فاصله‌گیری شهید رجائی از الگوهای طاغوتی موجود قبل از انقلاب
کد خبر: 4165599
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
عباسعلی کدخدایی بیان کرد:

فاصله‌گیری شهید رجائی از الگوهای طاغوتی موجود قبل از انقلاب

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: شهید رجائی، یک الگو و اسوه که توانست از الگوهای طاغوتی موجود قبل از انقلاب فاصله بگیرد و نمونه جدیدی از نظام اداری را در سطح کلان به برکت انقلاب اسلامی ارائه کند.

عباسعلی کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عباسعلی کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، در همایش «یاران خراسانی» به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و روز قشر بسیج کارمندی با حضور محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد، مدیران، فرماندهان و شورای پایگاه‌های مقاومت بسیج ادارات و به همت سازمان بسیج ادارات و کارمندان سپاه امام رضا(ع)، امروز ۶ شهریورماه در سالن اجتماعات تالار شهر برگزار شد‌، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت، اظهار کرد: این ایام، دوران اسارت خاندان آن حضرت است، آنچه از مصائب اهل بیت(ع) می‌خوانیم و می‌دانیم، اینکه ایامی است که بر خاندان مطهر پیامبر اسلام(ص) بسیار سخت گذشته است.

وی با تشکر از کسانی که در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت دارند، گفت: این راهپیمایی که به عشق امام حسین(ع) انجام می‌شود، یک راهپیمایی دشمن‌شکن است و نشان از علاقه و عشق مردم مسلمان به خاندان پیامبر اسلام(ص) است که علاوه بر آثار معنوی دارای آثار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. اخبار هجمه‌ها و حمله‌های دشمن نشان‌دهنده نارضایتی ایشان از این حرکت مردمی است.

کدخدایی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، مدافع امنیت و مدافع سلامت، بیان کرد: تمامی کسانی که در طی 44 سال گذشته با ایثارگری و فدای جانشان باعث شدند، نهضت ما در گام اول به پیروزی رسد و پس از آن منجر به ایجاد نظام مقدس ایران شدند، به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر که این ایام متعلق به آن‌هاست، شهیدانی که در راه استمرار انقلاب اسلامی گام برداشتند و قاب شهادتی که همچنان باز است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با مبارک‌ دانستن نام‌گذاری هفته دولت با شهادت شهیدان بزرگوار رجایی و باهنر به عنوان بزرگداشت خدمات دولت، ادامه داد: انقلاب اسلامی، نوری در تاریکی بود. جامعه ایران، یک جامعه مسلمان بود که حاکمیت سیاسی اسلامی نداشت. رژیم طاغوت، یک رژیم وابسته که به دنبال منافع بخش‌های محدودی از جامعه بودند و ثروت‌های محدود را چپاول می‌کردند.

وی یادآور شد: مردم مسلمان و خواستار اجرای احکام اسلامی بودند، اما اجازه داده نمی‌شد و مشروطه که برای به اجرای عدالت آغاز شد، اما دشمنان در به انحراف کشاندن آن موفق شدند، با رسیدن به دوران رضاخان، دیکتاتوری بی‌حد و حصری در کشور برقرار شد و مبارزه با تمامی شعائر اسلامی در یک جامعه مسلمان بعد از سرنگونی او، مجدد در دوران روی کار آمدن پسرش با روش‌های دیگری، اسلام‌زدایی صورت گرفت و برخلاف خواست مردم مسلمان حرکت کرد تا اینکه امام خمینی(ره) برای استقرار یک نظام اسلامی در هدایت مردم پیشگام شدند و نهضت اسلامی، به‌ویژه پس از فجایع سال 1342 شکل گرفت.

