کرمان بالاترین رتبه اجرای طرح هادی روستایی را در کشور دارد
کد خبر: 4165558
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

کرمان بالاترین رتبه اجرای طرح هادی روستایی را در کشور دارد

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با بیان اینکه بنیاد مسکن متولی عمران در روستاها است، گفت: از لحاظ میانگین اجرای طرح هادی در مقایسه با کشور، استان کرمان به عدد ۶۳ درصد رسیده و پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، مهدی محمدی، مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان امروز، ششم شهریورماه در نشست خبری به‌مناسبت هفته دولت با بیان اینکه بنیاد مسکن در حوزه بازسازی و بهسازی مسکن روستایی و عمران روستاها خدمت‌رسانی می‌کند، گفت: بنیاد مسکن متولی عمران در روستاها است که از جمله اقدامات مهم این حوزه طرح هادی است.

وی با اشاره به وجود ۵ هزار و ۶۳۸ روستای دارای سکنه در استان کرمان، اظهار کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۷۹۹ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند. روستاهای بالای ۲۰ خانوار در اولویت کاری هستند و در ۹۷۰ روستا بازنگری طرح هادی بعد از ۱۰ سال انجام شده است.

محمدی از تدوین طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی در استان و انجام مطالعات ۲۶ روستا در این طرح خبر داد و افزود: روستاهای دارای بافت با ارزش یا هدف گردشگری اولویت دارند و در هشت روستا طرح‌هایی در حال تدوین است تا ساخت‌وساز متناسب با اقلیم و مصالح بوم‌آور انجام شود.

وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت روستایی استان کرمان معادل ۴۲ درصد جمعیت است، ادامه داد: از لحاظ میانگین اجرای طرح هادی در مقایسه با کشور، استان کرمان به عدد ۶۳ درصد رسیده و پنج درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به روند اعطای سند در روستا‌ها و پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی برای ساخت مسکن روستایی، بیان کرد: برای اعطای سند در روستاها پس از نقشه‌برداری و تشکیل پرونده، سند کاداستر صادر می‌شود که تاکنون ۱۲۷ هزار و ۱۴۵ جلد سند در استان صادر شده است.

وی افزود: بنیاد مسکن همچنین متولی بازسازی در مسکن روستایی و شهری در زمان حادثه است و در زمان حوادث وام‌های کم بهره بلند مدت و بلاعوض پرداخت می‌کند. شایع‌ترین حوادث استان کرمان سیل و زلزله است و بیشترین خطر در این دو حوزه است.

محمدی با بیان اینکه بعضی از شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت دارای بافت فرسوده شامل طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی می‌شوند، اظهار کرد: براساس سرشماری سال۱۳۹۵ تعداد ۳۱۰ هزار واحد فرسوده روستایی در استان کرمان وجود داشت که تاکنون بیش از ۲۰۵ هزار واحد بهسازی یا بازسازی شده است و میانگین مقاوم‌سازی روستاهای استان کرمان ۶۶ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان در پایان با بیان اینکه ساخت ۴۰۰ هزار واحد در سال بر عهده بنیاد مسکن است، گفت: از ابتدای فعالیت دولت تا امروز بنیاد مسکن ساخت ۲۲ هزار و ۶۸۲ واحد مسکونی اعم از مسکن روستایی، شهری و نهضت ملی را در دست اقدام دارد.

انتهای پیام
captcha