فعالیت‌های قرآنی از هفته‌ دولت چه سهمی داشتند
کد خبر: 4165261
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
یادداشت

فعالیت‌های قرآنی از هفته‌ دولت چه سهمی داشتند

با افتتاح پروژه‌های عمرانی و اقتصادی ذهن‌ها همه به این سمت می‌رود که آیا هفته دولت فقط به افتتاح و کلنگ‌زنی محدود می‌شود؟ با این تفاسیر سهم فعالیت‌های قرآنی در این هفته کجاست؟ با وجود اینکه اداراتی نظر ارشاد، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان رسالتی مهم در حوزه فرهنگ و قرآن دارند باید پرسید در یک سال اخیر چه دستاوردهایی داشته‌اند و برای سال آینده چه برنامه‌هایی می‌توانند تعریف کنند.

مراسم افتتاحیهاستان مرکزی بیش از 3 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد که هریک از آنان به سهم خود در رونق استان بسیار نقش‌آفرین هستند. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلایل تغییر و تحولات بسیار در این حوزه و وجود تحریم‌ها واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کردند، اما با روی کار آمدن دولت مردمی مسئولان ذی‌ربط با کمک مدیران واحدها پنجه در پنجه موفقیت، سازندگی، پویایی و شکوفایی انداختند و در مسیر طرحی نو به سوی پیشرفت و اعتلای هرچه بیشتر نظام با مدنظر قرار دادن رضایت عموم مردم ترسیم کردند.

رشد و آبادانی هر کشور فقط محدود به دستگاه‌های دولتی نیست و بدون شک برای موفق شدن باید بذر همت کاشت تا بتوان پیروزی و بهسازی را درو کرد. دولت پس از کاشت بذر امید در دل مردم به ویژه جوانان، امروز پس از گذشت 2 سال سربلند بیرون آمده و چشم‌انداز خود را برای دوسال پیشرو با برنامه‌ریزی بهتر پسش خواهد برد. جوانان، نقطه اتکای دولت است و با اعتمادسازی توانسته دل مردم را به دست آورده و رابطه‌ها را بهبود بخشد.

هفته دولت با امضای خونین شهیدان رجایی و باهنر ایجاد شد و در این ایام که هرسال از 2 شهریور آغاز و تا 8 این ماه ادامه دارد، دولتمردان به تشریح عملکرد یک ساله خود می‌پردازند و این هفته فرصتی است تا مردم با خدمات ارائه شده که در زندگی آنان را لمس کرده‌اند بیشتر آشنا شوند. هفته دولت، نقطه‌ای برای شروعی قوی است و در این هفته شاهد افتتاح و گلنگ‌زنی پروژه‌های متعدد اقتصادی و عمرانی در کشور هستیم. استان مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برنامه‌های افتتاحی و کلنگ‌زنی 1180 پروژه در دستور کار قرار دارد که با انجام این پروژه‌ها بیش از 4 هزار جوان مشغول به کار خواهند شد و این امر امید و پویایی را به جامعه تزریق خواهد کرد.

هفته دولت فقط به افتتاح پروژه‌ها محدود نشود

از تعداد 1180 پروژه، 5 پروژه فرهنگی است و این امر حاکی از آن است که قریب به 42 صدم درصد پروژه‌ها به فرهنگ اختصاص دارد. در یک حساب سرانگشتی به نظر می‌رسد سهم فعالیت‌های قرآن از این پروژ‌ها صفر درصد باشد. با افتتاح پروژه‌های عمرانی و اقتصادی ذهن‌ها همه به این سمت می‌رود که آیا هفته دولت فقط به افتتاح و کلنگ‌زنی محدود می‌شود؟ با این تفاسیر سهم قرآن در این هفته کجاست؟ با وجود اینکه اداراتی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان رسالتی مهم در حوزه فرهنگ و قرآن دارند باید پرسید در یک سال اخیر چه دستاوردهایی داشته‌اند و برای سال آینده چه برنامه‌هایی می‌توانند تعریف کنند.

متأسفانه فعالیت‌های قرآنی در چند سال اخیر فقط به برگزاری مسابقات در سازمان‌ها و ادارات ویژه اقشار مختلف محدود شده است و گاه سازمان‌هایی همچون تبلیغات اسلامی دوره‌های تدبر قرآن یا تربیت کادر متخصص را برگزار می‌کنند. بدون شک این اقدامات بسیار شایسته و بجاست و باید هم باشد، اما امروز برای توسعه فرهنگ قرآنی باید کارهای فاخر و اثرگذارتری انجام داد و ضروری است بذر این فعالیت‌ها در هفته دولت امسال کاشته شود تا بدین وسیله بارقه‌ها امید در دل نوجوانان و جوانان جوانه زند.

گلایه اساتید قرآنی از نبود فضای قرآنی در جامعه بحق است و قصد هم نداریم برای دور شدن فضای اجتماع از قرآن دنبال مقصر بگردیم؛ چراکه همه نیک می‌دانیم سرنخ فعالیت‌های قرآنی دست همگان است و سازمانی واحد این فضا را مدیریت نمی‌کند و با این وجود همه ما هریک به سهمی در این امر مقصریم. با وجود اینکه بارها و بارها اساتید در این مورد صحبت کردند، اما ترتیب اساسی داده نشده است که این امر می‌تواند به عنوان مهم‌ترین مطالبه جامعه قرآنی از دستگاه‌های دولتی و سایر سازمان‌ها مطرح باشد.