ویژگی انقلاب اسلامی ایران، الهی بودن آن است

کدخدائی اضافه کرد: بدین ترتیب حرکت آغاز شد و با ایثارگری‌ها و فداکاری‌های مردم و هدایت‌های حضرت امام (ره) قوت یافت و در سال 1357 به لطف خداوند به پیروزی رسید. ویژگی انقلاب ما با دیگر تحولات و انقلابات دیگر کشورها، الهی بودن و معنوی بودن آن است. آنچه افق عالی و نگاه بلند حضرت امام (ره) به آن دوخته شده بود، این بود که یک نظام اسلامی داشته باشیم.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: خوشبختانه با تدوین قانون اساسی و شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ما توانستیم برای اولین بار در دولت‌های مدرن، یک نظام دینی مردم سالار را شکل دهیم. نظامی که هم پشتیبانی مردم را داشته و دارد و هم مبتنی بر احکام اسلامی است و در اصول مختلف قانون اساسی به این مسئله پرداخته شده است.

وی اظهار کرد: آنچه در قانون اساسی ما آمده، علاوه بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را یک نظام دینی تعریف کرده، گفته باید احکام اسلامی در قوانین ما جاری باشد، اینکه در اصل چهارم انطباق قوانین و مصوبات با موازین شرع بر عهده فقهای شورای نگهبان نهاده شده، یک تضمین قطعی و قانونی در قانون اساسی ما لحاظ شده برای اسلامی بودن احکام قانونی ماست.

کدخدائی با بیان اینکه کشورهای دیگر بعد از ما عناوین جمهوری اسلامی را دارند، گفت: اما هیچ کدام تضمین لازم را برای اجرای احکام اسلامی پیش‌بینی نکرده‌اند، به همین دلیل به برخی کشورها عنوان اسلامی اطلاق می‌شود، اما الزاماً احکام اسلامی اجرا نمی‌شود، این نگاه که آرمان اولیه مشروطه‌خواهان اصیل همچون شهید شیخ فضل‌الله نوری و شهید مدرس به دنبال آن بودند، اما موفق نشدند تا پس از پیروزی اسلامی این مسئله محقق شد.

تحول اساسی در نگاه صاحب‌نظران، مسئولان و مدیران کشوری

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: تعبیری دیگری هم که مربوط به وضعیت موجود می‌‎شود، ایجاد یک تحول اساسی در نگاه صاحب‌نظران، مسئولان و مدیران کشوری ما که از نگاه طاغوتی جدا شده و فاصله گرفتند و در واقع یک نگاه مردمی حاکم شد. اگر امروز از شهیدان رجائی و باهنران تقدیر می‌کنیم و مراسم بزرگداشت می‌گیریم، به این دلیل است که مدیرانی از جنس مردم بودند و برای اجرای احکام اسلام پا پیش ‌گذاشتند.

وی یادآور شد: شهید رجائی، یک الگو و اسوه در بخش اداری ما بود که توانست از الگوهای طاغوتی موجود قبل از انقلاب فاصله بگیرد و نمونه جدیدی از نظام اداری را در سطح کلان به برکت انقلاب اسلامی ارائه کند. در دوره طاغوت و حتی پس از انقلاب تا حدوی وقتی صحبت از ساده زیستی مسئولان می‌شد، باور این موضوع بسیار سخت بود. «مگر می‌شود نماینده مجلس، وزیر، نخست وزیر باشی و ساده‌زیست باشی؟» این اتفاق نوعی تناقض بود برای جوانی که قبل از انقلاب را درک کرده بود، زیرا عناوین اداری و مدیران عالی رتبه در کشور با تشریفات و نوعی تکبر همراه بودند، اما شهید رجائی مثل خود مردم از دل مردم به عنوان دست‌فروش، معلم، وزیر و سپس نخست‌وزیر بودند.

