها توجه ندارند. بانوان اغلب حسن حفظ‌های خوبی دارند، اما صوت و لحن و تجوید خوبی ندارند و با این شرایط حدنصاب را کسب نمی‌کنند. توصیه بنده این است که حفاظ از همان ابتدای کار حفظ را درست پیش برند.

برای رونق مسابقات باید برنامه انگیزشی داشت

حمیدرضا طبیبی، حافظ کل و نفر سوم این رشته در مرحله استانی، با اشاره به اینکه مسابقات هرسال از روند خوبی برخوردار است و امسال با تغییر مکان تنوع خوبی ایجاد شد، اظهار کرد: دکور در نظر گرفته شده بسیار خوب بود و امید است برای سال‌های آینده شاهد رشد این مسابقات در سطح شهرستان‌ها و استان و در نهایت درخشش نمایندگان استان در مرحله کشوری باشیم.

حمیدرضا طبیبی

طبیبی رقبا را قوی دانست و بیان کرد: بهترین‌های هر رشته هرسال در مسابقات اوقاف شرکت دارند و این امر فرصتی برای تبادل تجربیات است. امید است تمام داوطلبان با تمرین بیشتر بتوانند هرسال بهتر از سال قبل باشند. تعداد شرکت‌کنندگان امسال کمتر از سال قبل بود و توجه به مباحث تشویقی باعث ایجاد انگیزه و حضور بیشتر داوطلبان خواهد شد.

وی جوایز را محرک خوبی برای رونق فعالیت‌های قرآنی و حضور جوانان در مسابقات اوقاف دانست و افزود: بزرگان قرآنی حتی بر این امر مهم صحه می‌گذارند و براین مهم ایمان دارند. جوایز باید طوری در نظر گرفته شود که افراد برای حضور و کسب رتبه تلاش کرده و متسابقان برای حضوری قوی‌تر در سال آینده سطح خود را ارتقا دهند.

آرامشم را مدیون قرآن هستم

سیدحسین باقرزاده، روشندل، حافظ کل قرآن و نفر اول رشته حفظ 10 در این مرحله از مسابقات، ضرورت ورود همه نوجوانان و جوانان متناسب با ذوق و استعدادشان در حوزه قرآن را متذکر شد و افزود: قرآن دارای ابعاد بسیاری است که می‌توان از زوایای مختلف به آن نگاه کرد. حتی هنرمندان در رشته‌های مختلف می‌توانند از این مصحف شریف الهام بگیرند.

سیدحسین باقرزاده

وی با بیان اینکه از 10 سالگی حافظ کل قرآن هستم، اظهار کرد: از سنین کودکی هنگامی که برادرم قرآن را حفظ می‌کرد من با شنیدن آیات آنان را حفظ می‌کردم و وقتی خانواده متوجه این استعداد شدند بنده را در کلاس قرآن ثبت‌نام کردند. از آن زمان تاکنون همواره با این کتاب الهی مؤانست دارم.

باقرزاده آرامش در زندگی را مدیون قرآن و توسل به آیات این مصحف شریف دانست و اظهار کرد: با یاری خدا موفق به اخذ مدرک دیپلم شدم و برای شرکت در دانشگاه باید مطالعه بیشتری داشته باشم. ما افراد با توانمندی‌های محدود برای فعالیت در حوزه قرآنی با محدودیت‌ها و کمبودهایی مواجه هستیم که امیدست برطرف شود.

مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی در بخش آوایی چهل و ششمین دوهر بسته شد، اما قطعاً مسئول از این پس در کنار تدابیر لازم برای حضور قوی‌تر نمایندگان استان در مرحله مقدماتی کشوری به فکر برگزاری مسابقاتی بهتر برای سال آینده هستند. امید است بیان نظرات تعدادی از داوران و شرکت‌کنندگان که در قالب گزارش بیان شد نقطه عطفی برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف باشد.

انتهای پیام
captcha