تخصیص بخشی از سود صنایع به فعالیت‌های قرآنی

استان مرکزی، استانی صنعتی است و در زمره قطب‌های صنعتی کشور شناخته می‌شود، اما باید دید سهم قرآن در صنعت چقدر است، آیا صنعتگران دغدغه‌ای برای ورود به این حوزه دارند؟ بارها در خصوص تخصیص بخش بسیار اندکی(نیم درصد) از سود صنایع به فعالیت‌های قرآنی صحبت شده است و با استناد به سخن اساتید این موضوع به سمع و نظر استاندار و نمایندگان مجلس نیز رسیده است، اما متأسفانه توجه به این مهم مورد بی‌مهری از سوی مسئولان قرار گرفته است. بدون تردید اگر صنایع مادر هریک مبلغ اندکی از سود خود را در این حوزه صرف کنند، شاهد تحولات بسیار خوب در استان خواهیم بود، که می‌توان به برگزاری رویدادهای مهم قرآنی و تربیت نخبگان منتج شود. امید است پس از پایان افتتاحیه‌ها و کلنگ‌زنی‌های عمرانی و اقتصادی امسال، شاهد برنامه‌ریزی برای هفته دولتی قرآنی‌تر در سال آینده باشیم.

کاش دستگاه‌های دولتی که در حوزه قرآن هم فعالیت دارند پاسخ دهند که برای ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه تا سال آینده چه برنامه‌های کاربردی می‌توانند داشته باشند؟ برای رسیدن به این پاسخ دستگاه‌های زیرمجموعه دولت که در این زمینه مسئولیت دارند باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند و برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهند که تا یک سال آینده قابل اجرا باشد. می‌توان در این حوزه بازدید از پیشکسوتان قرآنی، نخبگان جوان و نوجوان را همچون طرح «سپاس» بنیاد شهید به مرحله اجرا درآورد.

از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استان نباید غافل شد؛ چراکه در این شورا تمامی اثرگذاران ازجمله آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار، مدیران ارشد استان حضور دارند و می‌تواند مرجعی برای تصمیم‌گیری‌های خوب قرآنی شود. در این جلسات می‌تواند صنایع را مکلف کرد بخشی از سود را در راستای انجام مسئولیت اجتماعی صرف امور قرآنی استان کنند.

محرومیت اراک از دارالقرآن

قریب به 45 سال از عمر انقلاب می‌گذرد، اما اراک هنوز از داشتن یک دارالقرآن مناسب محروم است. اگر تمام صنایع وارد عمل شده و استان را به مناطق مختلف تقسیم کرده و هریک ساخت دارالقرآنی را در تمام شهرستان‌ها برعهده گیرند، قطعاً مشکلات بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآنی فعال که هرسال دغدغه تأمین منابع مالی برای اجاره‌بها دارند برطرف خواهد شد.

کسی با فضاسازی و زیباسازی شهر مخالف نیست و حظ‌بصری حق تمام شهروندان است و قرار هم نیست کسی از این حق محروم باشد، اما امروز شاهدیم که زیباترین ساختمان‌های اراک به بانک، مجتمع‌های تجاری و برخی ادارات تعلق دارد و این درحالی است که متأسفانه جای حتی یک ساختمان شکیل برای قرآن در کلان‌شهر اراک خالی است و مؤسسات فعال قرآنی همچون مهد قرآن «رهروان ولایت» در ساختمانی قدیمی و مؤسسه عصر ظهور(عج) در مسجد فعالیت دارند. از این دست مؤسسات که با حداقل‌ترین‌ها در استان فعال‌اند کم نداریم. می‌توان به موازات برگزاری مسابقاتی قوی در حوزه ورزش، رویدادهای قرآنی را نیز قوی برگزار کرد.

از مسئولان اجرایی استان انتظار داریم که این مطالبات را فقط یک مطالبه ساده نپندارند و به سادگی از کنار آن عبور نکنند؛ چراکه عدم توجه به درخواست‌های به حق این قشر از جامعه باعث دلسردی شده است و ضروری است دولت همان‌گونه که درصدد ترمیم و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی و اعتمادافزایی در جامعه گام برداشته است مطالبات جامعه قرآنی را شنیده و درصدد انجام برآید.

خبرگزاری ایکنا هفته دولت را نویدبخش و فرصتی مناسب برای بیان مطالبات قرآنی می‌داند و انتظار هم براین است که این مطالبات به درستی تدوین و به مرحله اجرا درآید. تمام سخنان درد و دل جامعه قرآنی است که به رشته تحریر درآمد. پیشنهاد این رسانه این است که پس از اتمام افتتاح پروژه‌های هفته دولت امسال، نشستی با حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار، نمایندگان مجلس، چند نفر از مدیران صنایع و تعدادی از اساتید قرآنی برگزار شود تا برای سال آینده هفته دولت بتوان طرح‌های قرآنی قوی در استان برگزار و به عنوان الگو به سایر استان‌ها معرفی کرد.

مریم روشن، سردبیر ایکنای مرکزی

انتهای پیام
captcha