موفقیت دولت سیزدهم در ارتقای امید به آینده و بهبود اعتماد عمومی + صوت
کد خبر: 4165581
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹
کوثری بیان کرد:

موفقیت دولت سیزدهم در ارتقای امید به آینده و بهبود اعتماد عمومی + صوت

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به توجه ویژه دولت به اقشار کم‌برخوردار گفت: عملکرد دو ساله دولت توانست امید به آینده و اعتماد عمومی را نسبت به آغاز کار در سال 1400 افزایش دهد اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده و لازم است با هماهنگی و تعامل قوای سه‌گانه از جمله دولت و مجلس بهتر از این شود.

سردار اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ارزیابی عملکرد دولت پس از پایان دو سال در حوزه سیاست داخلی به ویژه ارتباط با مردم و افزایش اعتماد و امید به آینده گفت: اولین اقدام مهم دولت در این راستا تلاش ویژه برای مقابله با کرونا و کاهش تعداد فوتی‌ها از 700 نفر در یک بازه کوتاه به زیر ده نفر در روز بود و رئیس‌جمهور شخصا وارد این میدان شد و با یک کار جهادی این موفقیت را رقم زد و توانست تا حد زیادی نگرانی مردم را در خصوص گسترش کرونا رفع کرده و به جامعه آرامش دهد.

وی افزود: در حقیقت این سیاست دولت برخاسته از باور به توانمندی داخلی و استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای ورود سریع واکسن به کشور برای عبور از این وضعیت بحرانی بود و دولت در گام اول توانست با این اقدام جهادی و بزرگ بخشی از ناامیدی و بی‌اعتمادی  حاکم بر جامعه را برطرف کند.


بیشتر بخوانید:


کوثری کاهش 20 درصدی تورم حدود 60 درصدی در پایان دولت دوازدهم را در چند ماه ابتدایی کار دومین اقدام مهم دولت سیزدهم ارزیابی کرد و گفت: متأسفانه اغتشاشات طولانی سال گذشته مجددا تورم را به بالای 50 درصد افزایش داد اما دولت با پیگیری‌های رئیس‌جمهور توانست با فروکش کردن اغتشاشات آن را کاهش دهد و تا حدی ثبات را برقرار کند.

توجه ویژه دولت به اقشار ضعیف 

وی با اشاره به توجه ویژه دولت به دهک‌های پایین درآمدی در راستای ارتقای سطح عدالت و کاهش شکاف طبقاتی در این دو سال گفت: دولت پس از حذف ارز ترجیحی میزان یارانه را 8 تا 10 برابر افزایش داد. هر چند این افزایش شاید به طور کامل نتوانست مجموعه نیازهای معیشتی مردم را پوشش دهد اما برای سه دهک پایین جامعه به طور نسبی کمک‌کننده و راهگشا بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد:‌ مجموعه این اقدامات نشان داد دولت به طور واقعی دغدغه ارتقای سطح معیشت اقشار ضعیف جامعه را دارد و علیرغم مشکلات ناشی از تحریم، تلاش دارد راه‌های مختلفی را برای افزایش درآمد کشور، با هدف بهبود وضعیت زندگی مردم به ویژه طبقات پایین دنبال کند.

ضرورت افزایش اعتماد عمومی با تعامل دولت با سایر قوا 

کوثری با اشاره به سیاست دولت در برخورد با اغتشاشات سال گذشته گفت: دولت و بخش امنیتی و انتظامی آن براساس سیاست‌های کلان نظام معتقد بود که بسیاری از افراد کف خیابان فریب‌خورده هستند و به نحوی برخورد کرد که یک تفکیک میان معترضان و فریب‌خوردگان با سازمان‌دهندگان این جریانات انجام گیرد و لذا دولت با قوه قضاییه برای عفو و آزادی این عده از جوانان هم‌نظر بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در حقیقت عملکرد دو ساله دولت توانست امید به آینده و اعتماد عمومی را نسبت به آغاز کار در سال 1400 افزایش دهد اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده و لازم است با هماهنگی و تعامل قوای سه‌گانه از جمله دولت و مجلس بهتر از این شود.

هماهنگی مناسب دولت با مجلس

کوثری درباره نگاه دولت به بحث تعامل با سایر قوا به ویژه با مجلس و بروز برخی حاشیه‌ها در این رابطه گفت: با شناختی که از وزرا دارم معتقدم چون طبق قانون و براساس اختیارات قانونی خود عمل می‌کنند برخی نمایندگان تصور می‌کنند به دنبال همکاری و تعامل با مجلس نیستند. مقام معظم رهبری چندین بار بر عدم دخالت نمایندگان در کارهای اجرایی و انتصابات دولت تأکید کردند و نمایندگان باید از ورود به این مسئله پرهیز کنند البته دولتمردان نیز باید پاسخگوی اقدامات خود و خواسته‌های قانونی و کاری نمایندگان باشند تا این حاشیه‌ها هیچ وقت ایجاد نشود.

وی تأکید کرد: در نهایت در یک ارزیابی کلی باید گفت ارتباط سه قوه از جمله دولت و مجلس در این دو سال بسیار خوب و همدلانه بود و تعامل و هماهنگی مناسبی بین مجلس و دولت برقرار بوده و بروز برخی اختلافات جزئی در این میان بسیار طبیعی است که نباید آن را پررنگ کرد.     

دولت محدود به یک جریان خاص نیست  

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس درباره برخی انتقادات نسبت به عدم توجه به شایسته‌سالاری در دولت و محدود شدن آن به یک سری جریان‌ها و گروه‌های سیاسی خاص گفت: هر رئیس‌جمهوری وقتی مسئولیت را می‌پذیرد باید پاسخگوی مجلس، مردم و رهبری باشد. از طرفی در کشور احزاب قوی که نیرو و کادر سیاسی و مدیریتی برای نظام تربیت کنند، نداریم و در این وضعیت هر رئیس‌جمهوری مجبور است از افراد و جریان‌هایی که شناخت بیشتری از آنها دارد استفاده کند و این به معنای محدود شدن به یک طیف و جریان نیست.

کد

وی ابراز کرد: در گذشته نیز سایر رؤسای جمهور نیز نیروهای مدنظر خود را بیشتر از یک گروه و جریان انتخاب می‌کردند و لذا باید اصل را بر خروجی و نتیجه انتخاب‌ها و اقدامات دولت گذاشت و آن را ارزیابی کرد که آیا به نفع مردم، انقلاب، نظام و پیشرفت کشور و در راستای رسیده به قله‌ها به تعبیر رهبر انقلاب بوده است یا خیر.                            

حمایت مناسب دولت از فعالیت‌های دینی در حوزه فرهنگ  

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان درباره رویکرد فرهنگی دولت به ویژه توجه به فرهنگ دینی گفت: برنامه‌ها و رویکردهای فرهنگی دولت در این دو سال به خوبی بیانگر جهت‌گیری کلان آن به سمت رشد و اعتلای دین‌مداری در جامعه و رونق گرفتن فعالیت‌های دینی به ویژه از سوی نسل جوان است. حمایت دولت از نهادها و مجموعه‌های مردمی فعال در حوزه فرهنگ دینی و قرآنی و تلاش برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مناسبت‌ها و آیین‌های مذهبی از جمله اربعین حسینی و زمینه‌سازی برای مردمی‌تر کردن هر چه بیشتر این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که دولت باور و اعتقاد واقعی به ارتقای جایگاه دین در جامعه و تقویت هویت اسلامی نسل جوان دارد و این برخلاف برخی تبلیغات در خصوص دین‌گریزی جوانان، مایه امیدواری نسبت به آینده است.  

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha