جانمایی ایران در نظم جدید جهانی با پیوستن به بریکس و شانگهای
کد خبر: 4164843
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
خطیب جمعه تهران مطرح کرد:

جانمایی ایران در نظم جدید جهانی با پیوستن به بریکس و شانگهای

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: تقویت روابط با همسایگان و کشور‌های آسیای شرقی، پیوستن به شانگ‌های و پیوستن به بریکس منجر به جانمایی ایران در نظام جدید جهانی شده و تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بی‌اثر کرده است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، امروز، سوم شهریور، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی گفت: یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های تقوا در روابط و مناسبت‌های اجتماعی تعریف می‌شود و مسئولیت اجتماعی یکی از این جلوه‌هاست که کاملاً با تقوای الهی و اجتماعی نسبت پیدا می‌کند و تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه روابط اجتماعی در اوج اهمیت قرار دارد، افزود: هرجا رابطه‌ای در جامعه شکل می‌گیرد حق و مسئولیت‌هایی هم وجود دارد. در این میان نقطه آغاز مسئولیت اجتماعی، رعایت سلامت اجتماعی است و معنایش این است که طبق اراده الهی روابط میان انسان‌ها براساس سلم و سلام باشد؛ یعنی افراد جامعه باید از جانب یکدیگر احساس ایمنی کنند و حق عمومی از ناحیه دیگری احساس خطر نداشته باشد.

اهمیت توجه به مسئولیت اجتماعی در آرامش جامعه

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی فراگیر نباید از جانب دیگران مورد آسیب و تهدید قرار گیرد، گفت: بهره‌مندی ما از منافع زندگی امانت‌های الهی نزد ما هستند و از این امانت‌ها به گونه‌ای باید پاسداری شود که به دیگری ضرری وارد نشود و این حق‌الناس عمومی است. اگر از ناحیه ما حقی از کسی تضییع شود و ضرری به کسی وارد شود حتماً باید در این دنیا و در آن دنیا پاسخگو باشیم و ازجمله بخش‌هایی است که خداوند نسبت به آن سخت‌گیری دارد. نفی ظلم، جلوگیری از ضرر و جلوگیری از اذیت و آزار دیگران سه کلیدواژه‌ای هستند که در اسلام دارای اهمیت هستند و خداوند نسبت به آن حساسیت دارد، لذا باید طوری زندگی کرد که این سه کلیدواژه رعایت شوند.

حاجی علی‌اکبری سلامت اجتماعی را یکی دیگر از مهمترین کلیدواژه‌ها عنوان و تأکید کرد: اگر کاری کنیم که دیگران اذیت شوند و زیان ببینند ما مسئول هستیم مثلاً اگر در ترافیک به حق دیگران احترام نگذاریم و یا در معاملاتمان به ربا دامن بزنیم، در برابر همه مسئولیت داریم و این موضوع می‌تواند به سلامت اجتماعی دامن بزند. یا اگر طوری لباس بپوشیم که منجر به تشدید شهوت در دیگران شود و بنیان‌های خانواده را سست کند، مصداق ضرر است و در زمره مسئولیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و هر کسی نسبت به خسارت‌هایی که به جامعه وارد کرده مسئول و ضامن است و باید پاسخگو باشد.

وی گفت: کسانی که به اسم آزادی سلامت فکری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را به خطر می‌اندازند، فاقد عقل و مسئولیت اجتماعی هستند و باید با آموزش‌های لازم و اقدامات مقابله‌کننده مقابل آنها ایستاد. ویروس بی‌حیایی و بی‌عفتی به مراتب از ویروس کرونا برای زیست اجتماعی خطرناک‌تر است و ما وقتی سخن از تقوا به میان می‌آوریم مبنا و اساس اصلی آن همین رعایت سلامت اجتماعی و سلم و سلام است.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به پیاده‌روی اربعین گفت: اربعین امام حسین(ع) بشر آخرالزمان را از تاریکی نجات می‌دهد و حرکت عظیم میلیونی با این وسعت و تنوع و با این همه ویژگی‌های منحصر به فرد به نماد مبارزه با استکبار جهانی تبدیل شده و از سوی دیگر نمودی از رحمت حسینی و دلدادگی و ایثار است.

