علت تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی
کد خبر: 4165837
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اعلام کرد:

علت تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی

علیرضا مختارپور درباره تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی با بیان اینکه هزینه برای حدود 50 نفر آن‌ هم با شرایط موجودِ بودجه‌ای در سازمان اسناد کتابخانه ملی نه منصفانه بود و نه رویکردی عقلانی و منطقی داشت، گفت: به همین سبب، ساعت شیفت را تا ساعت 24 حفظ و از 24 تا 6 بامداد برای کاسته شدن از هزینه‌ها، شیفت شب را تعطیل کردیم.

به گزارش ایکنا، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، عصر سه‌شنبه، هفتم شهریور در نشست خبری با اهالی مطبوعات به مناسبت هفته دولت که به میزبانی کتابخانه ملی برگزار شد، با اشاره به اینکه طی دو سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، اهداف عمده‌ای برای ارائه بهتر در مسیر خدمتگذاری مدنظر ما بود، گفت: نخستین هدف در حوزه بهبود کاستی‌ها و زدودن کمبودهای دوره‌های قبلی بود که البته طی هر دوره‌ای تلاش در این امر مسئله‌ای طبیعی است.

وی ادامه داد: گام برداشتن به سمت آینده جهت بهبود شرایط و تحول در حوزه استفاده هر چه بیشتر از امکانات و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی مانند بهبود فرایند دیجیتال‌سازی، سامان‌دهی اسنادی که از سازمان‌های دیگر به دست سازمان اسناد و کتابخانه ملی رسیده و همچنین رسیدگی و سامان‌دهی منابع از دیگر اهداف مدنظر بوده‌ است.

چرا شیفت شب تعطیل شد؟

مختارپور در ادامه صحبت‌های خود درباره تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملی یادآور شد: مجموعه کتابخانه ملی حدود 250 هزار عضو دارد که اعضای آن را فقط افرادی دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بحث ارائه خدمات به اعضا، با توجه به اینکه ظرفیت سالن‌های مطالعه ما محدود است و دقت نظر بر این مهم که از سال 1392 برقراری شیفت شب کتابخانه ملی به شیوه حاضر بود، ما را بر آن داشت تا برای بهبود روند خدمات‌دهی، کارهای کارشناسی بیشتری صورت گیرد.

به گفته رئیس اسناد و کتابخانه ملی، در مجموع گزارش‌هایی که به دست کارشناسان ما رسید برآیند آن ناکارآمدی شیفت شب بود که در نهایت ارائه خدمات 24 ساعته برچیده شد.

وی با اشاره به آنکه استفاده حداکثری از این شیفت که از ساعت 21:20 تا 6:30 بود حداکثر 50 نفر اعلام شده بود و اغلب زمان استفاده‌ آن‌ها تا ساعت 24 (آغاز نیمه‌شب) به پایان می‌رسید. مابقی ساعات این افراد یا در نمازخانه یا میزهای تالار به استراحت می‌پرداختند.

مختارپور خاطرنشان کرد: به همین سبب، هزینه برای حدود 50 نفر آن‌ هم با شرایط موجودِ بودجه‌ای در سازمان اسناد کتابخانه ملی نه منصفانه بود و نه رویکردی عقلانی و منطقی داشت و ازسوی دیگر چون در هیچ جایی از اساسنامه سازمان اسناد کتابخانه ملی این شکل از خدمات‌رسانی به‌عنوان تکلیف سازمانی ذکر نشده بود به همین سبب، ساعت شیفت را تا ساعت 24 حفظ و از 24 تا 6 بامداد برای کاسته شدن از هزینه‌ها، شیفت شب را در ساعت ذکر شده تعطیل کردیم.

ناامنی پارکینگ‌ها تنها مربوط به کتابخانه ملی نیست

مختارپور همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره عدم امنیت در بحث پارکینگ‌های کتابخانه ملی با اشاره به اینکه مسئله عدم امنیت پارکینگ‌ها تنها متعلق به حوزه کتابخانه ملی نیست، تصریح کرد: بخش و فضای مشترکی که کتابخانه ملی با اراضی عباس‌آباد دارد، در این مسئله دخیل است. بیشتر اتفاقات نیز در قسمت شرقی کتابخانه صورت می‌گرفت که این بخش در حوزه ما نبوده و مربوط به فضای عمومی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: اما با این ‌وجود موضوع به دادگستری، اراضی عباس‌آباد و نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی شد اما با این حال ما تلاش کردیم با هزینه خودمان دوربین نصب کنیم. درنهایت باید گفت که راه‌حل اساسی برای رسیدن به امنیت مطلوب احداث پارکینگ است.

قول خوش شهرداری

مختارپور در فصلی دیگر از این نشست خبری با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله مورد غفلت آن بود که از سال 1384 طی قراردادی که با شهرداری تهران منعقد شد، مسئله احداث پارکینگ در ضلع شمالی کتابخانه مدنظر بود که تا به این لحظه متوقف مانده است، یادآور شد: با وجود پیگیری‌های مستمر طی سال گذشته درنهایت موفق به راه‌اندازی دوباره طرح شدیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان گفت: باید این خبر خوش را بدهم که شهرداری در حال حاضر وعده اتمام طرح پارکینگ ضلع شمالی کتابخانه ملی را برای دو سال و نیم آینده داد و قرار است که هر طبقه به‌محض اتمام و اطمینان از شرایط بهره‌برداری مورد استفاده قرار گیرد. گام بعدی آرام‌آرام حرکت به سمت پاک‌سازی است.

انتهای پیام
captcha