کدخدایی بیان کرد: انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که این چنین افرادی را نه تنها در داخل، بلکه خارج از ایران به عنوان الگو و نمونه برای مدیریت کلان کشور معرفی کند، کسی از جنس مردم با رفتارهای ساده زیستانه نخست وزیر می‌شود و می‌تواند کشور را اداره کند. شهید باهنر معلمی از آموزش و پرورش که در کنار شهیدرجائی پست‌های کلان اداری کشور را عهده‌دار و به عنوان شاخص و الگویی برای جوانان و مردم مطرح می‌شوند و این از برکت انقلاب اسلامی است که چنین مدیرانی را ولو با عمر کوتاه تربیت کرد، زیرا دشمن اجازه نداد ما بیشتر از وجود با برکت آن‌ها بهره‌مند شویم، اما نمونه‌هایی برای مدیران ما معرفی کرد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان به قرائت سخنی از امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: «اگر ما به تکالیفی که خداوند تبارک و تعالی برای ما تعیین فرموده است، عمل کنیم، باکی از این نداریم که شکست بخوریم و اگر به تکالیف خودمان عمل نکنیم، شکست خورده هستیم»، با این جملات عمیق‌تر بودن مسئله را درمی‌یابیم، این همه به برکت‌های نفس‌های الهی امام خمینی(ره) در کالبد جامعه اسلامی ایران بوده است و دوراندیشی‌ای که ما را براساس آن هدایت می‌کردند.

شهیدی که بزرگترین قدرت دنیا در منطقه را به چالش می‌کشد

وی با اشاره به این‌که در جریان کربلا به حسب ظاهر حکومت وقت، غلبه یافت، گفت: پیروزی واقعی از آن امام و یارانش بوده، زیرا به تکلیف‌شان عمل کردند و امام خمینی(ره) با این راهبرد توانست انقلاب اسلامی را به پیش ببرد. اگر امروز شهید سلیمانی‌ای داریم که در منطقه، بزرگترین قدرت دنیا در منطقه را به چالش می‌کشد، به خاطر همین درسی است که امام خمینی(ره) به ما آموخته است و می‌تواند برای یک کشور سرنوشت‌ساز باشد.

کدخدائی با اشاره به سخنی از امام خمینی(ره)، اظهار کرد: چرا انسان باید قبل و بعد از ریاست جمهوری تغییر کند، مگر ریاست جمهوری چیست،؟ تمام عالم مادی در مقابل عظمت خداوند تبارک و تعالی چیزی نیست، تمام عالم مادی در مقابل عوالم معنوی، قدر محسوسی ندارد. این‌ها نکاتی هستند که امام خمینی(ره) یادآور می‌شوند و با همین راهبردها توانست هم انقلاب را به پیروزی برساند و هم انسان‌هایی چون شهید رجائی و باهنر و در ادامه کسانی چون شهید سلیمانی‌ها را تربیت کند. هریک با ایثارگری و شهادتشان بخشی از این انقلاب و نظام جمهوری مقدس ایران را پیش بردند.

انقلاب اسلامی ما، حرف، راهبرد و پیام برای جامعه جهانی داشت

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان اظهار کرد: وقتی این‌ها را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که انقلاب اسلامی، یک پدیده نو بود که حرف جدیدی برای گفتن داشت، انقلاب اسلامی ما، حرف، راهبرد و پیام برای جامعه جهانی داشت، عبارات شهید رجایی و باهنر نشان از الهی بودن این انسان‌ها است که با اخلاص تمام فقط برای خدمت به مردم و در راستای خداوند متعال گام برداشتند.

وی تصریح کرد: نتیجه چنین نگاهی، معرفی و ارائه یک الگوی تشکیلاتی در جامعه بود که بعدها در کشورهایی مانند سوریه، عراق جواب داد و آن الگوی بسیج بود. بسیج، یعنی اخلاص، ایمان، صداقت، تفکر و حضور به موقع در همه جایی که وجودش لازم است. هنگامی که جنگ است، بسیج حرکت مردمی است که علیه صدام مقاومت می‌کنند، اخلاص تنها در شهید نیست، بلکه در خانواده او نیز شکل گرفته و این الگوی تشکیلاتی به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت و تا امروز به عنوان شجره طیبه ادامه و استمرار دارد، امروز بسیج در خط اول کمک در درمان بیماری‌های همه‌گیر، بلایای طبیعی و ایجاد امنیت قرار دارد.