پیاده‌روی اربعین؛ نماد مشارکت مردمی

وی افزود: از همه تدابیری که در برگزاری بهتر پیاده‌روی اربعین انجام شده تشکر و قدردانی می‌کنیم و باید از این حرکت مردمی صیانت و جنبه مردمی آن حفظ شود. تدابیری که برای استقبال از زوار خارجی در غرب و شرق صورت گرفته خیلی خوب است. یا مسئله نذر ماشین که مطرح شده واقعاً کار خوب و قابل پسندی است و این موضوع به حمل و نقل عمومی کمک می‌کند و چه بسا ارزشش از خود زیارت بیشتر است و یا نذر آب که خود این موضوع دارای آرامش و وقار است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور از زحمات نیروی انتظامی در تأمین امنیت کشور و مرزها تقدیر و تشکر کرد.

حاج علی‌اکبری با تبریک فرا رسیدن هفته دولت گفت: بررسی نقاط قوت و ضعف، ارزیابی نظر کارشناسان و اقداماتی که دولت انجام داده باید در این هفته مورد توجه قرار گیرند. دولت سیزدهم در حالی دو سال از عمر خود را پشت سر می‌گذارد که در زمره نهادهای نظارتی امین محسوب می‌شود. موازین ارزشمند و انقلابی این دولت، طراوت، نشاط، روحیه ما می‌توانیم، امید، تحرک، حضور میدانی، کارآمدی و سرعت، نگاه جهادی، ساده‌زیستی شخص رئیس جمهور و اعضای کابینه، بکارگیری جوانان در جایگاه‌های مختلف و عدم توجه به حواشی از ویژگی‌های دولت سیزدهم است.

وی ادامه داد: این دولت در شرایطی کار را تحویل گرفت که یک دهه رکود در اقتصاد ایران حاکم بود و در این راستا با انجام اقدامات جهادی، رو به جلو و تحرک اقتصادی به رکود پایان داد. اهتمام به تحقق رشد اقتصادی از جمله ویژگی‌های این دولت محسوب می‌شود. ایجاد ثبات نسبی در بازار دلار و طلا به عنوان یکی از عرصه‌های تقابل ما با دشمن، پیشبرد پروژه‌های کلان و تدابیر حمایتی از اقشار ضعیف اعم از بهسازی یارانه‌ها و کالابرگ‌ها و ترمیم حقوق کارگران و کارمندان، آزادسازی سواحل در یک عملیات انقلابی که نشان‌دهنده رویکرد مردمی است و دل‌های بسیاری را شاد کرد، کاهش نرخ بیکاری، تکمیل مسکن مهر، عبور موفق از بحران‌ها، تأمین مجاهدانه نیازهای جاری، راه‌اندازی سامانه ملی مجوزها با هدف جلوگیری از مفاسد و تقویت رونق کسب و کار در زمره دستاوردهای دولت سیزدهم در این دو سال هستند.

دیپلماسی دولت و جانمایی ایران در نظم جدید جهانی

خطیب جمعه تهران با اشاره به تقویت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در زمان دولت سیزدهم گفت: تقویت روابط با همسایگان و کشورهای آسیای شرقی، پیوستن به شانگهای و پیوستن به بریکس منجر به جانمایی ایران در نظام جدید جهانی شده و تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بی‌اثر کرده است.

حاج علی‌اکبری با بیان اینکه تعاونی به عنوان نسخه نجات‌بخش جدی گرفته شود، افزود: اگر تعاونی جدی گرفته شود اتفاقات بزرگی رقم زده خواهد شد و باید در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد.

وی با ارائه چند پیشنهاد به دولت سیزدهم گفت: دولت باید مراقب باشد به دام حاشیه‌سازان نیفتد و از سوی دیگر تدابیر ویژه‌ای را برای کنترل بازار و تقویت پول ملی و قدرت خرید مردم رقم بزند. مبارزه بی‌امان و سرسخت با مفسدان اقتصادی و کور کردن سرچشمه‌های فساد، حل مسئله خودرو و بازار سرمایه، ادامه و رسیدگی به معیشت مردم و اقشار ضعیف به ویژه در بخش مسکن و اجاره‌بها، توجه به تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش، لزوم اهتمام به ثبات مدیریتی و به کارگیری تعداد بیشتری از زنان و مردان مؤمن و انقلابی، توجه به عفاف و حجاب و زیست عفیفانه از مطالبات مردمی از دولت سیزدهم هستند که امیدواریم در ادامه راه مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام
captcha