کدخدائی ادامه داد: برخی از کشورهای اطراف که از این الگو برداشت کردند، آ‌نها هم توانستند در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی در این زمینه موفق شوند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران یک نظام سیاسی مردم‌سالار و متکی بر احکام اسلامی معرفی می‌کند.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به تقدیر از بسیجیان، بیان کرد: مهم‌ترین دلیل این کار، اینکه این مشعل همچنان باید روشن بماند. روحیه و تفکر بسیجی نباید خاموش شود، زیرا دشمنان در کمین هستند و باید از طریق مردمی‌سازی مقاومت با دشمن مقابله کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ملاقات با فرماندهان سپاه پاسداران و...، بیان کرد: اشاره ایشان از اینکه ما نزدیک قله هستیم، چیست؟ با مرور همه سختی‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون می‌بینیم که دشمن هر لحظه برای ما مشکل ایجاد کرده است، شاخص‌ترین این مشکلات شامل جنگ، قائله منافقین، قضایای کردستان تا می‌رسد به تحریم‌ها، هسته‌ای، شهادت شهید سلیمانی و اغتشاشات است که با طراحی دشمن برای رسیدن به پیروزی تدارک دیده شده بود، اما تفکر بسیجی و مردمی‌سازی مقاومت، تفکری که مقام معظم رهبری پس از امام خمینی(ره) آن را هدایت کردند، مانع از تحقق اهداف دشمن شده است.  

کدخدائی ادامه داد: به اعتراف دشمنان، تحریم‌ها تا امروز اثری ندارد. آن‌ها شکست تحریم‌ها را قبول دارند، همچنین در قضیه هسته‌ای تلاش کردند ما را منع کنند، حتی برای دانشگاه‌ها و در مقدار آزمایشگاهی حاضر به دادن مواد اولیه نبودند، اما مسئله هسته‌ای از طریق مقاومت و با کسب دانش هسته‌ای حل شد. اگر کشورهای دیگر با سلاح هسته‌ای به دنبال بازدارنگی بوده‌اند، امروز به اعتراف غربی‌ها، جمهوری اسلامی ایران بدون داشتن سلاح هسته‌ای به نقطه بازدارنگی رسیده است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان اظهار کرد: آن‌ها شهید سلیمانی را که به عنوان مدافع حقوق انسان‌های مظلوم در منطقه خدمت می‌کرد، ناجوانمردانه ترور کردند تا به خیال خودشان جمهوری اسلامی از اندیشه مقاومت و بسیجی بودن عقب‌نشینی کند، اما خودشان گرفتار شدند.  

وی با اشاره به اغتشاشات سال گذشته و جنگ نرم آنان در حوزه فرهنگ، بیان کرد: بسیجی‌های ما، مدافعان امنیت بسیج ما با همان تفکر دوره جنگ تحمیلی مقاومت کردند و این حیله‎شان نیز با شکست مواجه کردند. بنابراین سخن مقام معظم رهبری مبنی بر نزدیک بودن به قله، مستدل است، یعنی تمامی دشمنی‌های دشمن در طی 44 سال گذشته به موفقیت نرسیده است.

کدخدایی با اشاره به انتخابات به عنوان مسئله‌ای که همیشه دشمنان بدان می‌پردازد، گفت: دشمن همیشه در هر انتخاباتی درصدد ضربه زدن به انتخابات بوده است، در انتخابات 88 در شورای نگهبان همه‌گونه امکانات را برای رسیدگی به اعتراضات فراهم کردیم، اما هیچکدام را نپذیرفتند و در مقابل رأی مردم ایستادند. فتنه‌ای که با طراحی دشمن و ساده‌لوحی برخی از خودفروختگان داخلی ایجاد شد که با تدابیر مقام معظم رهبری و حضور بسیج در شهر مسئله تمام شد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: با اشاره به انتخابات پیش رو بیان کرد: امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت، راهبردهای انتخابات در سخن مقام معظم رهبری است و ما باید به برای به پیش رفتن انتخابات به سمت این اهداف تلاش کنیم. هرجایی و در هر دستگاهی که هستیم باید وظیفه خودمان را در قبال انتخابات در چارچوب قوانین به خوبی انجام دهیم. 

انتهای پیام
captcha